Hur många STORgäddor kommer att dö under Värtan Cup 2008? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många STORgäddor kommer att dö under Värtan Cup 2008?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Märkningen är med en plastbit.

Hittas knappast om gäddan dör.

Kommentera

Tror du verkligen att så många gäddor kommer ta skada av tävlingen och en platsbit?

I tidningen Fiskefeber skrev de om en undersökning där de märkt gäddor i blekinge! Där var mortaliteten noll har jag för mig, rätta mig om jag har fel?

Om man nu är orolig för att gäddan ska ta skada får de som är ansvariga för tävlingen kanske styra vilken utrustning deltagarna ska ha såsom avbitare osv.... bara en tanke!?
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av I..O
        Scaner, eftersom du inte har några som helst belägg för dina argument så tycker jag att du ska hålla käften. Kom tillbaka när du har fakta som stödjer det du skriver. Alla kan skriva vad dom tror, blir bara en massa hypoteser. Så fort någon försöker argumentera emot dig så har du inget vettigt att säga.
        Visa lite fakta som stödjer dina påståenden så kanske man börjar ta dig mera på allvar.

Håller med dig att man ska ka belägg för påstående.

Om du varit med en tid på FS så vet du att jag är en av få som har källor som kan styrka mina påstående.

Problemet är att vissa inte "orkar" läsa dem. Eller tänker med gäddhjärnan.

Dödlighet på laxarter i samband med C&R, 0-88%.

SGK´s egna forum:

KG? egen kommentar om sumpning
        "
        Din kritik skulle ju innebära att en tävling som Värtan Cup inte går att genomföra, där sumpas ju gäddan i väntan på funktionärer.
        Senast ändrad av Scaner; 2008-09-24, 10:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Håller med dig att man ska ka belägg för påstående.

Om du varit med en tid på FS så vet du att jag är en av få som har källor som kan styrka mina påstående.

Problemet är att vissa inte "orkar" läsa dem. Eller tänker med gäddhjärnan.
          *Asgarv* Är det nåt du inte har så är det belägg, däremot är du expert på att misstolka, eller för korkad för att fatta vad de undersökningar du brukar länka till kommer fram till.
          Jag gissar på det senare, dessutom finns det ju numera en pågående undersökning i Blekinge som bevisar att du har fel på all punkter.
          Lägg ner, emigrera eller knip igen.

Kommentera

KG? - Pratar du och jag om samma undersökning? (Se mitt inlägg ovan) Eller har det påbörjats en ny?
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              KG? - Pratar du och jag om samma undersökning? (Se mitt inlägg ovan) Eller har det påbörjats en ny?
              Det är nog samma vi menar.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                Du har inga som helst belägg för att 10% av gäddorna dör vid C&R. Det är enbart trams som du fantiserat ihop för att försöka reta upp folk. Funkar det inte att reta karpfiskarna så är du ju uppenbarligen tvungen att hoppa på gäddfiskarna igen.
                Men alldeles oavsett om det nu skulle dö nån enstaka gädda under VC så är ju dödligheten garanterat avsevärt mindre än din favorittävling hos Storslokarna.
                Det är fortfarande oerhört patetiskt av dig att låtsas gnälla på att gäddor ev. kan dö under Värtan Cup när du i åratal framhållit förträffligheten med bonkartävlingar och klubbning av stora gäddor.
                Håll dig på Storsloken och undvik seriösa fiskesidor, du har inget på såna att göra.
                Hej KG?; Inte för att jag vill reta upp dig, men lite sanning ligger det nog ändå i vad Scanner skriver. Kanske finns det inga praktiska bevis på att just 10 % av C&R-gäddorna stryker med efter återutsättning. Jag minns när vi för åtskilliga månvarv sedan fiskade storgädda runt Hänö och fiskerikonsulentens syster Maja Skoog (vattenägaren) ringde upp mig och sade att nu fick det vara slut med att plåga gäddorna och släppa tillbaka dem igen. Hennes bror fiskerikonsulenten hade hittat stora, döda gäddor inne i vassarna några dagar efter det att vi varit där och "plågat de stora avelsgäddorna". För att vi skulle få fortsätta att spinnfiska efter gädda runt Hänö avkrävde Maja Skoog mig löftet att inte släppa tillbaka några gäddor och sluta fiska när vi inte behövde flera gäddor. Jag bröt mitt löfte redan vid nästa fisketur, men det tror jag inte att Maja gråter över idag där hon befinner sig nu.

Om Catch & Release fungerar till 90 % får man nog säga att 90 % överlevande gäddor är många ljusår från 100 % ihjälslagna och sålda till fiskegrossisten eller utdelade till släkt och vänner. C&R vid gäddfiske har jag själv utövat betydligt längre än 99 % av FiskeSnacks läsare har levt. Kanske har någon av de drygt 20.000 (tjugotusen) gäddor jag släppt tillbaka strukit med efter återutsättandet i vattnet...men de är inte många.

