C&R överdrivet fenomen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R överdrivet fenomen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hulan Visa inlägg
    Detta är inte nåt mot dej Freddy, bara för debatten.

Kan man inte tycka att reglerna är lite knasiga då?? Som många gös sjöar har minsta mått tex 50 cm får att den ska få tas upp. Men vilken fisk fortplantar sig?? Det försvinner alltså många stora reproducerande exemplar enbart pga detta dumma resonemang från många FVO n. Sätter man ett max mått istället behövs ju inte stöd utsättning i samma utsträckning. Rätta mej om jag har fel....

Jo du hade faktiskt en poäng där.

Och angående din fråga vad vi skulle gjort med gösen är att jag skulle självklart ta upp den. Om den nu skulle ha 50% chans att överleva dvs.
    Skulle jag köra på ett rådjur med bilen så det började blöda och halta iväg skulle jag ju inte direkt skita i att ringa jägaren om du förstår ^^

Kommentera

Förstår precis vad du menar, men om det inte blöder och rådjuret bara haltar lite, ska man nacka det då eller ge det ens chans?? Tja stor gös vill jag ju fiska, men gös är ju också gott att äta. Bedömmer nog fall till fall i fortsätttningen med.
      www.solskensmetarna.se

Kommentera

Jamen... Om någon håller upp en typ 8 kilos gädda som är död så är det klart att folk reagerar för det finns ju i princip inget skäl till att ta upp eller döda en sådan. Jag menar Ska din farmor äta den? Alla vet att en gädda blir bara sämre och sämre efter 2 kilo. Och katten? Du ska ha en stor katt om den ska äta en sådan... Lika bra att ta flera små.
        Är det en liten gädda kan man förstå att någon tar upp den men då är det nog ingen som bryr sig tror jag.. Det är nog bara dessa stora gädda som folk reagerar på!

Så tycker jag iaf.
        Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
        ......_____//____?____\______
        ----o------C & R-POLICE----@)
        -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

jag fiskar för att jag tycker det är roligt kanske till och med det bästa jag vet..så varför ta upp fisken som ger sådan glädje som levande.

jag hoppas att folk på forumet också tycker fiske är det bästa som finns och inte håller på med det för att skaffa mat.
          någon matfisk ibland kanske inte skadar beståndet i alla fall inte i en större sjö typ vänern,vättern givetvis beroende på art mm..

jag själv tar inte upp fisken jag får för att det är upplevelsen jag är ute äfter spänningen,kampen,adrenalinet all jävla action:P

jag ser mig själv som sportfiskare och sportfiske handlar väll om upplevelsen fisket,
          inte matvärdet i en fisk det lämmnar jag åt yrkesfiskarna som så efektivt utrotar våra bestånd.

C&R överdrivet? inte om man är ute äfter den upplevelse som modernt sportfiske handlar om.

PS, är extremt dålig på att uttrycka mig i text men de är i alla fall lite av mina tankar om sportfiske

Kommentera

Då detta är ett publikt forum så har alla rätt att tycka och tänka. Lägger man upp en bild på tex en slaktad 10+ gädda på ett sportfiskeforum så vore det ju onormalt om inte det blev lite kommentarer.
            Vad som är rätt eller fel, kan ingen avgöra, men lite sunt förnuft kan man använda sig av då tex en liten grabb stoltserar med ett PB etc .
            Man kanske skall tänka sig för då man nu så gärna vill lägga upp en skitbild på tex en slaktad liten gädda om att vilka tilltalar denna bild, är det enbart mig själv eller tilltalar det även andra att kolla in på den !

Det är ju bra att hitta en balans på fotoalbumet så man slipper se 5st bilder på en ny buster, eller då Jenk står med en slapp 3 kilos gädda i famnen

Kommentera

Självklart ska man få ta upp fisk, men vilket fisk och vilken storlek??
              Man få själv tänka vad som är rätt, men det finns mycket fakta att ta del av för att skaffa sig en uppfattning om varför man ska i största möjliga mån bedriva C&R på större exemplar!!

- Ibland kan man inget göra om gäddan har blivit skadad vid krokning, men man kan försöka undvika detta genom fiska med eftertanke.

