Är lite fundersam över skillnaden på amb rocket och Pro rocket, har bara fiskat med shimano innan så ursäkta den dumma frågan om det är för enkelt. Tänkte köpa mig en 6500 storlek för kustöring, verkar det vettigt? Men vill ha den i vänstervevad variant.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken skillnad på rocket och Pro rocket?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inläggÄr lite fundersam över skillnaden på amb rocket och Pro rocket, har bara fiskat med shimano innan så ursäkta den dumma frågan om det är för enkelt. Tänkte köpa mig en 6500 storlek för kustöring, verkar det vettigt? Men vill ha den i vänstervevad variant.
-
Skillnaden är inte alls stor förutom att Pro Rocketen finns som vänstervevad. Den nya varianten är förvillande lik en vanlig rocket sånär som på färgen, på de äldre modellerna skilde det mer. En 5500 räcker för kustöringsfisket, och trevligare att fiska med när betesvikterna sjunker.Fish On!
Kommentera
-
Klart du valde rätt!
Har själv en 5500 Pro Rocket som jag använder till det mesta.
Kastar som en dröm när man väl fått allting inställt och fått in känslan.
Kastar allt från lite tyngre spinnare från 12g till större Jerk runt 100g utan probs.
(Med olika spön o linor såklart!)
Se bara till att ha ett sjysst spö under rullen som matchar betesvikt och linval.
Till skillnaderna tror jag att Pro Rocketen bl.a. är orginalbehandlad med en annan värre "rocket-olja" från början. Har sett mer info här någonstans på forumet men orkade inte leta... sorry.[FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inläggKlart du valde rätt!
Har själv en 5500 Pro Rocket som jag använder till det mesta.
Kastar som en dröm när man väl fått allting inställt och fått in känslan.
Kastar allt från lite tyngre spinnare från 12g till större Jerk runt 100g utan probs.
(Med olika spön o linor såklart!)
Se bara till att ha ett sjysst spö under rullen som matchar betesvikt och linval.
Till skillnaderna tror jag att Pro Rocketen bl.a. är orginalbehandlad med en annan värre "rocket-olja" från början. Har sett mer info här någonstans på forumet men orkade inte leta... sorry.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henk Visa inläggI den andra Rocketen sitter det 2-stiftsbrickan med backelitvikter medans i den nya pro rocketen sitter det den nya 6-stiftsbrickan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inläggVilken har jag köpt då? ha ha
Problemet kan åtgärdas genom smörjning av bromsbanan/bromsvikterna med Rocket Fuel Yellow Label. Efter det kan rullen drypa av vatten och det är stabil och pålitlig ändå. Det funkar säkert med många andra oljor också, men ABUs Rocket Oil kan inte användas till det. Den och andra oljor som innehåller silikon gör rullen helt hopplöst oberäknelig.
Jag använder själv smorda plastvikter i de flesta av mina rullar, de är helt OK för allt nordiskt fiske och räckvidden är utmärkt (fast rullarna har ju fått en del vitaminer).
Sen (vaaaarning för reklaaaaaam!) kan du få en räckvidd och stabilitet i rullen du inte trodde var möjlig, om du petar i lite nya pinaler i rullen från exvis www.utreel.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggDu har köpt den nya Pro Rocketen med 6stiftskopplingen och plastvikter. Den är lättanvänd och flexibel, men plastvikterna har sina sidor. Om du tänker använda den till öringsfiske och vadande i brottsjöar och regn och allmänt rusk får du se upp för backslag orsakat av vattenförorenad bromsbana. Dvs vatten kommer in i rullen och efter en halvtimmas fiske i regnet åker du plötsligt på ett overrun du aldrig trott man kunde få.
Problemet kan åtgärdas genom smörjning av bromsbanan/bromsvikterna med Rocket Fuel Yellow Label. Efter det kan rullen drypa av vatten och det är stabil och pålitlig ändå. Det funkar säkert med många andra oljor också, men ABUs Rocket Oil kan inte användas till det. Den och andra oljor som innehåller silikon gör rullen helt hopplöst oberäknelig.
Jag använder själv smorda plastvikter i de flesta av mina rullar, de är helt OK för allt nordiskt fiske och räckvidden är utmärkt (fast rullarna har ju fått en del vitaminer).
Sen (vaaaarning för reklaaaaaam!) kan du få en räckvidd och stabilitet i rullen du inte trodde var möjlig, om du petar i lite nya pinaler i rullen från exvis www.utreel.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 209 visningar
1 gilla
|