Mystiskt beteende, vad för fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystiskt beteende, vad för fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mystiskt beteende, vad för fisk?

Förra veckan var jag och en drös goda vänner ute i Stockholms skärgård och fiskade. En kväll var vi med om något lustigt. Det var en grupp fiskar som betedde sig i princip som delfiner, hoppade och vakade och ibland hoppade flera fiskar samtidigt.
    Det skedde ute på flera meters djup men inne i en mindre vik, dock djup. höll på i uppåt en timme sedan slutade de.

Vi tyckte de såg ut som braxen men själv tvekar jag starkt på det. Kan det möjligen vara sik istället?

Jag lyckades få med några skvätt på film, tyvärr blir kvaliten så usel när man laddar upp den på youtube men ni kan iaf ana vad man ska se!

Vad kan det varit för fisk och varför gjorde dom så?
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg
    Förra veckan var jag och en drös goda vänner ute i Stockholms skärgård och fiskade. En kväll var vi med om något lustigt. Det var en grupp fiskar som betedde sig i princip som delfiner, hoppade och vakade och ibland hoppade flera fiskar samtidigt.
    Det skedde ute på flera meters djup men inne i en mindre vik, dock djup. höll på i uppåt en timme sedan slutade de.

Vi tyckte de såg ut som braxen men själv tvekar jag starkt på det. Kan det möjligen vara sik istället?

Jag lyckades få med några skvätt på film, tyvärr blir kvaliten så usel när man laddar upp den på youtube men ni kan iaf ana vad man ska se!

Det är abborre förmodligen, som har jagat upp ett stort stim med små fisk strax under ytan!
    ...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
    -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg

Det var troligen id. Dom brukar hålla på sådär ibland. Har även hört talas om att braxen kan göra så, men det har jag aldrig sett själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Det var troligen id. Dom brukar hålla på sådär ibland. Har även hört talas om att braxen kan göra så, men det har jag aldrig sett själv.
        Jag har varit med om ett sådant *anfall* förut ute längs kusten här i norrland, fast 10 gånger värre, mitt i sommaren så det var ingen lek vandring eller något.
        Fick aborre och stor id på varje kast under en timmas tid ungefär, och då hade dom jagat upp ett gigantiskt stim med löja/mört alldeles kring ytan, man såg t.o.m fenorna och ryggen på små fisken och dom jagande fiskarna.
        Det som förvånade mig var att idarna sammarbetade med aborrarna mot småfisken.

menmen..
        ...............___@@@__
        ......_____//____?____\______
        ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
        -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

umeå_älven: Abborre var det med all säkerhet inte då jag såg fiskarna relativt tydligt några gånger. De såg verkligen ut som braxen till form och fenor men eftersom man såg dom så hastigt tänkte jag att det möjligen kan vara någon annan snarlik fisk, sik eller id som KG nämnde. Jag kan nämna att det inte heller såg ut att vara någon typ av jakt, det fanns ingen småfisk där

Har fått mer information om att det kan ha varit braxen så troligast är kanske att det ändå var det. Till min häpnad!

Edit: KG, jag börjar dock tro allt mer på att det var id. Id eller braxen helt klart!
          Min hemsida för Nettel-Laken!
          http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
          http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Det heter "Påslag" .. Rovfiskar buntar ihopp mindre fisk o äter dem, det får en effect av att "vattnet kokar" av småfisk och man lokaliserar dem genom att leta efter Måsar som cirkulerar ovanför det och dyker ner för att äta dom sönder strässade småfiskarna.

mvh\\Kristian

Kommentera

Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inlägg
              Jag har varit med om ett sådant *anfall* förut ute längs kusten här i norrland, fast 10 gånger värre, mitt i sommaren så det var ingen lek vandring eller något.
              Fick aborre och stor id på varje kast under en timmas tid ungefär, och då hade dom jagat upp ett gigantiskt stim med löja/mört alldeles kring ytan, man såg t.o.m fenorna och ryggen på små fisken och dom jagande fiskarna.
              Det som förvånade mig var att idarna sammarbetade med aborrarna mot småfisken.

menmen..
              Står man vid piren i Lomma på kvällen, så ser man att fiskarna hoppar så är det bra att kasta ut så får du fisk på varje kast, men tråkigt nog så fastnar krogen i typ ryggen inte lika kul då. Tror det är Mört.

Kommentera

Ursprungligen postat av numlock Visa inlägg
                Står man vid piren i Lomma på kvällen, så ser man att fiskarna hoppar så är det bra att kasta ut så får du fisk på varje kast, men tråkigt nog så fastnar krogen i typ ryggen inte lika kul då. Tror det är Mört.
                Ja så gör mörten och ev, löjorna här var och varannan kväll. Dom får tuppjuck. Har inte sett att det direkt beror på ngn, rovfisk. Dom leker flygfisk... Är enorma stim som härjar i hamnen...
                I år tycker jag dessutom att stimmen är större och mörten är större till storleken. Kan det bero på att gäddan har rovfiskats ut? (Pukavik)

Kommentera

Brukar vara mört som uppträder så där. Är väl kryp på ytan som dom dom jagar. Precis som löjan brukar göra.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tjenare Bjoz, jag strtade en exakt likadan tråd här samma tid förra året, såg stora fiskstim som simmade som delfiner.
                    Där vi fiskar visde det sig vara stora stim med brax, såg likadant ut som på filmen du länkade till..

Mvh Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 038 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art