Be careful with the Big Ones and Save them for me!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej KG?; Inte för att jag vill reta upp dig, men lite sanning ligger det nog ändå i vad Scanner skriver. Kanske finns det inga praktiska bevis på att just 10 % av C&R-gäddorna stryker med efter återutsättning. Jag minns när vi för åtskilliga månvarv sedan fiskade storgädda runt Hänö och fiskerikonsulentens syster Maja Skoog (vattenägaren) ringde upp mig och sade att nu fick det vara slut med att plåga gäddorna och släppa tillbaka dem igen. Hennes bror fiskerikonsulenten hade hittat stora, döda gäddor inne i vassarna några dagar efter det att vi varit där och "plågat de stora avelsgäddorna". För att vi skulle få fortsätta att spinnfiska efter gädda runt Hänö avkrävde Maja Skoog mig löftet att inte släppa tillbaka några gäddor och sluta fiska när vi inte behövde flera gäddor. Jag bröt mitt löfte redan vid nästa fisketur, men det tror jag inte att Maja gråter över idag där hon befinner sig nu.

Om Catch & Release fungerar till 90 % får man nog säga att 90 % överlevande gäddor är många ljusår från 100 % ihjälslagna och sålda till fiskegrossisten eller utdelade till släkt och vänner. C&R vid gäddfiske har jag själv utövat betydligt längre än 99 % av FiskeSnacks läsare har levt. Kanske har någon av de drygt 20.000 (tjugotusen) gäddor jag släppt tillbaka strukit med efter återutsättandet i vattnet...men de är inte många.

Be careful with the Big Ones and Save them for me!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com
                  Nej, jag blir inte uppretad och förnekar inte heller att det finns en risk att gäddor dör vid C&R. Däremot är det en grov felaktighet av fiskeclownen Scaner att försöka få siffran 10% dödlighet upphöjd till någon slags sanning. Risken för att just stora gäddor dör är rimligen mindre än att små gäddor dör, allt när det gäller hantering och kroklossning blir i princip enklare ju större en gädda är, det är bla lättare att få ur ett bete ur ett enormt gap än ur ett mindre.
                  Sen tror jag att trots att ni var enormt före er tid när det gäller gäddfiske så har redskap och hanteringen av krokade gäddor förbättrats en hel del sen i början av åttiotalet. Det minskar också risken för dödlighet vid gäddfiske, men vad den handlar om i procent är det nog ingen som vet.
                  Försöket i Blekinge tyder ju som jag uppfattat det på att dödligheten är närmare 0 än 10%

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Nej, jag blir inte uppretad och förnekar inte heller att det finns en risk att gäddor dör vid C&R. Däremot är det en grov felaktighet av fiskeclownen Scaner att försöka få siffran 10% dödlighet upphöjd till någon slags sanning. Risken för att just stora gäddor dör är rimligen mindre än att små gäddor dör, allt när det gäller hantering och kroklossning blir i princip enklare ju större en gädda är, det är bla lättare att få ur ett bete ur ett enormt gap än ur ett mindre.
                    Sen tror jag att trots att ni var enormt före er tid när det gäller gäddfiske så har redskap och hanteringen av krokade gäddor förbättrats en hel del sen i början av åttiotalet. Det minskar också risken för dödlighet vid gäddfiske, men vad den handlar om i procent är det nog ingen som vet.
                    Försöket i Blekinge tyder ju som jag uppfattat det på att dödligheten är närmare 0 än 10%
                    Hej KG?; Än en gång går dina och mina uppfattningar skilda vägar. Erfarenhetsmässigt vågar jag påstå att dödligheten vid C&R är mycket större hos riktigt stora gäddor än hos medelstora och små. Åtskilliga gånger har jag och mina fiskevänner fått bedriva "konstgjord andning" vid återutsättandet av stora gäddor både i Mälaren och Östersjön och ingen gång vid återutsättandet av små. De mindre gäddorna återhämtar sig snabbare efter det korta besöket ombord. Stora gäddor har högre krav på syremängd i vattnet och föredrar lägre vattentemperatur än sina mindre artfränder. Det här gäller speciellt vid spinnfiske sommartid när vattentemperaturen varit över + 17 gr. C. Det har hänt flera gånger under juni, juli och augusti att de återutsatta gäddorna över 12 kilos vikt har simmat ner i djupet för att efter cirka en timmes tid flyta upp till vattenytan och bli ett tacksamt byte för måsar och trutar. Det här har vi sett när vi ankrat upp för avfiskning av nästa grynna som legat inom synhåll från förra fiskeplatsen.

Det här är kanske något att komma ihåg: Under vår, höst och vinter vid fiske i kallt vatten har de stora gäddorna (monstergäddorna) betydligt större chans att överleva C&R än vid fiske i högsommarvarmt vatten.
                    Save the Big Ones for me!
                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2008-09-24, 12:08.

Kommentera

"Med stor kunskap och försiktighet
                      hos den enskilda fiskaren kan den negativa effekt
                      som catch and release orsakar minimeras till en ur ekologiskt
                      perspektiv acceptabel nivå."
                      Stefan Larssons (Blekinge) rapporter och egna synpunkter på C&R

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art