- FVO har en stor makt, men ibland saknar dom kunskapen... Informera dom, ha belägg och ge fakta!!!!

Väldigt många skriver "TRO" i detta ämne, läs på lite och sluta tro!!! "Kunskap er makt"

Kommentera

"Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket"

Det är bra att människor tycker olika, det resulterar ofta i framsteg, förutsatt att ett sunt argumentationsklimat råder. Vad gäller C&R verkar det som att många vill ha det svart eller vitt. Sådan är ju inte världen, det finns många färger & nyanser!

Jag tycker inte C&R är ett överdrivet fenomen! Däremot kan jag tycka att alla "C&R Poliser" är ett överdrivet fenomen! De arga kommentarerna i fotoalbumet går till överdrift ibland, vilket är ett problem med forum eftersom man kan säga mer än nödvändigt utan att behöva stå till svars.

Min ståndpunkt:-
                -Den är lite olika beroende på fiskart! Mört tar jag hem välldigt mycket och fryser eftersom jag fiskar kräftor! Hällre att jag tar dem så än att Åke 78 år får fisk i 14 nät som jag sedan köper.. Gädda osv. är jag betydligt mer rädd om. Är ju igentligen lite dubbelmoral...

-En matfisk ska alla kunna ta med sig hem, inget snack! är en 13kg gädda en matfisk? Knappast?

-Tycker det är onödigt att ta död på gäddor större än 4kg då dessa inte är värda att äta! Självklart finns det alltid omständigheter.. Oftast går en STOR gädda att rädda det handlar bara om kunskap och rätt verktyg! Man ska alltid vara redo att klippa krokar osv.

Fotoalbumet..
                Man kan ju faktiskt fråga sig vad vissa tänker då de lägger upp bilder här på FS, vad är syftet med att lägga upp bilder? Sargade fiskar som tydligt lidit en rätt så onaturlig död, hör de hit? MEN berättigar detta påhopp? Nej... Om man nu känner att man måste säga något kan man enkelt och vänligt informera fångstmannen om att det finns alternativ? Jag hade ingen aning om vad C&R var innan jag fick reda på det här på forumet, nu bedriver jag det hela tiden.

Konentan blir: Använd sunt förnuft och visa respekt för fisk och fiskare!

PEACE!
                Senast ändrad av Grävlingen; 2008-09-23, 08:21.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Så skall det låta grävlingen !
                  Det finns fler orsaker till att man släpper tillbaka de större än ut matsynpunkt. De behövs i vattnet så de håller balansen och sprider sina gener vidare och att det finns chans att man kan få den igen, större

Kommentera

Genetik ger jag inte mycket för. Människor och däggdjur som ger få avkomma så är dock genetiken av större betydelse. Fiskar lägger miljoner med rom i förhoppning att några överlever. Miljön är av störst betydelse för tillväxt. Men framförallt som Pasi säger - att fisken kan fångas igen.

Sedan finns det många infallsvinklar. Plockar man bara bort mindre individer så sker en förändring av storlekssammansättningen av populationen. Minst påverkan ger ett procentuellt uttag av fiskar i alla storlekar. Men den diskussionen kan tas en annan gång.

Dock så se gärna ett större utrymme för C&R-diskussion vad gäller andra arter än gädda. Gös men kanske framförallt fettfenefisk.

Många c&r-förespråkare på gädda klappar gärna lax/öring. Vänern ses som ett put & take. Värna om stora fiskar när det gäller dessa arter också. En öring blir lika gammal som en gädda. Nog för att den mesta fisken planteras ut. Men det är i syfte att kompensera för fiskar som naturligt hade funnits.
                    Fortum sätter inte ut fisk till oss sportfiskare utan för att det finns en vattendom som skall kompensera för bortfallet av fisk. Önskar se fler avkrokningmattor bland laxfiskare. Har själv haft det i 7 år och fisk som skall återutsättas förtjänar större respekt och omsorg än vad gemene man gör idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                      Gratulerar till att vara de sjuttioelfte fiskesnackaren som väcker denna evigt pågående meningslösa debatt som enbart slutar med att scaner och en eller två till diskuterar möjligheten att utrota ett gäddbestånd i 10 veckors tid...
                      Men det brukar vara väldigt underhållande och kvalitativ läsning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34