olagligt ålfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

olagligt ålfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• olagligt ålfiske?

En sak som jag har funderat över är att man ibland läser om folk som var på ålfiske och man visar bilder från ålfiske.

Försökte få fram en vettig lagtolkning gällande ålen då den är fredad.

Då skulle den vara ung så här: Om du är ute och fiskar rent allmänt och får en ål skall denna skyndsamt återsättas på fångstplatsen.
    Men det är däremot förbjudet att målmedvetet rikta sitt fiske mot ål då den är fredad. Detta innebär ju att alla sportfiskare som går ut för att fiska ål fiskar olagligt fast man återsätter ålen, detta då syftet med fisket är att få ål.

Undantaget är ju några få platser där ålen inte kan vandra.

Hur ställer ni er i denna fråga?
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Finns väl rätt många platser där man FÅR fiska ål i sverige! Jag har fiskat i år och då kollade den jag fiskade med upp det med länsstyrelsen innan!

Kommer inte ihåg vad han sa riktigt men stämmer det att det ska vara tre naturliga hinder?

Vad var frågan mer exakt? Om det är oetiskt att fiska trotts att det är lagligt? Eller menar du de som fiskar trotts förbud, men släpper tillbaka?
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ser gärna alla åsikter i frågan som du nämnde är det oetiskt att fiska där det är lagligt då arten är ferdad.
      Att medvetet fiska ål i områden där den är fredad är ju enligt min åsikt förkastligt.
      Kanske vore det bättre med ett totalförbud för alla under några år.
      Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Alltså, jag anser väll att det är OK att fiska där Länsstyrelsen bestämt att fisket är tillåtet? Vi kör ju C&R också för den delen.. Sen kan man väll ifrågasätta vem som har bestämt att fisket ärr tillåtet..

Men att fiska där det är förbud... ja.. usch!

Borde igentligen inte uttala mig.. Ska läsa på mer och återkommer .... Kanske därför jag säger att det är OK, är oftast de okunniga som gör det!... Som sagt ska läsa på...
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag tycker att, i nuvarande läge, allt ålfiske utom i forskningssyfte eller för utsättningar är oetiskt och inte försvarbart..

Kommentera

Enligt forskare: Alla ålar leker i samma område i Atlanten, Sargasso, stort eller större som/än Europa, 6000m djupt. Vandringen av yngel till Europa har minskat med minst 99 procent. Det finns bara ett bestånd i Atlanten och har funnits där i 200 miljoner år, de har överlevt dinosaurierna..blir det utslaget är det kört. Det kan vara så redan nu att beståndet så litet att det inte går att uppehålla..

Kommentera

Wikipediae tidigaste dinosaurierna utvecklades för ungefär 230 miljoner år sedan och dinosaurierna dog ut i samband med den omfattande massdöd som inträffade för cirka 65 miljoner år sedan.Slut citat.

Urålen har funnits i 200 miljoner år..ett av vår planets äldsta djur..den fanns med största sannolikhet redan när planetens enda superkontinent Pangea började dela och spricka upp och hade sitt lekområde i den spricka som skulle bli Europa och Amerika..Den leker där än och vandrar troget till sina gamla tillväxtområden och är nu akut hotad på bara några få år enligt forskare (Tyst havs uppgifter)

Kommentera

Finns en lång lista på vilka ställen fiskejournalen tillåter riktat ålfiske.

Det kan kanske vara bra att ha som riktlinje?

Fast det borde väl kvitta om en sportfiskare med c&r i åtanke fiskar ål oavsett plats med tanke på förbudet som inte gäller de "stackars" yrkesfiskarna".
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Finns en lång lista på vilka ställen fiskejournalen tillåter riktat ålfiske.

Det kan kanske vara bra att ha som riktlinje?

Fast det borde väl kvitta om en sportfiskare med c&r i åtanke fiskar ål oavsett plats med tanke på förbudet som inte gäller de "stackars" yrkesfiskarna".
                  Visst, du har helt rätt..Självklart påverkar vi bestånden ytterst lite..Helt försumbart..Groteskt att endast yrkesfiskarna som tagit mest 400 kg/år (Endast de vita, deklarerade siffrorna) fritt kan fortsätta att fiska..Iofs tycker jag att intiativet http://www.fiske-feber.se/news.php?id=080904.095618 är bra..

Kommentera

Förbudet för oss sportfiskare att fiska ål är ungefär som om man skulle förbjuda att ta för djupa andetag i Beijing inför OS. Varför? - Jo har man skattat för mer än 400kg's ålfångst så får man dispens och kan fiska för glatta livet. Dessutom så fiskar svartfiskarna vidare med dom sedan flera år förbjudna ålgarnen. En pingiskula i ena änden är allt som avslöjar att det ligger ett garn på 2km i vattnet.
                    Jag vet att många regelfundamentalister kommer att gå i taket på ovanstående argument, men samtidigt så kan man inte annat än förundras över myndigheternas inkompetens när det gäller fiskevård och arternas bevarande.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 112 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art