C&R överdrivet fenomen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R överdrivet fenomen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hö nu Visa inlägg
    Frågan var väl om man måste kasta skit på den som vill ta reda på en fisk? Då kan den debatten inte vara meningslös Om nån sätter ut ett kort här på en död fisk så blir han el hon idiotförklarat av ett antal pers! stolt på ett kort måste man få va ändå!!
    Okej min syftning var väl kanske lite vag, jag menade inte att frågeställningen i sig är meningslös, utan bara att samma debatt har varit uppe här ett stort antal gånger utan att någonsin sluta i någonting annat än att man är överens om att man inte har samma åsikt om saken, längre än så kommer man (tyvärr) inte. Det blir liksom bara ett stort fånigt ekorrhjul av det hela där folk bråkar om saken ett tag i en tråd, ger upp diskussionen, lite tid går och någon annan reagerar på samma sak och startar en ny tråd som leder till exakt samma sak o.s.v. Det blir ganska tröttsamt efter ett tag.
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
      Gratulerar till att vara de sjuttioelfte fiskesnackaren som väcker denna evigt pågående meningslösa debatt som enbart slutar med att scaner och en eller två till diskuterar möjligheten att utrota ett gäddbestånd i 10 veckors tid...
      Exakt, väck inte den björn som sover.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vet inte om folk klagar mycket på C&R i fotoalbumet, eller vart det du syftar på förekommer. Småfisk får folk ta upp hur mycket de vill.

Jag tycker att man med all rätt kan klaga på de som tar upp trofefiskar men som har kunskapen att släppa tillbaks dom. Att svensonfiskaren eller den lilla pojken tar upp sn fångst är inte mycket att tjafsa om, men då folk klubbar stor fisk för att de glömmt kameran hemma, visa för kompisarna eller vad det nu kan va, ser jag som förjävligt.

Det är dessa stora individer som gör sportfiske spännande, genom att ta upp dessa fiskar förstör man för tusentals andra. Fisken är en gemensam resurs alla som brukar den måste vara med och förvalta på ett förnuftigt sätt.

Idag kan återutsättningen av fisk möjliggöra ett hållbart fritidsfiske utan att exploatera fiskbestånden. Detta innebär att C & R inom fritidsfisket skulle kunna betraktas som en form av beståndsvård. Ifall den fångade fisken inte återutsätts kan det vara en stor belastning på fiskebestånden. Detta medför att andra fiskerestriktioner som att lägga vatten i träda och beståndsanpassade fiskekvoter inte behöver omöjliggöra fritidsfiske förutsatt att C & R tillämpas. Detta gör att fler personer kan utöva sin fiskehobby och dessutom så ger det bättre ekonomiska utvecklingsmöjligheter i den bygd där fisket bedrivs. (Finfo 2005:4)

Kommentera

Finns det någon här på forumet som ALDRIG har tagit med en fisk hem ??
          Gå med i Göteborgs Fiskevänner
          http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
            Vet inte om folk klagar mycket på C&R i fotoalbumet, eller vart det du syftar på förekommer. Småfisk får folk ta upp hur mycket de vill.

Jag tycker att man med all rätt kan klaga på de som tar upp trofefiskar men som har kunskapen att släppa tillbaks dom. Att svensonfiskaren eller den lilla pojken tar upp sn fångst är inte mycket att tjafsa om, men då folk klubbar stor fisk för att de glömmt kameran hemma, visa för kompisarna eller vad det nu kan va, ser jag som förjävligt.

Det är dessa stora individer som gör sportfiske spännande, genom att ta upp dessa fiskar förstör man för tusentals andra. Fisken är en gemensam resurs alla som brukar den måste vara med och förvalta på ett förnuftigt sätt.

