Det som började så bra... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det som började så bra...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det som började så bra...

Min bror och jag skulle ut för att dra ett par gäddor i onsdags. Jag hade suttit hela föregående vecka här på forumet och på olika fiskesidor för att hitta en bra sjö. Tillslut hade jag sållat ner sjöarna till en slutgiltig vinnare; Abborsjön i Slätthult utanför Gesebol. Det var en solig dag och så där höstvarmt men med lite vind. Lyckades lura till mig en timmes tidigare hemgång och körde alldels för fort från Göteborg till Borås. Plockade upp bror min och sen till hans flickväns jobb för proviant. Vi köpte fiskekort på Wollmars och medans butikskillen fyllde i våra kort stod vi och dreglade framför rullar,drag och spön.
    Det fanns båt att hyra av en äldre herre i Slätthult och med en något vag vägbeskrivning gav vi oss av från Borås mot Gesebol.
    Till ljuva toner från Sabaton diskuterade vi ivrigt om vilka monster till gäddor vi skulle plocka idag. Vi ljög om gamla fiske resor och berättade om en kompis kusins bror som kände en som tagit en gädda på strax under tjugo kilo, ja ni vet hur det är.
    Hemma hos den äldre herren luktade det som det gör hos gamla människor och han såg ut som en riktig morfar. Slår man upp "Morfar" i ett lexikon så är det förmodligen han på bilden.
    Den äldre herren utrustade oss med en karta där läget för båten var utritat. Han pekade på ett par vikar och sa att här lurar gammelgäddorna.
    Likt Collin McRae susade vi mot sjön.
    Efter lite felkörningar hittade vi så platsen där båten skulle ligga. Nu jäklar skulle det fiskas.
    Vi halvsprang ner mot vattnet och båten.
    Två saker gjorde att vi inte kunde använda båten denna dag.
    För det första så låg den nästan helt under vatten. Fortfarande laddad och full av optimism eller om jag bara drabbades av chock började jag ösa och ösa och ösa. En blick åt vänster fick mig att sluta ösa. Fästet till åran var helt enkelt sönder rostat. Så även om vi fått båten torr så skulle vi inte komma en meter utan åror.
    Med ett vrål som fått vilken dödsmetallare som helst att blekna av avund gav jag upp.
    Lugnad av min bror gick vi mot ett ställe med stenar från vilka vi skulle kunna kasta lite. Då ser jag att ringen på mitt spö pekar åt ett anat håll än de andra ringarna på spöt. Med ett stort frågetecken över huvudet känner jag på toppen som då lossnar. Vid det här laget var jag redan så arg och irriterad att jag helt enkelt bröt av toppen ner till nästa ring.Jag skulle bara om jag så skulle behöva tälja till ett spö.
    När vi så kom fram till stenarna står det tre grabbar i 10-12 års åldern där. Vi morsar och riggar beten. De flyttar sig ett 20 tal meter längre ner och vi fiskar ett par minuter. Den ena grabben har låtit några av sina fiskegrejer stå kvar och baland annat då sin lilla fiskelåda. Bror min och jag kastade ett öga i den och GOD DAMN IT! Grabbjäveln hade lådan full med drag för säkert 10-15 tusen. När det lilla aset kommer tillbaka har han även ett spö i 5 tusen klassen och en rulle som i renaste guld. Kanksje inte i reanste guld men svin dyr. Där står man med sitt spö utan topp och en ABU HI LO i taffsen. Att försöka komma på något tufft (Läs klyfigt, fyndigt eller roligt) att säga var inte lätt. Som tur var så var grabben helt ok och faktiskt riktigt trevlig. Han fick som tur var ingen fisk men tipsade om ett par bra ställen.
    Strax innan mygginvasionen kom hans far körandes och han skulle åka hem.
    Ungen och hans kompisar gick iväg och for sedan iväg i en BMW Xvaddenuheter med 22 tumms kromade fälgar.
    NU skulle vi fiska lite, trodde vi. Då kom som sagt myggen.
    Vi bet ihop och härdade ut men efter 40 sekunder klarade vi inte mer. Vi flydde mot bilen.
    Under tystnad körde vi mot Borås igen.
    Det som började så bra.

/David
    Senast ändrad av D.Almgren; 2008-09-26, 11:58.

Ursprungligen postat av D.Almgren Visa inlägg
    Att försöka komma på något tufft att säga var inte lätt.

/David
    Jobbig när förväntningarna är höga och det skiter sig... En fråga bara? Varför skulle du säga nåt tufft åt ungen?

/Fred

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs Visa inlägg
      Jobbig när förväntningarna är höga och det skiter sig... En fråga bara? Varför skulle du säga nåt tufft åt ungen?

/Fred
      Tufft (Läs klyfigt, fyndigt eller roligt)

Kommentera

"kompis kusins bror" - ha ha
        Rolig läsning.

Kommentera

Skönt att se att sånt här inte bara drabbar mig ;-) Nåja, nästa tur blir säkert bättre...
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ha bra berättat=)
            man känner ju igen sig lite, sånna där dagar då allt går åt helvete =(

Kommentera

Den började BRA! Men slutade i fullständig vrede och frustration men dagen efter var inte så mycket bättre heller men nästa gång ska vi ta DE STÖRSTA GÄDDORNA sverige någonsin skådat!!

Kommentera

Bra läsning!
                Besök gärna min blogg på:
                http://bait-fish.blogspot.com

BaitFish Lures på facebook!

Kommentera

Känner igen mig. Var ute idag på morgonen och fiskade hade köpt nytt spö i torsdags som ännu inte fått känna på fisk. tog med mitt gamla bara ifall att... Kommer ut fiskar. byter till ett skeddrag och kastar... säger till polaren fan där lossnade draget. kollar upp på spöt och ser att det gått av under andra ringen. svär och polaren kallar mig en gammal mutter gubbe. vi sitter i en båt så det är lite svårt att ta grejerna och gå där ifrån. strax efter drar polaren en gädda. jag riggar mitt gamla spö. men får inget. en dag som gärna vill glömmas

Kommentera

Vafan är du för fiskare som bara tål mygen i 40sec!

Riktigt rolig läsning och visst känner man igen sig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 316 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art