Appropå båtkörkortet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Appropå båtkörkortet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Appropå båtkörkortet

En fylla i Västervik kan skapa oväntade kontakter. I natt hade vi en ganska livlig diskusition med Lars Bobrowsky, ansvarig för den utredning som vill påtvinga oss ett båtkörkort. En kort sammanfattning kan bla förtälja att om du utan båtkörkort kör en båt fortare än 20 knop är ditt BILkörkort förverkat. Detta är ett faktum enligt det lagförslag som nu ligger. Staten har total makt mao. Lars hade efter en viss kontrovers betänkligheter vad gäller vissa logiska vurpor.
    Båtkörkortet kommer de fakto ingå i trafikllagstiftningen. Bra jobbat ni som lobbar för och stöder ett båtkörkort. Dessutom fick vi ett uttalat erbjudande om en gräddfil till ett båtkörkort. Är det så vi vill ha det? Om ni har frågor i ärendet kan ni maila lars.bobrowsky@telia.com eller nautica.sjosakerhet.se. LOOSERS!!
    - Rudan, GJ, Jenk och Hebbe
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

men som tur är har man ju både förarintyg("båtkörkortet") och kustskepparen så man behöver ju inte oroa sig om den lagen..... men om man inte skulle ha det så är det välldigt enkelt att skaffa.

Kommentera

Ursprungligen postat av smauel93 Visa inlägg
      men som tur är har man ju både förarintyg("båtkörkortet") och kustskepparen så man behöver ju inte oroa sig om den lagen..... men om man inte skulle ha det så är det välldigt enkelt att skaffa.
      Nja, i o m båtkörkortets införande kommer övervakningen att bli total. Nu är det bara en tidsfråga innan vi alla går omkring med datachip och GPS-sändare i ryggmärgen..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

BBRF: har du en mobil som är köpt med VISA eller med abonnemang så är det samma ska..
        www.solskensmetarna.se

Kommentera

Låter inget vidare att körkortet skulle ryka. Måste finnas plats för ett varningssystem här och typ: efter första varningen (prick på körkortet kan accepteras) så ryker lappen efter andra tillfället man ertappas. Det minskar risken för familjekatastrofer, självmord etc.............

Smauel, vad är "kustskepparen"? Har du information om den utbildningen? Vad ingår för delar i den? Varför har du den?
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Konkwista Visa inlägg
            BBRF: har du en mobil som är köpt med VISA eller med abonnemang så är det samma ska..
            Nu hänger jag inte med riktigt....
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Låter inget vidare att körkortet skulle ryka. Måste finnas plats för ett varningssystem här och typ: efter första varningen (prick på körkortet kan accepteras) så ryker lappen efter andra tillfället man ertappas. Det minskar risken för familjekatastrofer, självmord etc.............

Smauel, vad är "kustskepparen"? Har du information om den utbildningen? Vad ingår för delar i den? Varför har du den?
              Såvitt jag vet är "kustskepparen" mer kvalificerad och tänkt för utomskärsnavigering.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Skulle ha tagit förarbevis under hösten, men annat kom i vägen.

Hur lång tid har jag på mig att ta ett förarbevis för att jag sedan ska kunna växla in det mot ett båtkörkort?

Annars skiter jag i alltihop, skruvar av 50-hästaren och smackar dit en 9.9 snurra på trollingbåten. 8-10 knop lär jag väl få köra med en 5-meters båt utan att ha kort, eller? Har ändå inga långa transporter på mina fisken...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg

det är som en fortsättning på förarintyg men då med lite längre "resor", man arbetar med större sjökort, man måste också kunna mera regler,fyrar osv, man lär sig lite om radarn också men det är inget måste vad jag vet. oftast kan man läsa kurser vid sidan om som vhf-sertifikat osv(jag tog det och det är jätte lätt att klara det provet)

jag tog den för att jag tycker det är kul att vara på havet (bor på hönö i gbgs norra skärgård) och så kan man ta förarintyg och kustskepparen på min skola :P så lika bra att ta det med en gång tyckte jag

hoppas att du förstod

//samuel
                  Senast ändrad av Guest; 2008-09-28, 16:32. Anledning: glömde en sak

Kommentera

1% fyllskallar och dårar ställer till det för 99% vettigt hederligt folk nog är världen fantastisk iaf
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 062 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art