Laxutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ska också upp och spinnfluga med klen erfarenhet.
    Jag har en amb MAG III från mitten av åttiotalet. Körde kanske tio ggr innan jag tröttnade på trasslet.
    Killen i fiskeaffären sa att MAG III "var den enda plast amban som var något att ha". Han trodde att jag var intresserad av ett 1000 krs spö så han kanske bara smörade?

Min fråga är om ni tror att det funkar med den rullen och mitt gamla 10 fotsabu fivestar spö, glasfiber påk.
    Eller funkar rullen men kanske ett nytt spö inte är så dumt?
    Rullen har inte använts på 20 år med andra ord, skall man smörja dom eller? Var?

Kommentera

Det stämmer säkert som dalcar säger men jag är faktiskt inte villig att lägga ner 3000 kr ens för en twin power. Jag vill prova på laxfiske och jag antar att om jag köper en amb 7000 plus något smuttigt spö på runt 12 fot så kommer jag klara mig så det räcker ock blir över. Har jag rätt?
      sigpic

Kommentera

Kommer funka utmärkt!

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
          Jag ska också upp och spinnfluga med klen erfarenhet.
          Jag har en amb MAG III från mitten av åttiotalet. Körde kanske tio ggr innan jag tröttnade på trasslet.
          Killen i fiskeaffären sa att MAG III "var den enda plast amban som var något att ha". Han trodde att jag var intresserad av ett 1000 krs spö så han kanske bara smörade?

Min fråga är om ni tror att det funkar med den rullen och mitt gamla 10 fotsabu fivestar spö, glasfiber påk.
          Eller funkar rullen men kanske ett nytt spö inte är så dumt?
          Rullen har inte använts på 20 år med andra ord, skall man smörja dom eller? Var?
          Så pass mycket om laxfiske tror jag mig kunna för att besvara denna fråga. NEJ, det räcker inte. Inte om du skulle få på stort iaf......
          sigpic

Kommentera

Saken är den att du kan inte bromsa 25kg på en lax för det håller inte kroken för. Linmängden är det viktiga, spelar ingen roll om du kan dra bromsen i botten så att laxen inte klarar av att dra en cm. Det kommer definitivt inte att resultera i fisk på land. Skulle inte falla mig in att kasta bly på 130-150g med en haspel, då får man ha pekfinger av titan.
            Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
              Saken är den att du kan inte bromsa 25kg på en lax för det håller inte kroken för. Linmängden är det viktiga, spelar ingen roll om du kan dra bromsen i botten så att laxen inte klarar av att dra en cm. Det kommer definitivt inte att resultera i fisk på land. Skulle inte falla mig in att kasta bly på 130-150g med en haspel, då får man ha pekfinger av titan.
              Men det är väl tur att man kan ställa in bromsen då? Det var bara ett exempel på vad dom klarar av.. Givetvis kommer en sådan rulle alldrig användas till Laxfiske men för GT, Tuna och andra monster. Själv kör jag med en rulle som tar 270 meter 0.23 flätlina och det funkar kanon och väger endast 280g. Gillar själv lätt utrustning och tycker det är betydligt lättare att kasta med.. Kan bero på att jag är katastrofalt dålig på att kasta med multi haha.

Har inget finger av titan men en special hanske som används vid flätlina. Finns ju faktist folk som kastar 150g vikter med 14 fots surf spö med 0.17mm 150m+. Får väl hoppas dom har fingrana kvar hehe.

Men detta kan vi diskutera i evigheter vad som är bäst till laxfiske men ville bara förklara till alla som tror att multi har så mycket bättre broms när dom egentligen inte har det.

Kommentera

Ta dem på fluga istället!

Stinger 15´ #11-12 & Stinger 12,6´ #9-10 med tillhörande HD rullar 11-14 & 9-13, lite backing, ett par skjutlinor, ett par DDC connect linor och några tyngre sjunkklumpar.

Rock on
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
                  Vad är det du inte förstår?

Ursprungligen postat av Dalcar Visa inlägg
                  Det är en helt annan historia om det är bättre att avända det till lax fiske...
                  Men det beror helt på vad man är van att fiska med och vad man ska fiska men en Multi har inte bättre broms punkt slut.
                  Men Visst är multi mer lämpat för laxfiske...
                  sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar
                  1 534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot