KBV tagit trollare på mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KBV tagit trollare på mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
    KBV har rätt att kontrollera alla fiskare, även dem som har rent mjöl i påsen jfr polisens trafikkontroll. Det behövs ingen anmälan om brott från privata fiskerättsägare. Påträffar de vid kontroll en person som som inte kan styrka sin rätt att fiska på den platsen, så har de rätt att göra anmälan om misstänkt brott samt även beslagta utrustning om så erfordras.
    En tillsynsman kan bara göra ingripanden i det område den är auktoriserad för medan polis och KBV har rätt att göra ingripande i hela det distrikt/län/övevakningsområde som är dessas tilldelade arbetsfält. Kontrollerna av rättsefterlevnad och därav uppkomna åtgärder ingår i deras rättigheter och skyldigheter.
    För att de ska kunna kontrollera så måste de väl veta?

Och hur ska de kunna veta på ett privat vatten?

Jämför med att de inte fick ta alkotest utan annan orsak att stoppa båten tidigare, så varför skulle det om fisket vara så viktigt för den myndigheten att kontrollera på privat vatten?

Och har de ens rätt att kontrollera det?

På allmänt vatten och statligt ägt (om det finns) kan jag köpa att de ska kontrollera och att de gör det.
    Men att knycka grejorna för en som har rätt till t.e.x. trolling verkar lite elakt och ogenomtänkt.

Det låter lite som att deras skyldighet att kontrollera är lika bra tolkad som regeln om handredskapsfiske har tolkats. (tills dess att nån berättar vilken fiskemetod man använder 10 krokar på ett spö så anser jag att flera spön är tillåtet, förmodligen efteråt också).
    Ola

Kommentera

-> OLA: KBV måste inte veta innan de kontrollerar. Det får veta genom kontrollen. Att utföra kontroller av bla trollare nätfiskare och ryssjeläggare är en del av KBV och Sjöpolisens ordinarie uppgifter. Att de sedan inte ständigt kontrollerar kreti och pleti beror på mängden uppgifter de är satta att utföra. De hinner inte.
      För att trolla på privat vatten måste man vid en kontroll kunna visa att man har rätt att göra det.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        -> OLA: KBV måste inte veta innan de kontrollerar. Det får veta genom kontrollen. Att utföra kontroller av bla trollare nätfiskare och ryssjeläggare är en del av KBV och Sjöpolisens ordinarie uppgifter. Att de sedan inte ständigt kontrollerar kreti och pleti beror på mängden uppgifter de är satta att utföra. De hinner inte.
        För att trolla på privat vatten måste man vid en kontroll kunna visa att man har rätt att göra det.
        Komiskt att Jag måste veta allt som en enkel lekman medans KBV inte behöver ha nån koll alls.

Men man slutar aldrig att förvånas.

Den frågan jag ville få fram var att varför vi skattebetalare ska finansiera att KBV kontrollerar privat vatten?
        Är det en bytesaffär för det fria handredskapsfisket?
        Ola

Kommentera

Jag kan inte hitta någon paragraf i Fiskelagen som säger att man ska visa sin rätt till fisket/att man är ägare till vattnet ifråga. Kanske någon kan ge en hänvisning? Svensk rättstradition säger att om rättsväsendet anklagar någon ska det visa att en olaglig handling begåtts – eller gäller omvänd bevisbörda inom just KBV’s arbetsområde?

Ett teoretiskt exempel: Jag har fiskerätten till stora vattenområden i Mälaren där jag och ett antal av mina bekanta har muntligt tillstånd av mig för trolling. Ni menar alltså att KBV kan göra kontroll på mina egna vatten – utan att jag, ägaren, bett om det - och att jag ska visa att jag är ägaren till vattnet? Eller att mina bekanta har tillstånd från mig att fiska på området? Har jag inte lagfartshandlingarna med mig tar KBV fiskeprylarna och båten i beslag tills jag visat att jag är ägare? Om så är fallet – lever vi i Vitryssland?

Kommentera

Olle, klart du har en stor poäng just där! Låter minst sagt märkligt med reglerna...

Iofs är jag även av åsikten det är bra med kontrollerna. Både du och jag betalar ju faktiskt medlemskapsavgift för att ha tillgång till trollingvatten i Mälaren (nu får vi ju iofs mkt annat för medlemsavg). Känns lite surt att betala fast andra kör över både klubbvatten samt TDA utan att betala en spänn så där tycker iaf jag att kontrollen fyller en funktion.

Blir lätt så att fisketillsyningsmännen blir lite bekväma i arbetet då det utförs helt idéellt, risk för hot/våld om de diskuterar fiskeregler med fel folk, sabbade båtar mm. Kanske vore bra om de ist hade ett gott samarbete med klubbens tillsyningsmän?

