Hur många STORgäddor kommer att dö under Värtan Cup 2008? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många STORgäddor kommer att dö under Värtan Cup 2008?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Aled Visa inlägg
    Just standardiseringen kan jag hålla med om är viktig, och jag kan ärligt erkänna att jag inte har en blekaste aning om de exakta förutsättningarna under VC. Men det handlar väl i så fall mer om resultatet i själva undersökningen. Fler gäddor dör inte av detta faktum att faktorer runtomkring märkningen inte är standardiserad fullt ut. Så är det att jobba i fält, då får man rätta sig efter rådande förhållanden. Det är en annan sak om man är på lab.

/Aled
    Du kommer få ett scenario

Carlinmärkningsanvarig (CM) :
    Sövda, lugna, odrillade, okrokade fiskar i sitt rätta element vatten.
    Storleken motsvarar typ 100-600 gram, passar perfekt i den vattentempererade, våta plasthandsken.
    Vägning och mätning sker på i förväg iordninggjord station. Oxå med samma temperatur som fiskens vatten. CM gör det på mindre än 10 sekunder. Själva märkningen sker i samma position som vägning och mätning.
    Uppgifterna lämnas muntligt till protokollförare.
    I förväg iordningställda märken utom själva delen in i kroppen på fisken.
    Allt detta får max ta ca 2 minuter.

Hur det går till på Värtan kommer senare.....
    Senast ändrad av Scaner; 2008-09-28, 20:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
      Ja tivolifisket på Värtan med självutnämnda eliten på gäddfiske tar stora steg mot tyska och Schweiziska regler om förbud mot jojofiske.

Hur tror ni att johansson (vanligaste namnet i sverige) ska uppfatta C&R-fiske?
      150 båtar med motorer upp till 200 hkr kör båtrace i trångt tätortsvatten, under skoj och stim "leker" man med hundratals djur för att någon med mest hår på bröstet ska kunna kalla sig Värtankung?
      Finns några damer med oxå, genusperspektiv kan bli en drottning.

I "förmatchen" har man vadslagning på vem som är högst upp på bräcka polarna
      pinnen.

Kan ni förstå om jag tycker det är tveksamt?
      Scanner, du måste nog klargöra varför deltagarna i VC "leker" mer med fisken än vad någon annan som ägnar sig åt C&R gör. Att fiskar plockas upp vägs och släpps tillbaks sker ju vid fler tillfällen än vid VC eller är det så att den här tråden gäller C&R i allmänhet och inte värtan cup?

Vad gäller vadslagningen så kan jag hålla med dig om att det känns lite märkligt, men det är ju svårt att hindra att någon spelar på ett resultat. Måhända ett resultat som eventuellt åsamkar en gädda skada men att någon spelar på detta resultatet kan ju inte den som som landar fisken belastas för.
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Men Scanner, om nu denna typ av fiske - alltså tävlingsfiske med C&R - är så förbannat hemsk. Varför åå åter varför ställde du upp i en sådan tävling själv (Gäddfestialen Fryken)???????
        Är det skillnat på, och mer fel, med en spinnfisketävling än en trollingtävling?

Dessutom - tror du att allmänheten skulle gilla tävlingen bättre om all fisk bonkades? Personligen tror jag att iaf de lokala förmågorna skulle tycket det var mer trist om "storgäddorna" förvann?

Ps. Aled. Märkning av fisk övervakas väl ändå sällan av någon veterinär, men ett tillstånd från djuretiska nämnden måste utfärdas.
        Ps2. Scanner jag tror det är fler som har samma funderingar som Ola, så varför inte publicera svaret här?

