Öresvin?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
delfiner i sundet
Collapse
X
-
Vi såg 2 st. delfiner i sundet utanför Hbg i januari -06, Bifogar några bilder tagna med mobiltelefon. De simmade med båten 15- 20 minuter. Tumlare har jag sett vid flera tillfällen runt Kullaberg och Hallandsväderö, de brukar väl inte simma med båten??/Mvh MagnusUrsprungligen postat av snickarn Visa inläggja konstigt nog så har jag aldrig sett tumlare i sverige men flasknosdelfin har jag sett två av
Kommentera
-
kul att det är mer än jag som sett dom.Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggVi såg 2 st. delfiner i sundet utanför Hbg i januari -06, Bifogar några bilder tagna med mobiltelefon. De simmade med båten 15- 20 minuter. Tumlare har jag sett vid flera tillfällen runt Kullaberg och Hallandsväderö, de brukar väl inte simma med båten??/Mvh Magnus
jag såg dom 2003 ? så det är ju ett tag sedan
nej tumlare är mycket skygga av sig och det är oerhört ovanligt att dom simmar med båten . och dom hoppar nästan aldrig
lättaste sättet att se skilnad på tumlare och delfin är på ryggfenan som är spetsig på delfin och trubbig på tumlare
Kommentera
-
Fasen vad fräckt! Hoppas man själv får se något sådant i framtiden.Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggVi såg 2 st. delfiner i sundet utanför Hbg i januari -06, Bifogar några bilder tagna med mobiltelefon. De simmade med båten 15- 20 minuter. Tumlare har jag sett vid flera tillfällen runt Kullaberg och Hallandsväderö, de brukar väl inte simma med båten??/Mvh Magnus
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
För 2 veckor sedan var det en tumlare inne i hamnen vid gröna räcket i limhamn, har aldrig sett en innan.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Jag har sett många tumlare genom åren, speciellt när vi fiskat ute på Middelgrund. Senast jag såg tumlare var i våras. De är ofta nyfikna och kommer upp en bit från båten och tittar. De kan simma runt båten när man ligger stilla ett bra tag men de visar aldrig mer än ryggen och de kommer aldrig riktigt närma båten.
Jag har själv sett delfiner i Sundet, jag tror det var 2003 på vintern. Då var det en flock på 5-6 djur inne i Sundet. När vi såg dem var det bara två. Jag körde och letade fisk i god fart när de kom och började simma bredvid båten på armslängds avstånd. Det hade gått att sträcka sig ned och klappa dem. Sedan tog de fart och gjorde ett hopp framför fören med hela kroppen ovanför vattnet. Denna manöver upprepades många gånger innan de tröttnade. Detta beteende har inte tumlarna och jag kan se skillnad på en tumlare och en delfin.
Det har alltså varit delfiner i Sundet innan. Om det är delfiner som är här nu vet jag ju dock inte. Frågan är också varför delfinerna är här. Jag menar när jag såg dem var det mitt i vintern så de har knappast följt efter makrillen eller horngäddan från varmare vatten.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 122 visningar