Kommer precis hem från ett fiskepass som slutade på ett sätt som det inte brukar göra. Var ute och fiskade lite med en kompis och allt var trögt som vanligt på detta stället. Soligt väder och klart vatten gjorde det hela allmänt segt. 4 gäddor var landade när det började bli dax att ge upp. Då glider vi in i en vik och får syn på något som ligger och driver i ytan. En ålakråka som sitter fast i ett nät. Tråkig syn, dessutom ett sådant därt klassiskt nät som enbart var uppmärkt med ett minimalt litet flöt. Tjuvfiske utan tvekan! För att förhindra att fler fiskar och fåglar skulle möta nätets öde börjar vi dra upp det. den ena fina abborren efter den andra kommer upp. Alla ruttna som fan... ussh vilken stank!. En lite stackare lever oh denna skär vi loss och sätter ut. När nätet väl ligger på land och vi ska lämna platsen kommer tjuvfiskaren ut och får syn på oss. Han vänder genast om och lämmnar platsen. Vi anar att det är gubbens nät och följer efter... han kör längre och längre ut. Då beslutar vi oss för att vända inått och lägga oss bakom ön för att se om han kommer tillbaka. Mycket riktigt vi han knappt komma runt ön förrän han är på plats och slänger ut ett nytt nät. Vi dokumenterar allt med kamera och sätter av efter gubben som sticker igen. Under tiden ringer vi och larmar polisen om våran pågånde båtjakt. Polisen i sambandscentralen beskriver det för sina kollegor som en scen hämtad ur maiami vice. Jaja för att göra en lång histora lite kortare så kom vi ifatt gubben och informerade honnom om att polisen vart på väg. Han han säga både det ena och det andra till mig och försökte bland annat ta reda på vart jag har min båt, vart jag bor och vad jag heter. Något som jag givet vis bad honnom vänligt men bestämt att skita i.
Väl efter polisförhör utdelasdes en hel del glåpord mot oss som sportfiskare, samt ungdommar som inte kan sköta sitt. Bilder tog även på mig med mobilkamera vad fiskaren nu ska ha dem till....
Polisen tackade för insatsen och jag tackade för deras hjälp.
Ska inte kasta sten i glashus, vist har det hänt att man har fiskat där man inte får men jag skulle defenitivt aldrig lämna redskap så att fåglar och fiskar dör i onöda. Hade det inte sett ut som ett ruttet slakthus hade jag nog kunnat nöja mig med att slita upp skiten på land. Samt att gubben har sådan is i magen att han slänger i ett nytt mindre än 5 minuter efter att vi har flyttat oss ur synhåll.
Jaja på nätfiskarna! Iaf dom som inte sköter sig!
Väl efter polisförhör utdelasdes en hel del glåpord mot oss som sportfiskare, samt ungdommar som inte kan sköta sitt. Bilder tog även på mig med mobilkamera vad fiskaren nu ska ha dem till....
Polisen tackade för insatsen och jag tackade för deras hjälp.
Ska inte kasta sten i glashus, vist har det hänt att man har fiskat där man inte får men jag skulle defenitivt aldrig lämna redskap så att fåglar och fiskar dör i onöda. Hade det inte sett ut som ett ruttet slakthus hade jag nog kunnat nöja mig med att slita upp skiten på land. Samt att gubben har sådan is i magen att han slänger i ett nytt mindre än 5 minuter efter att vi har flyttat oss ur synhåll.
Jaja på nätfiskarna! Iaf dom som inte sköter sig!
Kommentera