Fråga ang egenimort av grejor från USA VIKTIGT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang egenimort av grejor från USA VIKTIGT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang egenimort av grejor från USA VIKTIGT

Har en försändelse från US från en privtperson. Nu har jag fått papper från posten Logistik i Malmö och de frågar efter "kvitto eller annan betalningshandling som styrker varuvärdet" & "en specificerad varubeskrivning önskas" paketet är försäkrat för 500$ och går vi USPS som födelsedagspresent.
    det innehåller 3 st rullar samt flätina och krok.

Min fråga är om det har passerat tullen eller är det innan tullen och varför vill posten ha reda på varuvärdet. Jag vill ju helst slippa betala skatt/ moms på grejorna då detta blir relativt dyrt.

vad menas med detta egentligen ?? Någon som vet
    Och iom att det är gåva så "vet jag inte värdet" så hur ska jag tackla detta ???

Tacksam för snabba svar då vi åker till norska havet nästa helg och måste ha grejorna...
    .................................................. ......................
    :popcorn

Jag hade skrivit att jag "tror" det är värt 50$ Då behöver du inte betala tull. Men det är ju f-n om du ska behöva betala tull o moms för något som är en gåva.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Är det inte så att det skulle "tullats" ut ur USA och på denna tullavi på paketet angivits gåva, då skulle det har gått fram, tror sen att det är 500kr som gåvan får vara värd.

Senast ändrad av Guest; 2008-07-25, 22:14.

Kommentera

Har flera gånger gåt på att betala tull och moms på paket som det står gift på

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inlägg
          Har en försändelse från US från en privtperson. Nu har jag fått papper från posten Logistik i Malmö och de frågar efter "kvitto eller annan betalningshandling som styrker varuvärdet" & "en specificerad varubeskrivning önskas" paketet är försäkrat för 500$ och går vi USPS som födelsedagspresent.
          det innehåller 3 st rullar samt flätina och krok.

Min fråga är om det har passerat tullen eller är det innan tullen och varför vill posten ha reda på varuvärdet. Jag vill ju helst slippa betala skatt/ moms på grejorna då detta blir relativt dyrt.

vad menas med detta egentligen ?? Någon som vet
          Och iom att det är gåva så "vet jag inte värdet" så hur ska jag tackla detta ???

Tacksam för snabba svar då vi åker till norska havet nästa helg och måste ha grejorna...

Hur skall du kunna fixxa fram ett kvitto på innehållet när du inte ens vet om att du kommer att få post och än mindre innehållet?
          sigpic

Kommentera

För mig har det snarare varit paketets storlek som varit avgörande. Jag har aldrig fått betala tull på mindre paket t.ex. en rulle eller två, oberoende av värdet. Men på större blir det nästan uteslutande tull men jag brukar be säljaren skriva ner varans värde, det går oftast. Men detta gäller bara USA för jag har aldrig åkt på tull på paket från andra länder.

Angående dina frågor. Är du säker på att paketet passerat tullen? När jag har åkt på tull så går det alltid via Malmö. Om jag var du så skulle jag säga att du inte vet värdet, därför att det är en gåva. Om dom inte godtar det så be dom öppna paketet och berätta vad som är i, annars säg $50. Jag har aldrig fått en liknade fråga och jag har köpt hundratals paket från USA med värde från $1000-$50. Kan dom ha sabbat grejorna?

Kommentera

Dom har nog listat ut att du köpt prylar från usa och att du inte vill betala moms...
              Och dom vill nog inte bli lurade.
              Du ska nog konatakta din polare så han kan berätta vad som ligger i paketet. Eller om du vet själv så kanske du ska berätta.

Dom kanske behåller paketet om du inte vill berätta, jag vet inte hur det fungerar men det kanske är nåt att fundera på.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Har du ett kvitto från säljaren med ett lägre värde så gäller det ,annars får du nog gladeligen betala summan om du vill ha grejorna. Slå en pling på mobilen el hem så ska jag förklara bättre

Kommentera

Bara vackert betala
                  finns inget som heter "gift" paketet har ett värde uppenbarligen $500 enligt försäkringen det är den summan tullen går på ingen ide att tjafsa, når sådana uppgifter tullen är du röktare än en böckling. lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av mdlarsson Visa inlägg
                    För mig har det snarare varit paketets storlek som varit avgörande. Jag har aldrig fått betala tull på mindre paket t.ex. en rulle eller två, oberoende av värdet. Men på större blir det nästan uteslutande tull men jag brukar be säljaren skriva ner varans värde, det går oftast. Men detta gäller bara USA för jag har aldrig åkt på tull på paket från andra länder.

Angående dina frågor. Är du säker på att paketet passerat tullen? När jag har åkt på tull så går det alltid via Malmö. Om jag var du så skulle jag säga att du inte vet värdet, därför att det är en gåva. Om dom inte godtar det så be dom öppna paketet och berätta vad som är i, annars säg $50. Jag har aldrig fått en liknade fråga och jag har köpt hundratals paket från USA med värde från $1000-$50. Kan dom ha sabbat grejorna?
                    Nix det är alltid det skrivna värdet de går på då paketet granskas närmare har fått 20 kilos kartonger helt fritt flera gånger då värdet varit det rätta dock det finns faktiskt nitiska icke sovande figurer på tullverket man tror det knappt men så är det.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art