Gälgrepp gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gälgrepp gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gälgrepp gädda.

Tjenare, nu är det så att efter 9 år så har jag börjat med fiske igen. Saken är att när man va så ung som jag va förut lärde man sig aldrig gälgrepp om det nu heter så. Det jag undrar är hur och vart tar man tag i gäddan på ett sånt grepp gärna en bild eller liknande så jag förstår vart jag ska köra in handen utan att skada mig eller fisken.

Undrar även om någon har ett tips på en bra "Avkrokare" för ett vettigt pris

Hej,

Under gäddans huvud så kan du komma in med händerna precis framför gälarna. Precis som på oss människor om du känner under din egen mun så är där käkben, liknande har gäddan och där kan du gräppa och lyfta fisken! Mindre fisk räcker det med ngt finger! Var inte rädd för att hålla emot om gäddan försöker komma loss men självklart var försitig! Akta dig för att komma för långt mot gälarna för där är något som e vasst som ett rakblad Låt dock inte detta avskräcka dig! Och håll alltid koll på var i munnen krokarna sitter!!!!!!!!

Filmen gäddfeber demostrerar gälgräppet väldigt bra.

Rekommenderar dig BFT's långa tång, longnose lr något heter den, rtkigt rubust och ordentlig. Ha även alltid med dig en rejäl avbitar tång ut för att klippa av krokar om det skulle behövas!!

skit fiske

Kommentera

jag brukar även lägga en tumme över gäddans överkäke så jag stänger igen gäddans mun . har varit med om att en gädda skakade sönder hela underkäken en gång dvs underkäken släpper ur sitt fäste. håller man ihop munnen med tummen riskerar man inte att det händer och det blir lättare att kontrolera gäddan om den börjar slå
      www.andreelures.se

Kommentera

En bild som kanske ger några svar; http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Det finns en bra film om detta på ABUs hemsida, http://www.abugarcia.se/, klicka på länken 'ladda ner', och skrolla till filmen 'Så Lyfter du gäddan'.
          Senast ändrad av Fredrokk; 2008-09-13, 17:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikaelm Visa inlägg
            Tjenare, nu är det så att efter 9 år så har jag börjat med fiske igen. Saken är att när man va så ung som jag va förut lärde man sig aldrig gälgrepp om det nu heter så. Det jag undrar är hur och vart tar man tag i gäddan på ett sånt grepp gärna en bild eller liknande så jag förstår vart jag ska köra in handen utan att skada mig eller fisken.

Undrar även om någon har ett tips på en bra "Avkrokare" för ett vettigt pris

Hej Mikaelm; Ibland, när jag greppar en gädda under gällocket, brukar jag riva mig över knogarna mot gäddans gälräfständer. Det blir mest ytliga sår som små skrubbsår, men de brukar blöda ganska friskt så länge som man är våt om handen. Ju större gäddan är, desto lättare är det att få in handen och lyfta gäddan med ett fast gälgrepp. Den största gädda jag lyft med ett stadigt gälgrepp var en 16,1 kilos. Hon högg en liten, ytgående, rödvit Killer (Rebel) vid 23.30 -tiden när jag en julinatt stod och balanserade i mörkret bland stenarna ute på Gammelströmsnacken där Långsjön rinner ut ner mot Flaten. Just den sommarnatten, 15/7 1969, visste jag inte att greppet jag lyfte gäddan med 30 - 40 år senare skulle kallas gälgreppet. Just 1969 var nog mitt absolut bästa gäddfiskeår hittills när det gällde att lyckas fånga riktigt stora gäddor. Det året kändes det som om jag skulle ha byxorna fyllda med matjord.
            I´ll remember the Big Ones!
            Old Firehand

Ps. Vissa år är riktiga storgäddår. De glömmer man aldrig. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2008-09-13, 17:31.

Kommentera

Bra filmer på abusidan

Kommentera

Gälgrepp

Om det är en stor gädda och den börjar sprattla så måste jag säga att gälgreppet inte är helt vattentätt, varken för fisken eller fiskaren. Jag tog en gädda som vi uppskattade till runt 8 kilo. Den vart lite tokig i båten och köttade upp mitt finger rejält. Och inte nog med det så gick gäddans käkben av. Därav ingen vägning eller mätning. Jag ville få i den så fort som möjligt. Den simmade iväg lugnt o fint och vi var kvar i viken i ett par timmar iaf utan att se den nåt mer. Förhoppningsvis klarade hon sej bra.

Offtopic jag vet.....
                Senast ändrad av Hasse-Halvljus; 2008-09-13, 20:37.
                -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Gälgreppet fungerar bättre ju större gäddan är.

Kommentera

självklart kan gäddan skada sig, är den förlivlig får man ju lägga den mot bena eller något o ge den stöd så den ej vrider av sig käken...................

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 131 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art