Hjälp och rädda karp i Lund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp och rädda karp i Lund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rauti Visa inlägg
    Har sett 3 karpar i höje å i sommar, det borde vara några av de som släpptes i ån?
    Mycket möjligt.

Vet ej hur det är med fisket i höje å men går väl lösa fiskekort?

Ungefär vart såg du dem,närmare Lund?

Kommentera

Lyfter denna tråd lite eftersom vi sett och hört rykten om folk som återigen planterat fisk i reningsdammarna. Jag är både sportfiskare och en av de som forskar på dammarna. Snälla plantera inte någon fisk där mer, de kommer gå samma tråkiga öda till mötes igen.
      Skillnaden mellan att fiska och se ut som en idiot är hårfin...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kringlan84 Visa inlägg
        Lyfter denna tråd lite eftersom vi sett och hört rykten om folk som återigen planterat fisk i reningsdammarna. Jag är både sportfiskare och en av de som forskar på dammarna. Snälla plantera inte någon fisk där mer, de kommer gå samma tråkiga öda till mötes igen.

Har ni sett folk åter plantera in fisk i dammarna?
        Vilken sorts fisk?
        Tyvärr är det ju fiske förbud i alla dammar och nog för att de har ett öga på folket numera sen tidigare uppståndelse.

Även om någon åter planterar in tex karp i dammarna så lever de ett ganska säkert liv där i många herrans år och hinner åter också skapa ett stort bestånd karpar.
        För mej det stod att en sådan rengöring och tömning av dammarna görs typ
        vart 15-20 års mellanrum.

Mig veterligen tömdes inte den första och andra största dammen i kedjan av dammarna men vet ej om där var nån karp.
        Det syntes mest karp i de två sista dammarna.
        Om jag inte minns fel tömdes 3-4 st av de mindre dammarna och de första i kedjan syntes inte nån karp om jag inte har fel för mig.
        Senast ändrad av Karpfäst; 2010-02-07, 15:44.

Kommentera

Vi har sett folk som släppt i fisk i dammarna och som inte har velat ge någon information om varför och i vilken omfattning. Jag respekterar att folk tycker om sportfiske det gör jag med, men dammarna är ju med avseende att rena vårt vatten, det har visat sig att betydligt många än man tror dessutom har fisken som föda. På grund av forskning kring dammarna kan de komma att tömmas mycket oftare än planerat eftersom omfattande studier ska göra på läkemedelsrester och andra xenobioter. Kontaminationsristen är väldigt stor vid förflyttning av sådan fisk på grund av ackumulation och sedan frigörelse vid andra vatten när fisken dör naturligt eller äts av någon predator. Vi vet ju fortfarande inte hur "voltaren" och andra antiinflamatoriska läkemedel påverkar ekologin på längre sikt. Även östrogen från p-piller har påverkat fiskarnas kön, och mera effekter väntas med tiden. Vattnet från dammarna släpps inte direkt till höje å heller utan genomgår ytterligare reningsprocesser innan det.

Så med all respekt för fiske och sport ber jag de som känner till detta att låta bli. Både på grund av etiska själ, fiskarna kommer återigen att dö eftersom reningsverket inte kommer att ansvara för att folk planterar in fisk som sedan blir en kostnad för de. Att få fiska där gratis är inte heller något alternativt på grund av det jag skrev i ovanstående stycke. Man vill inte "lagligt" se en spridning av miljögifterna.

Skitfiske på er
          Skillnaden mellan att fiska och se ut som en idiot är hårfin...

Kommentera

Det låter klart vettigt kringlan.
            Det är skrämmande vad mediciner,flour osv av våra utsläpp kan spåras i vatten,växter,djur och hur det påverkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Karpfäst Visa inlägg
              Mycket möjligt.

Vet ej hur det är med fisket i höje å men går väl lösa fiskekort?

Ungefär vart såg du dem,närmare Lund?
              Vid dammarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rauti Visa inlägg
                Vid dammarna.
                Ok!

Det sägs eller har tydligen gjorts någon observation efter tömningarna att där även går karp kvar i någon av dammarna.

Hur det ligger till med det vet jag dock inte helt klart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                14 952 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art