Braxen/Sutare-sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxen/Sutare-sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxen/Sutare-sjö

Hej!

Mitt första inlägg här på fiskesnack

Jag har en fundering ang. en sjö som ligger ungefär där jag bor.
    Det är så att man inte får fiska i sjön pga en girig bonde som äger den men
    jag har smygit ner dit många gånger ändå (i tonåren).
    Nu för någon vecka sedan så gick jag och en vän dit igen för att testa lite
    och sjön är precis den samma nu som då... Grejen med just denna sjön är
    att det finns helt galet mycket braxen och sutare där. Jättestora fiskar dessutom.
    Man ser braxarna hela tiden då de är i botten och rotar och vissa är riktigt stora. Min fråga är nu, är denna sjön unik eller finns detta fenomen på fler ställen?
    Man har ju läst om hur folk mäskar och förbereder innan som skall fiska braxen/sutare (och andra fiskar) men i denna sjön är det bara att titta vart fisken rör sig (det är väldigt grunt längst kanterna), sen kastar man sitt kastmete dit och vips så nappar det. Jag är inte mycket för braxenfiske och så men jag är som sagt ändå nyfiken på om detta är en unik sjö?

Alla sjöar är unika. Denna låter ju onekligen intressant för mig!

Hur stor är den? En damm?

Hur stor är en stor sutare för dig? 2 kg?

Mäskning kan tyckas onödig men du kan kasta in lite majs och partiklar/pellets ändå för att locka de större bitarna till en given plats. Dessutom kan du testa med stora beten som räka för att sålla ännu mer.

Tyvärr så är det ju tjuvfiske ni bedriver.

Mitt tips: kontakta bonden och säg att sjön är intressant för metare. Då kan han ju ta fiskekort för 20:- om dagen. Det lär han inte bli ledsen av.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-08-07, 12:06.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jo, jag vet att det inte är jättesmart att fiska där man inte får lov... men ibland kan man inte låta bli =)
      Sjön är avlång, ca 0.5 X 1 km.
      Vi pratar inte om en snäll bonde som vill sälja fiskekort för 20:- tyvärr...
      "Bonden" som jag valde att kalla honom äger en jätteherrgård och flera gårdar runt omkring så det är säkerligen av föga intresse för honom att sälja fiskekort. När jag var liten kom denne herrn på oss när vi var i full färd med att dra upp hans fisk (som vi givetvis släppte tillbaks igen) men detta gjorde han helt förgrymmad, det säger lite om hur han fungerar. Men men, skulle du vara jätteintresserad kan jag alltid berätta var sjön finns så kan du få göra ett försök att resonera med honom. Det gör jag dock genom ett meddelande för det känns lite småkass att hänga ut sjön här om det finns fler som mig som inte kan låta bli trots förbudet...

Och till sist... en stor sutare för mig ligger runt 4 kg.

Kommentera

4 kg, säger du... det låter bra!
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag är inte nån sutarexpret direkt men jag tror helt klart att det finns ett gäng feta sutare i denna sjö, plus en hel del stor braxen. Jag har själv dragit in en stor sutare i sjön som jag lyckades felkroka i magen(!!) när jag kastade efter gädda. Det är dock dåligt med stor abborre och stor gädda. Vet även en sjö som är riktigt rik på sutare någon mil där ifrån med en annan bonde som säkerligen inte alls skulle ha något emot sutarfiske i hans sjö då han vill bli av med dom =) Har inte en aning om de är i samma kaliber men det finns iallafall gott om dom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 094 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art