delfiner i sundet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

delfiner i sundet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nu har jag mer info ang delfinerna
    delfinerna har varit i samma område som tumlarna och det var troligtvis vitsidig eller vitnosdelfiner
    det har varit två eller tre delfiner sammt ett par tumlare.
    och som anders team lilla my säger så är det ganska lätt att se skillnad på delfiner och tumlare
    delfiner är dessutom ganska mycket snabbare enligt mig
    ut och ta er en titt om ni har möjlighet det är skoj när dom lägger sig precis under båten för att en sekund senare göra ett meter högt hopp framför båten

Kommentera

hmm nu när jag tänker efter och när jag gick i grundskolan .. var väll år 2003 eller 2004 så läste jag någonstans i någon tidning att ett flock DELFINER simmat fel och vandrat runt runt öresunds bron...några veckor senare var dem borta så det är mycket möjligt!
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
        hmm nu när jag tänker efter och när jag gick i grundskolan .. var väll år 2003 eller 2004 så läste jag någonstans i någon tidning att ett flock DELFINER simmat fel och vandrat runt runt öresunds bron...några veckor senare var dem borta så det är mycket möjligt!

ta en titt här finns lite info om tumlare delfiner och andra valar som siktats i öresund och kattegat

Kommentera

Var förmodligen vitnosdelfiner eller den andra arten .. det var ifl DELFINER
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
            Var förmodligen vitnosdelfiner eller den andra arten .. det var ifl DELFINER
            De vi såg i helgen var flasknosdelfiner. Har tidigare år sett både vitnosdelfiner och flasknosdelfiner.

Tumlare är mer regel än undantag om är observant och står på Kullaberg & fiskar en hel dag.

Kommentera

nu har jag varit ute tre ggr och spanat efter flipper o hans polare men inte sett en skymt av dom
              men oj vilket fiske det har varit sjukt mycket makrill och torsk
              hittade en stor sten? som inte är med på sjökortet och runt den så gick det MYCKET torsk 15 meter hög bula
              sista turen med 4 man i båten gav ca 150 torskar inga jättar men med ett snitt på 3 kilo med en största på ca 7-8 kilo och en riktigt stor som jag tappade halvvägs
              och nej vi bonkade inte alla

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
                nu har jag varit ute tre ggr och spanat efter flipper o hans polare men inte sett en skymt av dom
                men oj vilket fiske det har varit sjukt mycket makrill och torsk
                hittade en stor sten? som inte är med på sjökortet och runt den så gick det MYCKET torsk 15 meter hög bula
                sista turen med 4 man i båten gav ca 150 torskar inga jättar men med ett snitt på 3 kilo med en största på ca 7-8 kilo och en riktigt stor som jag tappade halvvägs
                och nej vi bonkade inte alla

Helt oki fiske, Var sj ute med Vandia igår. Men det gick nästan med 3 knop, så det var nästan omöjligt att få tag i dom. Var fiska ni?

Kommentera

Roligt att läsa era iaktagelser. Undrar om östersjöns tumlarbestånd, som ju är en separat stam om jag inte är felunderättad, kan återhämta sig ?.. efter drivgarnsförbudet som annars tog det flesta. Kan inte finnas många kvar..Någon som sett några i östersjön?

Kommentera

Delfiner har funnits i Östersön innan, det var en utanför Simrishamn en hel sommar för några år sen. Den simmade runt en klockboj hela sommaren, körde man i ca 7 knop så simmde den framför båten en bit men inte för långt ifrån bojen.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Vore kul att fånga en delfin Självklart C&R

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar