Klockan som kompass - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klockan som kompass

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klockan som kompass

Behöver lite information i ämnet att använda en analog klocka som kompass med hjälp av solen.

Har nu beställt en fiskeklocka http://www.klockor.nu/casio-protrek-amw7027-p-6596.html som jag frågat om i annan tråd och den har ju en kompassring och då kom jag ihåg att jag för massor med år sedan kunde detta men kunskapen har emigrerat till okänd ort och behöver förnyas.

Visst jag har kompass och GPS i båten och i bilen och även lös men jag vill kunna det ändå bara för att jag blir irriterad när jag glömmer saker jag kunnat..

Så kan någon vänlig själ friska upp mitt minne i hur man gör för att räkna ut kompassriktningar med klockans visare/solen och kompassringen??

Vrid klockan så att timvisaren pekar mot solen. Drag en tänkt linje mellan 12 och timvisaren så får du nord-sydriktningen.
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Behöver lite information i ämnet att använda en analog klocka som kompass med hjälp av solen.

Har nu beställt en fiskeklocka http://www.klockor.nu/casio-protrek-amw7027-p-6596.html som jag frågat om i annan tråd och den har ju en kompassring och då kom jag ihåg att jag för massor med år sedan kunde detta men kunskapen har emigrerat till okänd ort och behöver förnyas.

Visst jag har kompass och GPS i båten och i bilen och även lös men jag vill kunna det ändå bara för att jag blir irriterad när jag glömmer saker jag kunnat..

Så kan någon vänlig själ friska upp mitt minne i hur man gör för att räkna ut kompassriktningar med klockans visare/solen och kompassringen??
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Solen rör sig 15 grader i timmen.

Öster / 90 grader (sommartid + 1 h )
      Söder / 180 grader klockan 12 (sommartid + 1 h )
      Väster / 270 grader klockan 18 (sommartid + 1 h )
      Norr /0/360 grader klockan 24 (sommartid + 1 h ) Kan endast ses sommartid norr om breddgrad 60

Militärkompass har 400 grader

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Vrid klockan så att timvisaren pekar mot solen. Drag en tänkt linje mellan 12 och timvisaren så får du nord-sydriktningen.
        Hmm.. Nu ska vi se om jag hajat rätt.
        Ex klockan är 16.00 så jag riktar 4.an mot solen och den tänkta linjen kommer då att gå mellan 2 och 8 där 2=N och 8 = S??

Om klockan istället är 20.00 så vrider jag 8.an mot solen och tänkta linjen går från 10 och 4 där 10 = N och 4 =S ?

Hur gör man när det är sommartid?

Kommentera

Nej, 2 och 4 är syd,är det sommartid och klockan är ändrad så får du backa en timma, är klockan fyra så rikta 3:an mor solen, är detta svårt så backa klockan en timma.
          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Hmm.. Nu ska vi se om jag hajat rätt.
          Ex klockan är 16.00 så jag riktar 4.an mot solen och den tänkta linjen kommer då att gå mellan 2 och 8 där 2=N och 8 = S??

Om klockan istället är 20.00 så vrider jag 8.an mot solen och tänkta linjen går från 10 och 4 där 10 = N och 4 =S ?

Hur gör man när det är sommartid?
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
            Nej, 2 och 4 är syd,är det sommartid och klockan är ändrad så får du backa en timma, är klockan fyra så rikta 3:an mor solen, är detta svårt så backa klockan en timma.
            Ajdå så tokigt det kan bli

Men om man tänker en gång till så var det ju logiskt för solen går längs ekvatorn som ligger S om Sverige, men då måste man ju tänka

Tack för lektionen ska träna när klockan kommer och jämföra med kompassen så jag får in känslan för det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 092 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art