Hjälp med öringfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med öringfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med öringfiske

Jag och min familj har tre gånger åkt till Glaskogen, strax utanför Arvika och försökt fånga öring. Dock utan önskat resultat. Vi har fått massor med abborrar (Två stycken över kilot, en fångad av mig ^^) och även en hel del gädda.

Tyvärr har öringen lyst med sin frånvaro.

Dessa drag har vi främst använt oss av (alltså ej fluga) Lill-Öringen, Wipp, Reflex, Wobblers i små storklekar och diverse spinnare.

Är det någon speciell plats öring står på? Djuphålår, stening botten, näckrosor, vass? Något speciellt som funkar bra för öring (ej fluga)?

All information och hjälp tages tacksamt emot!
    [FONT="Times New Roman"][/FONT]Hej!

Det är skitvarmt i vattnet nu så sök på djupet eller fiska på natten.

// Uffe

Kommentera

Tänk på att öring gärna jagar oupptäckt dvs i dåligt ljus regn och blåst vågor och ström gör det lättare att smyga sej på bytena gäller iofs alla rovfiskar men tror jag mest av allt öring.....
      Prova anpassa drag/flug osv storleken efter storlek på fisk och mycket viktigt ljusförhållandena ,mer ljus lugnare förhållanden mindre beten vice versa lycka till den är lurig
      Edit som sagt det är en fisk som föredrar kallt vatten normalt betydligt kallare än gädda och abborre dock testa grunt nattetid, dock bör det nog inte vara kolsvart (om du inte är i en norsk älv då där hugger de i kolmörkret men de hugger också på dagen!)
      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-08-01, 22:18.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Mitt tips om du ska fiska mitt på dagen är att blya ner ditt drag och gärna fiska det så nära botten som möjligt. Du kommer säkert fastna med en del drag och förlora dem så du får köpa dem i flera uppsättningar.

Sen som de andra säger; det är riktigt varmt i vattnet nu och det är exremt svårt att få öring. Mitt starkaste tips till dig är att satsa helhjärtat på abborre. Det visar sig ju att dom håller storlek så kör helt på borrarna!
        sigpic

Kommentera

Okej. Så nu ska jag satsa på abborre och på höst/vår så ska jag satsa mera på öring? Ge gärna förslag på bra beten (ej fluga).
          [FONT="Times New Roman"][/FONT]Hej!

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielLarsson Visa inlägg
            Okej. Så nu ska jag satsa på abborre och på höst/vår så ska jag satsa mera på öring? Ge gärna förslag på bra beten (ej fluga).
            Jag skulle helt klart slå ett slag för wobblern Vicke, svart/vit, på 30g. Har själv använt mig utav de och funkar väldigt bra på regnbåge, men är nog egentligen ett drag för öringen.
            Det funkar även bra att köra nu på sommaren då du kan kasta ganska långt och låta det sjunka ganska snabbt.

Själv har jag inte haft så mycket tid för HÖ då jag mest fiskar på landet i Sommen, men regnbåge har jag fått på de draget häromkring.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 290 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art