KBV tagit trollare på mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KBV tagit trollare på mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
    Jag tog faktiskt två killar i helgen för dragrodd på våra vatten och jag kan tycka att det inte är hela världen men till historien hör att jag varnat ena killen för flerspömete en gång
    Ja, usch för dessa tungt kriminellt belastade ungdomar! Men här fick de minsann lära sig den hårda vägen!

Kommentera

För att ta reda på KBV:s uppgifter och befogenheter sökte jag på webben och fann en hel del uppgifter bland annat ett utredningsdirektiv rörande hur KBV:s verksamhet och befogenheter kunde effektiviseras och samordnas med annan myndighets verksamhet.
      Kommittédirektiv
      Kustbevakningens befogenheter
      Dir. 2007:5

Jag har för tillfället endast skummat igenom texten men jag hittade följande i direktivet.
      ”Kustbevakningen skall enligt 5 kap. 5 § förordningen (1994:1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen inom sitt verksamhetsområde kontrollera efterlevnaden av bestämmelser om fiske till sjöss och vid landning av fisk. Från och med den 1 januari 2007 ansvarar dock Kustbevakningen endast för fiskerikontrollen till sjöss.”
      5 kap. 5 § förordningen (1994:1716) ska jag läsa också!
      Det finns säkert anledning att återkomma när utredningen resulterat i lagändring eller ny förordning.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Aled Visa inlägg
        Ja, usch för dessa tungt kriminellt belastade ungdomar! Men här fick de minsann lära sig den hårda vägen!
        Dom var verkligen ungdomar den ena killen var 55 och den andra 53 år gamla.

Lära sig den hårda vägen var väl rätt ord, hur skulle du själv göra om du var tillsynsman och dom ignorerar vad du sagt och informerat om.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          För att ta reda på KBV:s uppgifter och befogenheter sökte jag på webben och fann en hel del uppgifter bland annat ett utredningsdirektiv rörande hur KBV:s verksamhet och befogenheter kunde effektiviseras och samordnas med annan myndighets verksamhet.
          Kommittédirektiv
          Kustbevakningens befogenheter
          Dir. 2007:5

Jag har för tillfället endast skummat igenom texten men jag hittade följande i direktivet.
          ”Kustbevakningen skall enligt 5 kap. 5 § förordningen (1994:1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen inom sitt verksamhetsområde kontrollera efterlevnaden av bestämmelser om fiske till sjöss och vid landning av fisk. Från och med den 1 januari 2007 ansvarar dock Kustbevakningen endast för fiskerikontrollen till sjöss.”
          5 kap. 5 § förordningen (1994:1716) ska jag läsa också!
          Det finns säkert anledning att återkomma när utredningen resulterat i lagändring eller ny förordning.
          Vad kbv har med fiske att göra?
          Några exempel följer här.

Kustbevakningen ska bidra till att EU:s krav på fiskerikontroll säkerställs. Brott mot andra fiskeribestämmelser, t.ex att fiskekvoter överskrids, ska förebyggas och upptäckas.

Tillsyn
          Fiskelag (1993:787)

Livsmedelspolitik Fiske Fiskerikontroll

Verksamhet:Vaxholms kbv
          Under hela året arbetar vi i hamnarna med kontroller av farligt gods och lastsäkring, och bemannings- tull- och gränskontroller. Sommartid arbetar vi främst med sjösäkerhet; exempelvis genom fart-, lanterne- och nykterhetskontroller. Vi kontrollerar även fågel- och naturskyddsområden samt fisket i Stockholms skärgård.

Verksamhet:Kbv furusund
          Vi har ständig beredskap för räddning av liv och miljö (t.ex. sjöräddning, olje- eller kemutsläpp).

Vi arbetar mycket med säkerhet, vilket innebär kontroll av lanternföring, fart och nykterhet till sjöss, men också kontroll av farligt gods i hamnar och att gods som transporteras på sjön är lastsäkrat på rätt sätt.

En annan uppgift är tull- och gränskontroller i hamnar och till sjöss, och kontroller av bemanning och behörigheter på yrkesfartyg. Vi arbetar också mycket med kontroll av både yrkesfiske och sportfiske, så att det bedrivs på rätt sätt och med rätt utrustning.

Ytterligare en viktig uppgift är kontroll av fågel-, säl- och naturskyddsområden i Stockholms skärgård

Kommentera

Vilket vatten har du ?
            Har du något i mälaren eller skärgården så kan du få kbv att samverka om du behöver hjälp.
            Jag tog faktiskt två killar i helgen för dragrodd på våra vatten och jag kan tycka att det inte är hela världen men till historien hör att jag varnat ena killen för flerspömete en gång och då gav jag honom en fiskeguide och sa att han skulle läsa på om vad som gäller.
            Sedan gick det någon månad så träffar jag honom igen när han kör dragrodd på samma vatten och då får han en ny varning och jag berättar en gång till om vad som gäller.
            Sedan får jag tips om att denna kille nätfiskat där en natt. Nu i lördags ser jag honom med dragrodd och fotograferar honom och sedan gör jag beslag på spön och tar personuppgifter.
            Dom var inte jättelyckliga utan försökte att vi ska aldrig göra det igen,men eftersom detta var tredje gången man kommer på dom med att göra fel så tycker åtminstone jag att gränsen är nådd.
            Jag träffade sedan en till båt som körde trolling och där tyckte jag det räckte med info och gav dom en fiskeguide så dom kan läsa på om regler.

Under denna tillsynsrunda träffade jag på tre invandrarkillar som metade abborre med löja med varsitt spö och när jag pratade med dom så hade dom hört att i vaxholm får man bara ha ett spö vardera och tyckte det var bra för då kunde ingen ta hela stranden utan det fanns plats till alla. Den ena killen sa något som jag tog fasta på och det var ATT HADE FISKETRYCKET INTE VARIT FÖR HÅRT SÅ HADE DET RÄCKT GOTT MED ETT SPÖ PER MAN.
            Hej Mikwed; Här uppträdde du exemplariskt och gav de fiskare som tummade på reglerna en andra chans och även en tredje. Vad mer kan man begära?

Du skriver med versaler "ATT HADE FISKETRYCKET INTE VARIT FÖR HÅRT SÅ HADE DET RÄCKT GOTT MED ETT SPÖ PER MAN". Här har vi lite olika uppfattningar. Enligt mitt sätt att se på sportfisket finns det alltid situationer och fiskevatten som nästan kräver flera spön för att lyckas få den eftertraktade fisken att hugga. I stora sjöar med vidsträckta, öppna fjärdar som Hjälmaren, Mälaren, Storsjön, Vänern, Vättern och Östersjön är flerspötrolling oftast enda sportfiskemässiga alternativet för att komma till tals med pelagiskt uppträdande fiskarter som Gös, Lax och Öring.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Det är så här jag brukar jobba med fisktillsynen. Snäll och tydligt informera först och främst men det finns gränser.

Kommentera

Men vilka är det som kommer och sätter dit dom??? Är det kustbevakningen eller något liknande?
                http://teamhajmat.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias E Visa inlägg
                  Men vilka är det som kommer och sätter dit dom??? Är det kustbevakningen eller något liknande?
                  Jag har ju skrivit att jag är fisketillsyningsman och då har jag rätt att ta beslag och personuppgifter och igår kväll lämnade jag in spön till polisen som tar över utredningen.

Kommentera

Det är så här jag brukar jobba med fisktillsynen. Snäll och tydligt informera först och främst men det finns gränser.
                    Bra jobbat. Tyckte nästan de fick en chans för mycket.
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art