Lip Grip Vs. Gälgrepp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip Grip Vs. Gälgrepp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det har ju forskats i detta ämne och de kom väl fram till att gäddan inte tog skada av att bli vägd hängandes utan vågsäck. Det var väl också i tidpunkten då de va romfeta om jag inte minns fel, eller har drömt ?
    Själv tror jag på snabb hantering .

Kommentera

Jag känner mest att det känns säkrare att ha gäddan i en vågsäck än hängandes i vågen. Men snabb hantering måste ju vara det bästa.

Kommentera

Lipgrip förbättring

Någon som har en bra lösning att sätta gummi på lipgripens käftar så att man inte riskera hål i gäddans underkäke? Ja, eller snarare inanför käken i skinnet/köttet.

Kör alltid gälgreppet när jag inte riskerar krok i fingret (wobbler). Mete=alltid gälgrepp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
          Någon som har en bra lösning att sätta gummi på lipgripens käftar så att man inte riskera hål i gäddans underkäke? Ja, eller snarare inanför käken i skinnet/köttet.

Kör alltid gälgreppet när jag inte riskerar krok i fingret (wobbler). Mete=alltid gälgrepp.
          Några lager krympslang borde funka för det.

Tycker det funkar bra att säkra gäddan med LG när den kommer in till båtsidan då det kan hanteras med en hand, sen när jag har koll på hur krokarna sitter och har lagt ner spöt så lyfter jag snabbt upp gäddan för att få vikten, sen skiftar jag till ett nack/gälgrepp med andra handen och lossar krokarna, oftast med största delen av gäddan nere i vattnet gäller mindre och medelstora gäddor, känns som det ger minimal påverkan på gäddan att göra så.

Har ingen "riktig" avkrokningsmatta men brukar använda en vanlig sopsäck som jag blöter i sjön och lägger på durken innan jag lägger gäddan på den, gör dock inte det annat än om det är större gäddor som jag vill fota och mäta och är ensam ombord, är vi fler ombord tar jag hjälp från någon annan allt för så snabb hantering som möjligt.

Kommentera

Brukar själv köra med en sopsäck som avkrokningsmatta när det behövs! Jag brukar dock ha en gammal solstolsdyna i för att det ska bli lite mjukare! Ett enkelt men mycket funktionellt tips!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Brukar själv köra med en sopsäck som avkrokningsmatta när det behövs! Jag brukar dock ha en gammal solstolsdyna i för att det ska bli lite mjukare! Ett enkelt men mycket funktionellt tips!
              Tack för det tipset, enkelt och funktionelt ska kika i förrådet efter en kasserad dyna

Kommentera

jag vågar inte använda lippgripp då en 2kg gädda losstnade och åkte ner i backen, kan tilläggas att det var ett ganska bra lippgripp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bobmannen Visa inlägg
                  jag vågar inte använda lippgripp då en 2kg gädda losstnade och åkte ner i backen, kan tilläggas att det var ett ganska bra lippgripp.
                  Mm där ser man, jag får själv den känslan när fisken börjar sprattla, känns som den ska lossna när som helst.. Men det har som tur inte hänt mig någon gång och kommer troligtvis inte hända då jag inte använder lipgrip längre utan har bara testat på ett fåtal fiskar..

Jag själv tycker att man har mer kontroll över fisken vid ett gällocksgrepp än vid lipgrip, men har ju som sagt inte kört med lipgrip många gånger.. Men om man är säker med lipgripen och vet hur man ska hantera den och inte förstöra gäddans underkäft så ska man självklart fortsätta köra med den, sålänge man stöder gäddan under buken (speciellt dom större exemplaren). Men jag håller faktiskt med om att det är ganska jobbigt ibland när krokarna sitter så man inte kan ta gällocksgrepp. Men tycker det oftast bara blir så på dom mindre exemplaren.

Angående avkrokningsmattan så har jag också funderat på att göra något med hjälp av en sopsäck och ett underlag typ som man sedan blöter, tycker en avkrokningsmatta är onödigt dyrt

Kommentera

Har aldrig använt LipGrip själv på grund av att Gäddan fortsätter sprattla och har då möjliheten att göra sig själv illa i båten eller att man kanske till och med tappar fisken.

Men jag tror i alla fall att vilket sätt som helst funkar, bara man tänker på att vara försiktig.
                    Huvudsaken är att man åtminstånde tänker på det.

Vad gäller Slemmet så har jag sett en del konstiga inlägg här. De skador som Gäddan får vid hantering och vid leken går inte alls att jämföra!

Det verkar ju vara allmänt känt att man ska blöta händerna innan hantering. Varför?
                    Jo, slemlagret skadas av vårat eget hudfett. Fetter och syror på vårt skinn löser upp slemmet och ger parasiter och bakterier möjliheter att angripa fisken. Tänk därför på att inte bara blöta händerna innan hanteringen utan att också tvätta händerna ordentligt innan fisketuren.

Alternativet är bra handskar som nu finns i välsorterade butiker. Vilken handske som är bäst ur materialperpektiv har jag ingen aning om dock.

Vill man vara säker på att inte skada sig finns det Kevlarhandskar att köpa där Poliser och Väktare köper utrustning. Använde själv sådana vid ålfisket förr i tiden eftersom det faktiskt gick att greppa "den hale" med sådana. Tyvärr går nog krok igenom, men att skära sig är helt omöjligt!

Trekkar´n
                    [FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]

Kommentera

Jag anser nog att det kan vara bra att vara utrustad både för att ta gälgrepp och använda lipgrip, ifall betet sitter långt nere i käften på gäddan. Då är det inte så mysigt att ta gälgrepp.Jag behöver förbättra mitt gälgrepp kraftigt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 376 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art