Hjälp och rädda karp i Lund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp och rädda karp i Lund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Nygrävd privat damm, enda undantaget som jag ser det.
    Där går vi på samma linje Scaner; )

Helt idiotiskt och dessutom olagligt att flytta fisk från ett vatten till ett annat. Varför tänker man inte på smittorisken (speciellt som seriös sportfiskare)?

Att släppa in karp från just detta ställe i Höje Å är rent farligt. Vem vet vilka smittor den utsatts för som man sen sprider i Höje... skandal!
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-09-12, 10:51.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Där går vi på samma linje Scaner; )

Helt idiotiskt och dessutom olagligt att flytta fisk från ett vatten till ett annat. Varför tänker man inte på smittorisken (speciellt som seriös sportfiskare)?

Att släppa in karp från just detta ställe i Höje Å är rent farligt. Vem vet vilka smittor den utsatts för som man sen sprider i Höje... skandal!
      Om det stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om men stod i medierna att länsstyrelsen tillät överflyttning av fisk till höje å.
      Vattnet pumpas ut någonstans från dammarna,förmodligen ut i höje å,så var tog smittorisken vägen?
      Sen tror jag smittorisken är lite överdriven för oss männsiskor iallafall men klart de vill inte dra några chanser.
      Vi brukar ju inte precis ha pest o kolera i sverige.

Förmodligen en och annan mindre fisk som överlevt och följt med vattnet som tömdes.
      Skyltar har kommit upp,info om tömningen samt obehöriga ägare ej tillträde,förmodligen menar dom kliva i dammarna osv.Annars är det motions och friskluftsstråk kring dammarn och många som motionerar samt rastar hundar.

Än plaskar överlevande sutare och tusental små karpar i pölarna som kippar efter luft.
      Dessa kommer säker oxå gå en död tillmötes precis som de stora fiskarna.
      De väntar väl bara på att dammarna ska rensas från slam eller att några bamhärtiga ynglingar räddar ett fåtal.

Rätt eller fel,ja inte ska eller får man flytta fisk men tydligen gjort stod det på annat forum att 59 karpar hade flyttats till en annan damm som många känner till som ett ganska bra karpvatten,samt att alla får lösa fiskekort där.
      Tror inte nån klagar på om de får upp nån fin karp där,kan just vara en av dom 59 karparna......
      Senast ändrad av Karpfäst; 2008-09-12, 17:01.

Kommentera

Fick dom flytta dom så fick dom, hade de inte tillstånd var det iallaf enligt mig totalt fel. man kan inte bara introducera karp i ett vatten hur som helst. Kanske speciellt inte i ett rinnande vatten?

Kommentera

Finns bildbevis på att Nils Sandström och Johan Wieslander släpper ut karpar i Höje å.

Frågan är om det inte är brottsligt?

Citat
          "
          Carl Larsson, 20, och Henrik Fernlöf, 20, från Dalby och Sandby ägnade lördagskvällen åt att rädda livet på fyra av de fiskar ....
          Hemlig damm hamnade dessa fiskar i.
          "
          Slut citat
          Ytterligare personer som gör något tveksamt.

SCANER det är jag som är carl larsson! kan säga så här att jag åker gärna på böter för det jag har gjort! men hade gjort detta om det så handlat om gäddor eller någon annan art! tycker det är helt fel det dom gjorde! dom kunde kontaktat oss sportfiskare i lund! så kunde vi metat där och släppt i nåt vatten! vet att man inte får detta men! asså det var rena slakten där ute! tyvär hade vi för liten balja men vi körde dit fler gånger och rädda mer! men men nu finns där inget att göra:S
          You do fucking like that!

Kommentera

Ursprungligen postat av nash_tackle Visa inlägg
            SCANER det är jag som är carl larsson! kan säga så här att jag åker gärna på böter för det jag har gjort! men hade gjort detta om det så handlat om gäddor eller någon annan art! tycker det är helt fel det dom gjorde! dom kunde kontaktat oss sportfiskare i lund! så kunde vi metat där och släppt i nåt vatten! vet att man inte får detta men! asså det var rena slakten där ute! tyvär hade vi för liten balja men vi körde dit fler gånger och rädda mer! men men nu finns där inget att göra:S
            Flera andra personer som oxå fördömmer ditt agerande.
            Karpfiskare dessutom.

Dina eventuella böter är MINSTA problemet vid en illegal utplantering.
            Att återskapa vattnet till ursprungsskick kan innebära miljoner kronor i kostnader.

Skulle din olovliga utplantering innebära att en art försvinner från Sveriges karta så är ditt agerande oförlåtligt.

Pissdåligt att överhuvudtaget försvara något dylikt!!!

Kommentera

men lilla scaner! vem har sagt att jag släppt dom i där det finns fisk inna Här finns så många märjelhåll på slätten vet du men vi får väll se om jag dödar ut ett bestånd.... Du verkar ju ändå var hundra procent emot karpfiskare! sen är det inte så snyggt att skriva ut folks namn! men du verkar vara allmänt folk ilsken""!!!

Kommentera

Karpfiskare som ger sig på gäddfiske är mer sannolikt de som sabbar mest för oss andra sportfiskare.
                För "oss" Sportfiskare...
                Hah,Du ingår väl knappast i kategorien sportfiskare ?
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

rätt jimmie! scaner! några av våra grymma gäddfiskare fångar oxå stora karpar!!!

Kommentera

Citat länstyrelsen Skåne
                    "

Illegal utplantering
                    En utplantering som inte är tillståndsgiven är en illegal utplantering. En icke tillståndsgiven utplantering strider mot Fiskeriverkets författningssamling (FIFS 2001:3) och är ett brott. Brott mot dessa bestämmelserna kan ge upp till sex månaders fängelse. Förutom fängelse kan man bli ersättningsskyldig till andra som drabbas av t.ex. sjukdomar till följd av utplanteringen. Ersättningsbeloppet beräknas på den skada som utplanteringen har orsakat. Beloppet kan således bli stort om ett bestånd av flodkräfta eller lax drabbas av en sjukdom till följd av en illegal utplantering.
                    "

Kostnader att återskapa ett flodkräftvatten efter att karpfiskaren och gäddfiskaren Calle har smittat det med illegalt utsatta fiskar kan bli miljontals kronor!

Din illegala utplantering kan döda sista individerna av sällsynta groddjur i märgeldammar i Skåne.
                    SANSLÖST RESPEKTLÖST!!!

Tror inte du får något medhåll från polarna då!
                    Senast ändrad av Scaner; 2008-09-18, 14:37.

Kommentera

rätt scanner vet riskerna helt klart! men du verkar tycka att allt ska dö! känns mer som att det börjar bli personligt mot mej! !! jag har fått medhåll av många personer redan som tycker det är bra gjort! men du är ju alltid SÅ JÄVLA NEGATIV så man håller på att få spela! hade varit kul att se dej fånga någon fisk! du är en sådan klassik dator fiskare! som bara läser dej till saker på nätet och kan ingeting i praktiken! tråkigt! men jag ska meddela dej om jag hittar någon död groda i märjelhålet...........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 952 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art