Idag kan återutsättningen av fisk möjliggöra ett hållbart fritidsfiske utan att exploatera fiskbestånden. Detta innebär att C & R inom fritidsfisket skulle kunna betraktas som en form av beståndsvård. Ifall den fångade fisken inte återutsätts kan det vara en stor belastning på fiskebestånden. Detta medför att andra fiskerestriktioner som att lägga vatten i träda och beståndsanpassade fiskekvoter inte behöver omöjliggöra fritidsfiske förutsatt att C & R tillämpas. Detta gör att fler personer kan utöva sin fiskehobby och dessutom så ger det bättre ekonomiska utvecklingsmöjligheter i den bygd där fisket bedrivs. (Finfo 2005:4)
            Håller med till 100%... Särskillt i småvatten kan bestånden påverkas nåt otroligt om för många fiskar tas upp. I små vatten finns det ofta endast en riktigt stor individ, dödas den så kan vattnets spänning utrotas direkt, och detta av egna erfarenheter
            På jakt efter 15+

Kommentera

Om vi inte kör C&R så förstör vi bara för oss själva. Personligen tycker jag det är onödigt och ta hem en fullt frisk snipa till katten....?`??! Ännu värre en 10+ gädda.
              Sen tycker jag det är onödigt och klaga på kalle 10år som bonkat en 10+ gädda. Han vet helt enkelt inte bättre. Men vissa skulle behöva en tillrättavisning på det här forumet.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag håller med dig i vartenda ord!

Dessutom tror jag knappast att det är fritidsfiskarna som förstår fiskebestånden, utan det är näten.

Det enda jag tycker man ska tänka på är reglerna som finns för sjön där man fiskar.
                Dom reglerna finns av en anledning. T.ex att man får ta upp 2 fiskar per person per dag. Då ska man helt enkelt inte ta upp 3.

Kommentera

Tror nog att de allra flesta begriper att om fisken släpps tillbaka så säkerställer vi ett fortsatt bra fiske. Men frågan för min del är, är det alltid så bra? Ska berätta om en incident för ett tag sen. En gös på strax över 4 kilo tar min mört, kör med små krokar och ganska små beten. Detta gör det ju lätt för gösen att svälja ner, kroken satt precis innanför svaljet eller vad det nu heter på en fisk och gick inte att få bort utan sövning och operation med hjälp av nån som har enorma studieskulder.

Mitt resonemang löd. Är det bättre att ge fisken 50% chans att överleva och växa till sig eller ska den klubbas för att jag inte kan få bort kroken?

Jag valde det tidiga alternativet. Vad hade ni gjort och hur resonerar ni??
                  www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                    Jag håller med dig i vartenda ord!

Dessutom tror jag knappast att det är fritidsfiskarna som förstår fiskebestånden, utan det är näten.

Det enda jag tycker man ska tänka på är reglerna som finns för sjön där man fiskar.
                    Dom reglerna finns av en anledning. T.ex att man får ta upp 2 fiskar per person per dag. Då ska man helt enkelt inte ta upp 3.
                    Detta är inte nåt mot dej Freddy, bara för debatten.

Kan man inte tycka att reglerna är lite knasiga då?? Som många gös sjöar har minsta mått tex 50 cm får att den ska få tas upp. Men vilken fisk fortplantar sig?? Det försvinner alltså många stora reproducerande exemplar enbart pga detta dumma resonemang från många FVO n. Sätter man ett max mått istället behövs ju inte stöd utsättning i samma utsträckning. Rätta mej om jag har fel....
                    Senast ändrad av Hulan; 2008-09-21, 12:35. Anledning: Förtydligande
                    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Hulan Visa inlägg
                      Detta är inte nåt mot dej Freddy, bara för debatten.

Kan man inte tycka att reglerna är lite knasiga då?? Som många gös sjöar har minsta mått tex 50 cm får att den ska få tas upp. Men vilken fisk fortplantar sig?? Det försvinner alltså många stora reproducerande exemplar enbart pga detta dumma resonemang från många FVO n. Sätter man ett max mått istället behövs ju inte stöd utsättning i samma utsträckning. Rätta mej om jag har fel....
                      Du har en poäng!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 016 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art