Kommentera

Nu börjar den ena tokiga idéen efter den andra komma från folk som helst inte vill inrätta sig efter samhällets regler.
              Nu är ju reglerna så här och om ni inte trivs med det så sluta fiska eller försök få dom som är ansvariga att anpassa reglerna så dom passar er.
              Vi som gör tillsyn gör bara det vi ska.
              Lätt att sitta bakom tangentbordet och komma med tokigheter.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                Nu börjar den ena tokiga idéen efter den andra komma från folk som helst inte vill inrätta sig efter samhällets regler.
                Nu är ju reglerna så här och om ni inte trivs med det så sluta fiska eller försök få dom som är ansvariga att anpassa reglerna så dom passar er.
                Vi som gör tillsyn gör bara det vi ska.
                Lätt att sitta bakom tangentbordet och komma med tokigheter.
                F*n menar du med tokiga idéer och "samhällets regler" osv?
                Absolut gör vi fisketillsynare det vi har befogenhet till. Det gör jag själv på det vattenområde jag är tilldelad förordnande för. Är dock inte insatt vad gäller KBV och deras befogenheter, ansvarsområden osv.
                Som flera andra som du säkert ser i tråden???
                Detta är ett diskussionsforum och klarar du inte det så...
                Lätt att sitta bakom tangentbordet och skriva dumheter.
                Ut och sätt dit några kustmetare istället...

Kommentera

Aha. På privat vatten trodde jag att den som äger fiskerätten måste anmäla/stämma den som tjuvfiskar - om inte metoden är olaglig (alltså sprängning eller ryckfiske eller liknande).

Vad ska ägaren ha med sig då? Någon form av lagfart i original om man inte ska bli antastad av kustbevakningen? Låter inte speciellt rimligt.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg
                    F*n menar du med tokiga idéer och "samhällets regler" osv?
                    Absolut gör vi fisketillsynare det vi har befogenhet till. Det gör jag själv på det vattenområde jag är tilldelad förordnande för. Är dock inte insatt vad gäller KBV och deras befogenheter, ansvarsområden osv.
                    Som flera andra som du säkert ser i tråden???
                    Detta är ett diskussionsforum och klarar du inte det så...
                    Lätt att sitta bakom tangentbordet och skriva dumheter.
                    Ut och sätt dit några kustmetare istället...
                    Vilket vatten har du ?
                    Har du något i mälaren eller skärgården så kan du få kbv att samverka om du behöver hjälp.
                    Jag tog faktiskt två killar i helgen för dragrodd på våra vatten och jag kan tycka att det inte är hela världen men till historien hör att jag varnat ena killen för flerspömete en gång och då gav jag honom en fiskeguide och sa att han skulle läsa på om vad som gäller.
                    Sedan gick det någon månad så träffar jag honom igen när han kör dragrodd på samma vatten och då får han en ny varning och jag berättar en gång till om vad som gäller.
                    Sedan får jag tips om att denna kille nätfiskat där en natt. Nu i lördags ser jag honom med dragrodd och fotograferar honom och sedan gör jag beslag på spön och tar personuppgifter.
                    Dom var inte jättelyckliga utan försökte att vi ska aldrig göra det igen,men eftersom detta var tredje gången man kommer på dom med att göra fel så tycker åtminstone jag att gränsen är nådd.
                    Jag träffade sedan en till båt som körde trolling och där tyckte jag det räckte med info och gav dom en fiskeguide så dom kan läsa på om regler.

Under denna tillsynsrunda träffade jag på tre invandrarkillar som metade abborre med löja med varsitt spö och när jag pratade med dom så hade dom hört att i vaxholm får man bara ha ett spö vardera och tyckte det var bra för då kunde ingen ta hela stranden utan det fanns plats till alla. Den ena killen sa något som jag tog fasta på och det var ATT HADE FISKETRYCKET INTE VARIT FÖR HÅRT SÅ HADE DET RÄCKT GOTT MED ETT SPÖ PER MAN.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg
                      Olle, klart du har en stor poäng just där! Låter minst sagt märkligt med reglerna...

Iofs är jag även av åsikten det är bra med kontrollerna. Både du och jag betalar ju faktiskt medlemskapsavgift för att ha tillgång till trollingvatten i Mälaren (nu får vi ju iofs mkt annat för medlemsavg). Känns lite surt att betala fast andra kör över både klubbvatten samt TDA utan att betala en spänn så där tycker iaf jag att kontrollen fyller en funktion.

Blir lätt så att fisketillsyningsmännen blir lite bekväma i arbetet då det utförs helt idéellt, risk för hot/våld om de diskuterar fiskeregler med fel folk, sabbade båtar mm. Kanske vore bra om de ist hade ett gott samarbete med klubbens tillsyningsmän?
                      När det gäller att fisketillsyningsmän blir bekväma som du skriver så måste iaf jag undra om man ska rikta en sån sak mot just Mikwed.

Jag kan inte se nåt annat än en tillsyningsman som brinner för det han håller på med, min personliga uppfattning är att han tom känns lite övertänd i bland men inte på nåt sätt bekväm då jag tror att han gärna gör ett ingripande när det behövs.

Min åsikt efter att ha läst en del ämnen om "tjuvfiskare" här på FS

Vill dock understryka att jag inte ställer mig bakom nån form av otillåtet fiske så vi slipper den diskussionen här.

Janne

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art