sälja sutare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sälja sutare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är i princip den enda som fiskar i sjön och jag började fiska sutare för 3 år sedan och fisket i sjön har ändrats välldigt mkt det senaste året. För några år sen så fick man ca: 2-4 sutare varje pass och inte en enda under 2 kg. Nu är det inte så längre, nu får man oftast mer än 5 och medlvikten ligger väl på 1,5 skulle jag gissa (ingen våg). Det är mest små gäddor i sjön(största jag fått e på 6,5) massa abborrar från 0-1 kg och stoora mörtar, dock inte så många mörtar

Jag tror att det skulle va nödvändigt med en gallring, Fast man är ju ändå rädd att det ska bli skitdåligt fiske. Är det stor risk för det eller ?

Att bli av med sutarna är nog inga broblem, finns säker massa kräftfiskare som skulle kunna köpa (sutare ska vara riktigt bra ) och som Alessandro sa så är det säker nån som vill ha i akvariumet.
    Senast ändrad av mp; 2008-08-17, 19:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av mp Visa inlägg
      Jag är i princip den enda som fiskar i sjön och jag började fiska sutare för 3 år sedan och fisket i sjön har ändrats välldigt mkt det senaste året. För några år sen så fick man ca: 2-4 sutare varje pass och inte en enda under 2 kg. Nu är det inte så längre, nu får man oftast mer än 5 och medlvikten ligger väl på 1,5 skulle jag gissa (ingen våg). Det är mest små gäddor i sjön(största jag fått e på 6,5) massa abborrar från 0-1 kg och stoora mörtar, dock inte så många mörtar

Jag tror att det skulle va nödvändigt med en gallring, Fast man är ju ändå rädd att det ska bli skitdåligt fiske. Är det stor risk för det eller ?

Att bli av med sutarna är nog inga broblem, finns säker massa kräftfiskare som skulle kunna köpa (sutare ska vara riktigt bra ) och som Alessandro sa så är det säker nån som vill ha i akvariumet.

Frågan är ju hur många som vill köpa betet? Är ju rätt begränsat hur många som vill ha sutare i akvarium tex (även om jag gärna haft en)

Det är ju tex knappast 10 sutare man snackar om att ta upp. Skulle tippa på minst 100 sutare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
        släppa i några stora gäddor skulle dock kunna fungera
        Flytta fisk kräver tillstånd från Länstyrelsen! Tänk på sjukdomsrisken med att flytta fisk!

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
          Flytta fisk kräver tillstånd från Länstyrelsen! Tänk på sjukdomsrisken med att flytta fisk!
          Stämmer!

Kommentera

Du ska nog prata med länstyrelsen innan du göra något sådant. Utredningar ska göras och tillstånd krävs. Du kan åka i KNIPA!!! Det var snällt uttryckt. Kollar upp det ordentligt!

Kommentera

Snacka moral om att gallra fisk men inget betänkande över att ha en fisk på flera kilo i akvarium?
              Hur länge skulle en Sutare behöva lida innan den dog av för dålig syresättning tro....

För ni känner väl inte många som har ett akvarium på sisådär 6-700liter eller?

Går inte ihop riktigt.

Trekkar´n
              [FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inlägg
                Snacka moral om att gallra fisk men inget betänkande över att ha en fisk på flera kilo i akvarium?
                Hur länge skulle en Sutare behöva lida innan den dog av för dålig syresättning tro....

Går inte ihop riktigt.

Trekkar´n
                Jag jobbar själv i zoobutik och antalet kunder med 540L akvarium (150x60x60cm ) eller större är defenitivt fler än man tror...... skulle gissa på c.a 10-15%.
                Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inlägg

Går inte ihop riktigt.

Trekkar´n
                  men för fan ! tror du vi menar 2 kg+ sutare eller ?!

Kommentera

Det finns uppgifter på hur mycket fisk det bör finns per hektar sjöyta för olika vatten med olika näringsgrad. Har inga siffor i huvvet men om man räknar ut hur stor biomassan av sutare är i sjön, ungefärligt, och sen tar väck hälften så kanske inte medelvikten fördubblas, men det kommer hända tillräckligt mkt för att reggfisk dyker upp inom något år. Nackdelen är att man får nacka en massa söta 1 kgs sutare. Om ni vill bli av med liken så kanske nån grisbonde eller vildsvinsjägare är intresserad, om det nu är tllåtet att utfodra med insjöfisk? det lär inte räcka med att plocka bort fisk under ett par kvällars mete. Ryssjor ocj nätfiske ett par veckor, flera år i rad tror jag. Det är ingen risk att man utrotar sutaren. De blir färre och större. Mörten kan ta sig och bli fler dessutom, vilken inte är så bra. Hur stora blir mörtarna? Vi fick nån på 4 hg för tio år sen (har fiskat i sjön...).

Kommentera

Sälj dom till araberna, dom äter ju den sortens fisk....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen