pelagiskt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pelagiskt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• pelagiskt

Vad exakt är innebörden av ordet pelagiskt? Är det när man fiskar mitt ute på sjön? kan det vara längs med botten? eller måste det vara i frivattnet?

Kan man verkligen få insjöfisk på 5m djup där det är 20m? verkar skumt
    Senast ändrad av grodfot; 2008-07-13, 10:25.

Vet inte vad exakta defenitionen ær? Men jag ser pelagiskt fiske som fiske utan anknytning till land, eller botten. Fiske i frivattnet.

Det går mycket bra att fånga insjøfisk 5m ner dær det ær 20m djupt. Førutsatt att det ær dær dom befinner sig? Vilket dom inte altid gør, men nær førutsættningarna ær rætt så gør dom det.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av grodfot Visa inlägg
      Vad exakt är innebörden av ordet pelagiskt? Är det när man fiskar mitt ute på sjön? kan det vara längs med botten? eller måste det vara i frivattnet?

Pelagiska fiskar är gös lax öring(av och till speciellt i insjöar) röding de jagar småfisk i frivatten abborre och gädda kan också dyka upp därute alla rovfiskar om mat finns.
      Alla utom lax kan även befinna sej på botten laxen däremot (i hav och sjö då!) är alltid pelagisk dvs simmar i frivattnet
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av grodfot Visa inlägg

Oftast menar man med pelagiskt något som sker eller lever i öppna havet (sjön). Ibland menas något sker (eller lever) icke strandnära. Det finns säkert fler definitioner beroende på sammanhang.

Pelagialen är, som sagts ovan, beteckningen den fria vattenmassan (ibland kallat den fria vattenpelaren), de andra delarna av sjön är litoralen (strandzonen) och profundalen (djupbottnen).

Själv har jag vid flera tillfällen fått gädda på flytande Zalt där det är 7-10 m djupt. Men jag har också fått gädda på bottennära mete på samma plats.

Kommentera

Har själv hittat en intressant sjö nu med brunt vatten och gäddor som kan attackera paravaner , ytligt trollade beten över 30m djup. Det roliga är att ute på de större djupet snittar jag ett hugg/pass men då enbart tunggung i spöet. Medans på grundplatåerna, kanterna får jag enbart snipor på upp till 5 !

Så svar ja: frivattnet kan vara hett, även i mörka sjöar .
          Sen så är spelar nog betesfiskens beteenden in också. Jag menar , finns det bara lake som mat så jagar de knappast så ytligt .
          Senast ändrad av pasi75; 2008-07-13, 20:49.

Kommentera

ahhaah:P oki, men jag, som inte har ekolod, kanske får det svårt att fånga fisk pelagiskt? men jag vill verkligen få lite större fisk, som alla här säger befinner sig på de pelagiska ställena

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Pelagiska fiskar är gös lax öring(av och till speciellt i insjöar) röding de jagar småfisk i frivatten abborre och gädda kan också dyka upp därute alla rovfiskar om mat finns.
              Alla utom lax kan även befinna sej på botten laxen däremot (i hav och sjö då!) är alltid pelagisk dvs simmar i frivattnet
              På botten kanske är en definitionsfråga, men jag har fått mycket lax 1-2 m.över botten i Vättern. Alltså inte pelagiskt. Bottendjupet har då legat mellan 20-36m.
              Insnöad o sönderfiskad!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 038 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art