Karpfiske = duvfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpfiske = duvfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpfiske = duvfiske?

Det mest onaturliga fisket vi har i Sverige, KARPFISKE!

Bara tänk om man byter karp mot duva.

Hur man fiskar Duva ( Columbidae ).

Familjen innehåller över 300 arter, varav 4 är mer allmänna i Sverige.
    Tamduva (stadsduva), ringduva, skogsduva samt turkduva.
    Mer info om släktet:

Det lättaste fisket bedrivs på centrala platser i stadskärnan.
    Förkärlek till välanvända lokaler,torg, parker, industribyggnader, varv bara det är välmäskade platser, då duvor snabbt lär sig var födan enklast hittas.
    De lever dessutom i stim(flock), så upptäcker en individ en nyutlagd mäskdepå så kommer det fler till den platsen. De interagerar även med andra arter, typ kråkfamiljen och måsfamiljen, så finns det en av arterna inne redan på mäskplatsen räcker det med underhållsmäskning.

Taktik på Birger Jarls torg (Riddarholms torget):
    Beskrivning av torget : Stenlagt torg med kraftig skuggning vilket gör det svårt/omöjligt att kantfiska. En yta fritt från byggnader, fri inflygningssida, visst trafikinslag.
    Varje peg har en plan yta längre ut i det solbelysta. Det kan vara så att ytan inte är helt röjd från andra människors närvaro.Man bör leta upp en plats kan fiska utan bekymmer.
    Nu är inte människonärvaro negativt, men undvik barn och tonåringar. Bäst är pensionärer och turister.
    Vid större tävlingar används även motsatta sidan.
    Tamduvor i vikter mellan 400 gram och 800 hekto är den dominerande arten på denna platsen.
    Det finns även en och annan turkduva.
    Antal peggar : Ca 40 st, 20 på respektive sida av torget.
    Välj vattensidan och fiska mot statyn.
    Beten : Eftersom tamduva Columbia Livia är den dominerande arten funkar bröd, spannmål, fröer, ärtor och hampa bra. Jag skulle tänka mig att en taktik nedanstående recept skulle vara en riktig framgångsfaktor.
    4 delar TopMix Extra Livia
    1/2 del TopMix milled corn (malen tortue)
    + lite färgade bröd kluttar
    Doft: TopMix spekulatis
    Doft: TopMix Vanilla
    Utrustning : Korta spön mellan 4 och 7 meter samt varför inte Top Match Light
    Handtaget är tillplattat. Enligt Top gör detta spöt mera ergonomiskt. Det finns även en "removable counter weight" i handtaget. En vikt som balanserar spöt och rullen men som man kan ta bort om man föredrar ett lättare spö.
    Lina givetvis flourcarbon, då den är i stort sett osynlig, välj en memory free.
    Larm endast nattetid, då platsen är för vältrafikerad dagtid.
    Taktik : Fånga många duvor samt undvika de minsta. Dubbla keepnet vid ansamlingar eller toppsäsong. Oftast brukar man börja på ett kort spö 5-6 meter för att sedan gradvis skifta ut till TP, 10-11 meter ut, när fisket mattas på det kortare. Kan man hålla båda platserna igång hela dagen så har man vunnit mycket under de perioder när bilar, cyklister eller moppar sveper in över en av platserna..Växla då till den andra en stund så kanske du kan fortsätta ha ett jämt fiske hela dagen.
    Målvikt : Mellan 500 och 800 grams duvor. Högre om pensionärerna varit inne.

Hullinglösa krokar. Annars kan det bli svårt med grannsämjan.

Klädsel:
    Anpassad efter folksamlingens karaktär. Ej kammo!! Vid finnkampen kan kammo vara ok.

Bra att ha i Bivvyn :turistguide på multipla språk. Musikmaskin med dagsaktuella hitlåtar.
    Hänt i veckan. Bricka öl. Röka. För en forskningsinsats medtag märkbrickor som kan fästas runt duvans ben.

Jag har funderat att köra kastnät på duvorna på gullmarsplan. Så slipper man att de försöker bajsa på dem när man väntar på bussen.

Men det kanske är bättre att bolta dem......

Kommentera

Att han aldrig ger sig... Finns det verkligen inget vettigare att göra?

Kommentera

Det här har han ju bara kopierat från ett tidigare tråd han har skapat! Inte något lysande inlägg heller. Men alla har vi väl ett brinnande intresse, de flesta här intresserar sig för fiske, scanner för smått patetisk agitering på fiskesidor. Rätt kul ändå
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Hade varit rätt kul - om han varit en bra debattör och inte bara en tjurig gubbe (en så kallad container-gubbe, som helst bör - försiktigt men bestämt - hjälpas ner i närmaste sopcontainer).
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

En kopia av ett gammalt inlägg där Scanner skissar på sin framtid som duvfiskade pensionär.....fast mörkar med att duvorna givetvis bonkas iom att duvan som art inte är hotad..

Kommentera

det är såna som han som sprider hat på internet (björn gustavssons klassiska skämt)

varför kan du inte ge dig? Tror ingen orkar med sånt grabel som du gör, allra minst oss karpfiskare

Alex

Kommentera

Scaner... lägg ner gnället!

Förra gången du skrev sammma sak (troligen första gången) fick du mig att dra på smilbanden (trots att vi inte har samma åsikter). Denna gång är det bara ett patetiskt försök att skapa en "debatt" på forumet.

Vi fattar... du bonkar!

Jag kör till 95% C&R men bedriver jag nån häxjakt på "bonkare"?

Skriv något relaterat till själva jakten på fisk...hur du går till väga...
                om du fått någon skaplig bit på sistone...
                vilket är bästa draget i din lådan...

Dina inlägg handlar ju bara om allt annat än detta.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-09-09, 21:24. Anledning: grammar check
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag tyckte det var kul

Jag skiter i hur scaner är som person allmänt.

Dock ingen specimenmetare heller, så...
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                    Jag tyckte det var kul

Jag skiter i hur scaner är som person allmänt.

Dock ingen specimenmetare heller, så...
                    Jo, men du läser det första gången... kan bli lite tröttsamt med liknande lustigheter i repris.

Själv är jag ingen specimenmetare utan en ambitiös metare med för lite fritid ; )
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-09-09, 21:25. Anledning: grammar check
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art