Tjuvfiskare tagen på bargärning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiskare tagen på bargärning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
    Kommer precis hem från ett fiskepass som slutade på ett sätt som det inte brukar göra. Var ute och fiskade lite med en kompis och allt var trögt som vanligt på detta stället. Soligt väder och klart vatten gjorde det hela allmänt segt. 4 gäddor var landade när det började bli dax att ge upp. Då glider vi in i en vik och får syn på något som ligger och driver i ytan. En ålakråka som sitter fast i ett nät. Tråkig syn, dessutom ett sådant därt klassiskt nät som enbart var uppmärkt med ett minimalt litet flöt. Tjuvfiske utan tvekan! För att förhindra att fler fiskar och fåglar skulle möta nätets öde börjar vi dra upp det. den ena fina abborren efter den andra kommer upp. Alla ruttna som fan... ussh vilken stank!. En lite stackare lever oh denna skär vi loss och sätter ut. När nätet väl ligger på land och vi ska lämna platsen kommer tjuvfiskaren ut och får syn på oss. Han vänder genast om och lämmnar platsen. Vi anar att det är gubbens nät och följer efter... han kör längre och längre ut. Då beslutar vi oss för att vända inått och lägga oss bakom ön för att se om han kommer tillbaka. Mycket riktigt vi han knappt komma runt ön förrän han är på plats och slänger ut ett nytt nät. Vi dokumenterar allt med kamera och sätter av efter gubben som sticker igen. Under tiden ringer vi och larmar polisen om våran pågånde båtjakt. Polisen i sambandscentralen beskriver det för sina kollegor som en scen hämtad ur maiami vice. Jaja för att göra en lång histora lite kortare så kom vi ifatt gubben och informerade honnom om att polisen vart på väg. Han han säga både det ena och det andra till mig och försökte bland annat ta reda på vart jag har min båt, vart jag bor och vad jag heter. Något som jag givet vis bad honnom vänligt men bestämt att skita i.

Väl efter polisförhör utdelasdes en hel del glåpord mot oss som sportfiskare, samt ungdommar som inte kan sköta sitt. Bilder tog även på mig med mobilkamera vad fiskaren nu ska ha dem till....

Polisen tackade för insatsen och jag tackade för deras hjälp.

Ska inte kasta sten i glashus, vist har det hänt att man har fiskat där man inte får men jag skulle defenitivt aldrig lämna redskap så att fåglar och fiskar dör i onöda. Hade det inte sett ut som ett ruttet slakthus hade jag nog kunnat nöja mig med att slita upp skiten på land. Samt att gubben har sådan is i magen att han slänger i ett nytt mindre än 5 minuter efter att vi har flyttat oss ur synhåll.

Jaja på nätfiskarna! Iaf dom som inte sköter sig!
    Bra Rixman. Du som nu har en kontakt med polisen kan informera dom om att det ligger ålryssjor i dom två vikarna norr om viken vid snärjebäcken. Alltså vikarna mellan snärje och Törnerum.Låg där senast igår. Kollade dom och det var ca 7-10 ålar i så långt jag kollade. Dom var endast märkta med ett litet brunt/svart flöte, lika stort som ett klassiskt gammalt rödvit som du stod och metade med när du var liten. har mejlat länstyrelsen om det men dom svarar inte. Då jag inte med 100% säkerhet vet om det är lagligt eller inte så tog jag inte upp dom. Gäddorna var som du skrev inte på hugget där heller
    Dom låg där senast igår och har varit där till och från i ca 3 veckor. Är det olagligt så tar jag utt dem?
    Tobbe.J

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
      Tyvärr så får man fotografera vem som helst på offentlig plats, du kan inte förbjuda detta och man får också sätta ut bilden på internet. Det är bara förbjudet om bilden anses kränkande.
      Tumlaren
      Du har så rätt! Bara jag som blev så pissed för att gubbfan har ett uppenbart syfte med bilderna (i mina ögon) - nämligen att jävlas på ett eller annat sätt med Rixman....
      Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Helt klart olagliga, annars ska de vara ordentligt utmärkta så att ägaren kan identifieras. Dra upp skiten!
        Mycket bra jobbat!

