Fiske i västerbottensfjällen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i västerbottensfjällen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i västerbottensfjällen

Hej,

Tips på ställen att fiska på i saxnäs, klimpfjäll området. Kom inte och säg kultsjön utan jag vill ha ett bra flugfiskeställe.

Satsån eller Saxån - vilken är bäst? Ransarån är den värd resan dit?

Får man fiska i tjärnar på kalfjället med fiskekort eller måste man kolla med länsstyrelsen?

Tacksam för information vart man kan fiska i dessa områden.

Sökord:
    klimpfjäll, stekenjokk, saxnäs, fatmomakke, slipsikken, marsfjällen, fjällfiske, flugfiske i fjällen,

hej

Hej.

Jag har ganska stor erfarenhet av dessa områden, Ransarån är väl ett av dom bästa och säkraste vattnen i Västerbotten att få komma i kontakt med riktigt fin röding, jag har då aldrig misslyckats med detta under mina 5 resor dit. I nedre delen av ån är lilla och stora selet dom bästa ställena. Tycker inflödet till lilla selet och utloppet på stora selet är bäst. Övre delen av ån har jag inte så stor erfarenhet av, har varit där en gång men fisklösa blev vi inte, en hel del öring men inte någon vidare storlek.

Kittelfjäll, där har jag varit runt och snurrat litegrann också, vi brukar åka till sjön Virisen, vid Bojtiken. Du kan gå norrut från Bojtiken till några tjärnar, intill sjön Järvocken, rätta mig om jag har fel, där finns det en hel del fin öring. Även tjärnarna rakt söder om Virisen är det gott om öring.

Saxån har jag fiskat i också, dock tycker jag inte att det var någon höjdare, akta dig för myggen här, när jag var där sist kunde man knappt se igenom svärmarna. Även mycket nära vägen.

Fattmomakke är väldigt mysigt, har inte fiskat så mycket här men har sett några fina rödingar stått under bron mitt i byn som man går över till gamla kyrkogården eller vad det är.

Tycker du ska satsa på att åka till Vuoggatjålme och gå upp efter Silidutjokkå (vagge) istället, där älven byter namn till vagge står det kilos öringar och bara väntar på att få hugga. Även Miekak är intressant, men det är ju Arjeplogsfjällen.

MVH
    PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Hej,

Det är egentligen bara området runt klimpfjäll/saxnäs som är aktuellt för mig (då vi kommer att utgå från vår stuga där) så även om det låter lockande med kilosöringar som väntar på mig så får jag ta det vid ett senare tillfälle att åka upp till Vuoggatjålme .
      Det låter bra med Ransarån blir nog ett besök i något av selen när vi åker dit om någon vecka. Övre delen får bli vid ett senare tillfälle.
      Säg när du var i övre delen fiskade ni mot sjön på norska sida då eller var ni aldrig så långt upp? Har funderar på att ta en vandring till Tjåkkele och fiska i de krokarna.
      Saxån har jag endast fiskat i med spinnare utan vidare resultat. Tror dock att fluga passar bättre där ändå.
      Var i Saxån höll ni till? var det långt upp på fjället eller ner mot klimpfjäll?

För övrigt tackar jag för dina tips.

För er andra är tråden inte låst så ni får gärna fortsätta komma med tips på bra ställen i för mig önskat område.

Kommentera

Hej igen.

Jag tror det kommer bli utmärkt i Ransarån, se bara till att ringa till Saxnäsgården eller vad det heter och boka fiskekort, har för mig att dom bara släpper 10-12st per dag. Rätta mig om jag har fel. Ta med vadarbyxor också.

När vi var i Saxån var vi i princip utspritt över hela ån från där vägen korsar ån uppe på kalfjället några km mot upprströms och sedan stannade vi lite var stanns efter den på vägen ner mot Klimpfjäll. Vi fiskade både med fluga och spinn. Fick dock inte mer än några 1hg öringar.

Vi var däromkring vid tjåkkele och längre ner mot sjön, vi spenderade väl 5 dagar efter ån där om jag inte minns fel. Tror även att filmen "Jakten på stor rödingen" spelade in en del scener i området så kolla till vad dom säger där också. Tror den finns tillgänglig för nedladdning på diverse torrent sidor.

God fiskelycka.
        PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Tack för det. Ser fram emot att åka upp och prova fisket..

Kanske "någon" med behörighet kan flytta denna tråd till avdelningen Fiskevatten & "hotspots"? Sen är tråden inte låst så finns det någon annan här på forumet som vill dela med sig av erfarenheter av dessa vatten skriv gärna en rad.

Skitfiske på er alla!!

Kommentera

Tjena!

Sommarens fiske blev detta år i Saxnäs området, främst i Ransarån. Det var premiär i Ransarån för våran del och vi lärde oss en del.
            Läste att du var påväg mot Tjåkkele stugorna, där var vi! Låg en par nätter i ett gammalt stall bland möss och mygg, mycket trevligt däremot
            Fisket från den delen av ån var däremot inget vidare, vi gick dagsturer från stugan på ungefär fem kilometer för att komma oss längre ner närmare renvaktarstugorna där fisket blir bra.
            Fångsten däremot var bara smått, fel tidpunkt på säsongen kanske. Jag vet inte. Men vi blev i alla fall frälsta och vi återvänder dit nästa år också. Då har vi faktiskt planerat att ta oss via helikopter så vi slipper gå den sträckan varje dag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 094 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art