Kommentera

Scenario Värtan Aled

Krokare Generell = KG

Den snipvane KG som inte har fått någon godkänd tävlingsfisk tidigare år (minst 75 cm) känner stöten på sitt favoritbete Bull Dawg Magnum Glitter Motoroil.
          Han driver med vana muskler in en av de två trekrokarna i svaljpartiet på gäddan. KG känner direkt att det är ett gränsfall.
          En lagom drillning innehåller två luftsprång med huvudskakningar samt 3-4 långrusningar den sista närmast båten är kraftfullast.
          På grund av tävlingen och den heta viljan att äntligen placera sig bland de med invägd fisk, tas stora håven fram.

Gäddan på runt 75 cm har en del krafter kvar, så två eller tre rullningar gör att gäddan draperar sig i håvgarnet med den sista trekroken som en låsning ytterst.
          Exalterade över sin första tävlingsgädda någonsin under ryggdunkar, tjo och stim tar det några minuter att klä av gäddan håvnätet, nu liggandes i luften på syntetmattans fibrer.

Gälgreppet tas med snuspajbakar fingrarna, detta för att få ut krokarna som sitter i gälbågar och svaljmunnen.
          Munöppnare och kroklossare finns givetvis nära tillhands.
          Det gör ju även alla tre i teamets mobilkameror. Att tracka polarna är ju en viktig del av meningen med VC.

Längden på gäddan visar sig vara 77 cm efter flera mätningsförsök med gäddan i händerna på KG.
          Lite utdragen underkäke och klämd stjärtfena behövs.
          Ner med gäddan i nätsumpen.
          Samtal till tävlingens arrangörsbåtar. De håller just på med en vägning och mätning. Men gäddan är ju i sumpen och "återhämtar" sig.

Arrangörsbåten körs av några unga ideellt engagerade killar som tidigare dagar fått märkningens utförande uppvisad av kille från behörigt håll.
          När arrangörsbåten till slut kommer fram, det är ju en uppseendeväckande båt KG har så sista biten är enkel.

Dessa killar måste ju mäta gäddan ytterligare några gånger, gäddan sprattlar till innan den till slut hamnar i lugnt läge. Precis på 75 strecket?
          En mätning till, Ok den är godkänd.
          Nu ska den över till vågen. Gäddan greppas av ny person med två händer över ryggen, ner i vågsäcken som precis som året innan inte hade tarerats bort.
          Skit pommes fritte, upp igen i händerna, snabb tarering -0.8 kg står det på vågen. Ner med gäddan i vågsäcken. Grattis KG till 2.65 kg gädda.

Nu ska gäddan märkas.
          Grabbarna i arrangörsbåten plockar fram märkningsutrustningen, kollar manualen, och får till slut märk tagen in i gäddans kropp.
          Återutsättningen sker, gäddan sjunker med? loja rörelser mot djupet.

Telefonen går nu varm med samtal till de andra tävlande i Värtan Cup.
          Vi i teamet NN har minsann placerat oss och därmed bidragit till forskningen om gäddors återfångster.

Allt detta är fiktion och eventuell sammankoppling med någon specifik person kan uteslutas.
          Men ungefär så här går det till under VC om gäddan skulle vara runt 2.5 kg.

Så att jämföra Carlinmärkning i klinisk lab miljö med hur det går till på VC faller.

Enligt mig så är det Old Firehand som är närmast sanningen. Ligger en massa döda gäddor med röd märktag på botten i Värtan efter VC.
          Senast ändrad av Scaner; 2008-09-28, 08:02.

Kommentera

Offtopic

Angående min identitet så satte DavidL = David Lundqvist upp en belöning på 500 kr till den som röjde min id.
            Vad jag vet så har den belöningen inte betalts ut.
            Kan bara betyda två saker, antingen så håller DavidL inte vad han lovar eller så är id inte röjd.
            Senast ändrad av Scaner; 2008-09-30, 16:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
              Scanner, du måste nog klargöra varför deltagarna i VC "leker" mer med fisken än vad någon annan som ägnar sig åt C&R gör. Att fiskar plockas upp vägs och släpps tillbaks sker ju vid fler tillfällen än vid VC eller är det så att den här tråden gäller C&R i allmänhet och inte värtan cup?

