delfiner i sundet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

delfiner i sundet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Öresvin?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

lägg gärna en rapport här om var och när ni sett tumlare

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
        ja konstigt nog så har jag aldrig sett tumlare i sverige men flasknosdelfin har jag sett två av
        Vi såg 2 st. delfiner i sundet utanför Hbg i januari -06, Bifogar några bilder tagna med mobiltelefon. De simmade med båten 15- 20 minuter. Tumlare har jag sett vid flera tillfällen runt Kullaberg och Hallandsväderö, de brukar väl inte simma med båten??/Mvh Magnus
        Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
          Vi såg 2 st. delfiner i sundet utanför Hbg i januari -06, Bifogar några bilder tagna med mobiltelefon. De simmade med båten 15- 20 minuter. Tumlare har jag sett vid flera tillfällen runt Kullaberg och Hallandsväderö, de brukar väl inte simma med båten??/Mvh Magnus
          kul att det är mer än jag som sett dom.
          jag såg dom 2003 ? så det är ju ett tag sedan
          nej tumlare är mycket skygga av sig och det är oerhört ovanligt att dom simmar med båten . och dom hoppar nästan aldrig
          lättaste sättet att se skilnad på tumlare och delfin är på ryggfenan som är spetsig på delfin och trubbig på tumlare

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
            Fasen vad fräckt! Hoppas man själv får se något sådant i framtiden.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Oerhört ovanligt att tumlare simmar runt båten? Vi hade en tumlare som simmade cirklar runt båten i minst en kvart när vi låg och vrakfiskade i närheten av Lilla Middelgrund förra sommaren. Den vara ofta bara några meter från båten.
              Bifogade filer
              Fyra Gulp och en Rom & Cola
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Tumlare kan man ibland se söder om ven, helst ingen vind alls, t.e.x en tidig morgon

Kommentera

För 2 veckor sedan var det en tumlare inne i hamnen vid gröna räcket i limhamn, har aldrig sett en innan.
                  Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Jag har sett många tumlare genom åren, speciellt när vi fiskat ute på Middelgrund. Senast jag såg tumlare var i våras. De är ofta nyfikna och kommer upp en bit från båten och tittar. De kan simma runt båten när man ligger stilla ett bra tag men de visar aldrig mer än ryggen och de kommer aldrig riktigt närma båten.

Jag har själv sett delfiner i Sundet, jag tror det var 2003 på vintern. Då var det en flock på 5-6 djur inne i Sundet. När vi såg dem var det bara två. Jag körde och letade fisk i god fart när de kom och började simma bredvid båten på armslängds avstånd. Det hade gått att sträcka sig ned och klappa dem. Sedan tog de fart och gjorde ett hopp framför fören med hela kroppen ovanför vattnet. Denna manöver upprepades många gånger innan de tröttnade. Detta beteende har inte tumlarna och jag kan se skillnad på en tumlare och en delfin.

Det har alltså varit delfiner i Sundet innan. Om det är delfiner som är här nu vet jag ju dock inte. Frågan är också varför delfinerna är här. Jag menar när jag såg dem var det mitt i vintern så de har knappast följt efter makrillen eller horngäddan från varmare vatten.
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Vi såg både tumlare & flasknosdelfiner när vi fiskade på Kullaberg i helgen. Båda arterna har visat sig ganska frekvent på våra makrillturer de senaste åren, förhöjer fiskeupplevelsen markant.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen