liten sjö stor fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

liten sjö stor fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• liten sjö stor fisk?

hej.
    nu vet jag inte om jag är rätt med tråden men försöker.
    undrar ifall det kan finnas stora fiskar typ abborre gädda i små sjöar? har vid sommar stugan massa små sjöar (pölar) dom e lite jobbiga att ta sig till men nästan till 100 % oröda fiske vatten =) e det någon ide att testa ??

Ursprungligen postat av Andreas.l Visa inlägg
    hej.
    nu vet jag inte om jag är rätt med tråden men försöker.
    undrar ifall det kan finnas stora fiskar typ abborre gädda i små sjöar? har vid sommar stugan massa små sjöar (pölar) dom e lite jobbiga att ta sig till men nästan till 100 % oröda fiske vatten =) e det någon ide att testa ??

Självklart att det är värt att testa, men finns ju ingen som säger att det finns ett fiskbestånd... Men finns det så brukar det alltid gå några fina, Vet att polarn har fått gädda på 10+ vid en av pölarna vid sin stuga, o den är fan inte stor :P

Kommentera

Tycker det är viktigt att småsjöar "pölar" har iaf lite djup så att det inte blir syrebrist på vintern och så att vattnet inte blir allt för varmt under sommarn. Ett till plus är ju om någon av pölarna har något inlopp eller utlopp.

Som i en annan tråd här på fs kan du testa att lägga någon mjärde eller liknande i någon av pölarna för att se vad som finns om du är nyfiken, annars tycker jag du ska testa mete med levande/död betesfisk.

Kommentera

Om det är en näringsrik miljö kan det alltid finnas chans till stora exemplar, oftast tycker jag små sjöar brukar innebära små fiskar men om det är ett undantag så bör det åtmistonne vara lättare att hitta dem i en liten sjö.

Mete brukar vara den effektivaste metoden prova lite olika storlekar på betesfisken som passar både gädda och abborre. Om vattnet är någorlunda klart kan du spana efter sutare och brax där det är långgrunt.
        Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Som sagts tidigare är djupet relevant i sammanhanget. Tänkte bara bidra med att mitt pb på abborre är 2100 gram o taget i en liten norrlandstjärn för typ hundra år sedan. Den tjärnen var över 25 meter djup. Tog även en gädda på 8 kilo i en mindre småländsk insjö förra fredagen så det är klart värt att testas. Rapportera gärna hur det gå.

Mvh fiskefurre

Kommentera

Absolut!

Kommentera

Ofiskade vatten? Stick dit och testa direkt. Det är en order!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 022 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art