Vad gäller vadslagningen så kan jag hålla med dig om att det känns lite märkligt, men det är ju svårt att hindra att någon spelar på ett resultat. Måhända ett resultat som eventuellt åsamkar en gädda skada men att någon spelar på detta resultatet kan ju inte den som som landar fisken belastas för.
              Den stora skillnaden mellan personlig C&R och VC C&R är att under VC har vi sportfiskare luppen från svensson och massmedia på oss.

Så jag har inget emot C&R för personligt bruk.
              Bara motståndare till det vid uppmärksammade tillfällen.

Anledningen till varför vi sportfiskar sätts på spets under VC.
              Senast ändrad av Scaner; 2008-09-28, 08:07. Anledning: Lade till sport

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                Den stora skillnaden mellan personlig C&R och VC C&R är att under VC har vi sportfiskare luppen från svensson och massmedia på oss.

Så jag har inget emot C&R för personligt bruk.
                Bara motståndare till det vid uppmärksammade tillfällen.

Anledningen till varför vi sportfiskar sätts på spets under VC.
                Ok, då är jag med på vad du menar. Jag håller dock inte riktigt med dig då jag tycker att C&R skall kunna granskas av t.ex. media / svensson, annars är det ju något som är gravt fel i det vi sysslar med, oavsett om det sker vid en fisketävling eller ej.
                Senast ändrad av Mugge; 2008-09-28, 08:46.
                ... everything else is baitfish.

Kommentera

Citat scanner,raggar plats i tävlingsbåt i tråden Värtan Cup 5/10 2008: "Någon som har plats för mig?

Erkänt goda referenser i gäddfiskefrågor.
                  Pm:a i så fall." slut citat.

Kommentera

Så frågan kvarstår varför ställde då scanner upp i c&r-klassen i Fryken -07, dessutom i det vinnande laget med en gädda på 8,5 kg, 104 cm..och även raggar efter plats i c&r-tävlingen Värtan Cup?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                      Du kommer få ett scenario

Carlinmärkningsanvarig (CM) :
                      Sövda, lugna, odrillade, okrokade fiskar i sitt rätta element vatten.
                      Storleken motsvarar typ 100-600 gram, passar perfekt i den vattentempererade, våta plasthandsken.
                      Vägning och mätning sker på i förväg iordninggjord station. Oxå med samma temperatur som fiskens vatten. CM gör det på mindre än 10 sekunder. Själva märkningen sker i samma position som vägning och mätning.
                      Uppgifterna lämnas muntligt till protokollförare.
                      I förväg iordningställda märken utom själva delen in i kroppen på fisken.
                      Allt detta får max ta ca 2 minuter.

Hur det går till på Värtan kommer senare.....
                      Tack för information...har gjort denna märkning själv en och annan gång, men det var bra att du delade av dig av dina erfarenheter...

Ursprungligen postat av danbanan Visa inlägg
                      Ps. Aled. Märkning av fisk övervakas väl ändå sällan av någon veterinär, men ett tillstånd från djuretiska nämnden måste utfärdas.
                      Faktiskt inte helt ovanligt, men beror på märkningsmetod och distriktsveterinärens välvilja. Vid telemetrimärkning t.ex. vill oftast veterinären vara med i början så de ser att allt går rätt till. Vid calinmärkning på stora kompensationsodlingar är ju sällan vet. med under själva processen men har nog oftast kollat av det mesta innan. Tillstånden från djuretiska nämnden behöver man alltid, om man så bara har en abborre i ett akvarium för att göra ett vetenskapligt försök.

Scaner: angående ditt scenario i VC så skriver du ca 50 rader varav ungefär tre handlar om själva märkningen. Den övriga proceduren görs ändå så det är ju inte den som är det stora problemet. Sen kan du ju kanske försöka se något positivt med forskningen? Du kanske får det svar du vill ha...att C&R har en negativ påverkan.
                      /Aled

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 088 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art