Vilken skillnad på rocket och Pro rocket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken skillnad på rocket och Pro rocket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken skillnad på rocket och Pro rocket?

Är lite fundersam över skillnaden på amb rocket och Pro rocket, har bara fiskat med shimano innan så ursäkta den dumma frågan om det är för enkelt. Tänkte köpa mig en 6500 storlek för kustöring, verkar det vettigt? Men vill ha den i vänstervevad variant.

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
    Är lite fundersam över skillnaden på amb rocket och Pro rocket, har bara fiskat med shimano innan så ursäkta den dumma frågan om det är för enkelt. Tänkte köpa mig en 6500 storlek för kustöring, verkar det vettigt? Men vill ha den i vänstervevad variant.
    Ingen?? får väl Googla så det ryker då.

Kommentera

Skillnaden är inte alls stor förutom att Pro Rocketen finns som vänstervevad. Den nya varianten är förvillande lik en vanlig rocket sånär som på färgen, på de äldre modellerna skilde det mer. En 5500 räcker för kustöringsfisket, och trevligare att fiska med när betesvikterna sjunker.
      Fish On!

Kommentera

Då var det klart, beställde en 5501 pro rocket från olssons fiske, det var rea på den så jag fick den för det överkomliga priset av 895:-, hoppas jag har valt rätt nu

Kommentera

Klart du valde rätt!

Har själv en 5500 Pro Rocket som jag använder till det mesta.
          Kastar som en dröm när man väl fått allting inställt och fått in känslan.

Kastar allt från lite tyngre spinnare från 12g till större Jerk runt 100g utan probs.
          (Med olika spön o linor såklart!)
          Se bara till att ha ett sjysst spö under rullen som matchar betesvikt och linval.

Till skillnaderna tror jag att Pro Rocketen bl.a. är orginalbehandlad med en annan värre "rocket-olja" från början. Har sett mer info här någonstans på forumet men orkade inte leta... sorry.
          [FONT="Century Gothic"]Trekkar´n[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishtrekkar´n Visa inlägg
            Klart du valde rätt!

Har själv en 5500 Pro Rocket som jag använder till det mesta.
            Kastar som en dröm när man väl fått allting inställt och fått in känslan.

Kastar allt från lite tyngre spinnare från 12g till större Jerk runt 100g utan probs.
            (Med olika spön o linor såklart!)
            Se bara till att ha ett sjysst spö under rullen som matchar betesvikt och linval.

Till skillnaderna tror jag att Pro Rocketen bl.a. är orginalbehandlad med en annan värre "rocket-olja" från början. Har sett mer info här någonstans på forumet men orkade inte leta... sorry.
            Det känns ju bra, skall använda mitt berkley 10 fots spö till detta, har använt det innan med min calcutta och det har funkat bra, vet du eller någon om abu fortfarande gör Conolonspöna i 10 fotare? hade ett sådant för ett par år sedan men det blev kleptat... riktigt sköna spö tycker jag.

Kommentera

I den andra Rocketen sitter det 2-stiftsbrickan med backelitvikter medans i den nya pro rocketen sitter det den nya 6-stiftsbrickan.
              Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
                I den andra Rocketen sitter det 2-stiftsbrickan med backelitvikter medans i den nya pro rocketen sitter det den nya 6-stiftsbrickan.
                Vilken har jag köpt då? ha ha

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
                  Vilken har jag köpt då? ha ha
                  Du har köpt den nya Pro Rocketen med 6stiftskopplingen och plastvikter. Den är lättanvänd och flexibel, men plastvikterna har sina sidor. Om du tänker använda den till öringsfiske och vadande i brottsjöar och regn och allmänt rusk får du se upp för backslag orsakat av vattenförorenad bromsbana. Dvs vatten kommer in i rullen och efter en halvtimmas fiske i regnet åker du plötsligt på ett overrun du aldrig trott man kunde få.

Problemet kan åtgärdas genom smörjning av bromsbanan/bromsvikterna med Rocket Fuel Yellow Label. Efter det kan rullen drypa av vatten och det är stabil och pålitlig ändå. Det funkar säkert med många andra oljor också, men ABUs Rocket Oil kan inte användas till det. Den och andra oljor som innehåller silikon gör rullen helt hopplöst oberäknelig.

Jag använder själv smorda plastvikter i de flesta av mina rullar, de är helt OK för allt nordiskt fiske och räckvidden är utmärkt (fast rullarna har ju fått en del vitaminer).

Sen (vaaaarning för reklaaaaaam!) kan du få en räckvidd och stabilitet i rullen du inte trodde var möjlig, om du petar i lite nya pinaler i rullen från exvis www.utreel.com
                  www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                    Du har köpt den nya Pro Rocketen med 6stiftskopplingen och plastvikter. Den är lättanvänd och flexibel, men plastvikterna har sina sidor. Om du tänker använda den till öringsfiske och vadande i brottsjöar och regn och allmänt rusk får du se upp för backslag orsakat av vattenförorenad bromsbana. Dvs vatten kommer in i rullen och efter en halvtimmas fiske i regnet åker du plötsligt på ett overrun du aldrig trott man kunde få.

Problemet kan åtgärdas genom smörjning av bromsbanan/bromsvikterna med Rocket Fuel Yellow Label. Efter det kan rullen drypa av vatten och det är stabil och pålitlig ändå. Det funkar säkert med många andra oljor också, men ABUs Rocket Oil kan inte användas till det. Den och andra oljor som innehåller silikon gör rullen helt hopplöst oberäknelig.

Jag använder själv smorda plastvikter i de flesta av mina rullar, de är helt OK för allt nordiskt fiske och räckvidden är utmärkt (fast rullarna har ju fått en del vitaminer).

Sen (vaaaarning för reklaaaaaam!) kan du få en räckvidd och stabilitet i rullen du inte trodde var möjlig, om du petar i lite nya pinaler i rullen från exvis www.utreel.com
                    Den kommer att användas till öringfiske i havet Österlen och utmed västkusten, ut trimm är på g, det måste nog smörjas en del då för jag fiskar när det är som sämst väder, nollgradigt och duggregn är kul. Tack för tipset.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art