Kommentera

Tyvärr så får man fotografera vem som helst på offentlig plats, du kan inte förbjuda detta och man får också sätta ut bilden på internet. Det är bara förbjudet om bilden anses kränkande.
          Tumlaren
          Fotografera på offentlig plats och fotografera en enskild person med syfte att publicera har jag fått lära mig är två olika saker, det sistnämnda med personen godkännande som ett av kraven för publiceringen. Men det kan vi ta i PM eller en annan tråd en annan gång.

MVH M
          sigpic

Kommentera

Mycket bra jobbat Rixman !

Kommentera

gött jobbat,tyvärr så hade jag inte kunnat hålla mig,jag skulle nog klappat te honom.

Kommentera

Mycket bra initiativ, här i Gävle jagar vi de som plockar upp
                gösbäbisar ur Gavleån. Mer civilkurage!
                En guldstjärna till dig Rixman!

Kommentera

Tumlaren
                  Exakt, det är bara att plåta på.

Men skall bilden användas av dig i marknadsföringssyfte så måste man ha en Model Release av personen på bilden, alltså tillstånd att använda den i kommersiellt syfte.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                    Exakt, det är bara att plåta på.

Men skall bilden användas av dig i marknadsföringssyfte så måste man ha en Model Release av personen på bilden, alltså tillstånd att använda den i kommersiellt syfte.
                    Kunde inte sagt det bättre själv, men många tror fortfarande att man inte får publicera bilder på internet utan tillstånd som är tagna på offenlig plats.
                    Men det är helt rätt att sätta dit tjuvfiskare så mycket det går, både nätfiskare och andra typer av tjuvfiske.

Bra gjort!!!

Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Hederskund!

Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
                      Kommer precis hem från ett fiskepass som slutade på ett sätt som det inte brukar göra. Var ute och fiskade lite med en kompis och allt var trögt som vanligt på detta stället. Soligt väder och klart vatten gjorde det hela allmänt segt. 4 gäddor var landade när det började bli dax att ge upp. Då glider vi in i en vik och får syn på något som ligger och driver i ytan. En ålakråka som sitter fast i ett nät. Tråkig syn, dessutom ett sådant därt klassiskt nät som enbart var uppmärkt med ett minimalt litet flöt. Tjuvfiske utan tvekan! För att förhindra att fler fiskar och fåglar skulle möta nätets öde börjar vi dra upp det. den ena fina abborren efter den andra kommer upp. Alla ruttna som fan... ussh vilken stank!. En lite stackare lever oh denna skär vi loss och sätter ut. När nätet väl ligger på land och vi ska lämna platsen kommer tjuvfiskaren ut och får syn på oss. Han vänder genast om och lämmnar platsen. Vi anar att det är gubbens nät och följer efter... han kör längre och längre ut. Då beslutar vi oss för att vända inått och lägga oss bakom ön för att se om han kommer tillbaka. Mycket riktigt vi han knappt komma runt ön förrän han är på plats och slänger ut ett nytt nät. Vi dokumenterar allt med kamera och sätter av efter gubben som sticker igen. Under tiden ringer vi och larmar polisen om våran pågånde båtjakt. Polisen i sambandscentralen beskriver det för sina kollegor som en scen hämtad ur maiami vice. Jaja för att göra en lång histora lite kortare så kom vi ifatt gubben och informerade honnom om att polisen vart på väg. Han han säga både det ena och det andra till mig och försökte bland annat ta reda på vart jag har min båt, vart jag bor och vad jag heter. Något som jag givet vis bad honnom vänligt men bestämt att skita i.

Väl efter polisförhör utdelasdes en hel del glåpord mot oss som sportfiskare, samt ungdommar som inte kan sköta sitt. Bilder tog även på mig med mobilkamera vad fiskaren nu ska ha dem till....

Polisen tackade för insatsen och jag tackade för deras hjälp.

Ska inte kasta sten i glashus, vist har det hänt att man har fiskat där man inte får men jag skulle defenitivt aldrig lämna redskap så att fåglar och fiskar dör i onöda. Hade det inte sett ut som ett ruttet slakthus hade jag nog kunnat nöja mig med att slita upp skiten på land. Samt att gubben har sådan is i magen att han slänger i ett nytt mindre än 5 minuter efter att vi har flyttat oss ur synhåll.

Jaja på nätfiskarna! Iaf dom som inte sköter sig!
                      Bra där, du är numera en VIP kund hos oss, skicka ett PM, så lägger jag upp förmåner till dig i vår butik.
                      Skitfiske!
                      //Johan Wallin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 050 visningar
                      1 gilla