monstergädda i vingåker? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

monstergädda i vingåker?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• monstergädda i vingåker?

hörde nåt om att någon fiskat upp en gädda på 26kg, var det bara skrönor?
    en som hade huggit på en 4kg gädda på kroken och fastnat själv ^^

Hörde du att det hade hänt nu i dagarna eller för 50 år sen? Man hör ofta om monstergäddor från 50 talet och bakåt. Anledningen till att dem vägde så mycket var väl för att vågarna inte visade rätt osv. Men en och annan monstergädda har nog kommit upp ändå.

Men tvekar på en 26kg gädda i Juli månad 2008 i sverige.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Tydligen en skröna som går runt. Två personer på jobbet påstod samma sak i vintras och den ena hade en bekant som "kände" den som fått fisken. Han hade sett en bild och beskrev den bild på dubbelhugg som även passerat detta forum ett antal gånger genom åren (såg jag inte den för någon vecka sedan?). Men jag fick inte fram varifrån de fått "uppgiften".

Fascinerande med skrönor och hur mindre upplysta personer tar dem på allvar. För ett antal år sedan var det en person som berättade skrönan om hunden som dödat grannens kanin. Det var minsann hans släkting som råkat ut för det och berättat det, och han blev MYCKET upprörd när vi försökte förklara att det var en vandringssägen som gått runt i åratal.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Det med hunden/kanin är väl knappast nån skröna sånt händer lite då och då. Har haft hund som dödat både grävling (kopplad i flexi koppel!) och två rådjur så varför skulle han inte kunna göra mos av grannens kanin?

Små vinthundar är ju från början avlade just för att jaga småvilt och döda det direkt alltså inte till en jägare som stjuter.

En riktigt snabb Greyhound springer föresten i 70km/h!
        Senast ändrad av Kraft; 2008-07-06, 19:26.
        Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Fick tre bilder till mig på jobbmailen som visade 26 kilos gäddan och på en så den hade 4 kilos gäddan i gapet. Vet inte om det är samma bilder som varit här tidigare, även denna källa påstod att det hänt en kompis för några veckor sedan...

Samma story eller?

Kommentera

Lever myten än? Denna gädda verkar fångas på alla möjliga ställen, men det är en skröna som inte är sann. Här är en länk som avfärdar myten, från den engelska gäddfiskeklubbens hemsida.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

http://static.apberget.se/images/p/g...34_640_449.jpg

Dock ingen 4kg's i gapet på denna.

Kommentera

Jag har haft en hund som dödat en kanin medan min hustru hade hunden i koppel. Kaninen skrek hjärtskärande, ända tills hunden bet av huvudet på den. Hustrun stod som handfallen och hundens morrande hotade döda den som stal hennes kanin ur munnen. Hon bar den stolt ända hem, lade sig på trappan och käkade upp den med hull och hår.

Angående gäddan så är det väl ännu en semesterfirare som läst av pundskalan.
                Fyra Gulp och en Rom & Cola
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
                  Det med hunden/kanin är väl knappast nån skröna sånt händer lite då och då. Har haft hund som dödat både grävling (kopplad i flexi koppel!) och två rådjur så varför skulle han inte kunna göra mos av grannens kanin?
                  Tydligen några som inte hört skrönan. Få se nu om jag kommer ihåg den.

Familjen äger en hund och grannen äger kaniner som hunden visar tydligt intresse av.... Nej jag orkar inte.... Gå till http://www.ninaweb.se/skronor/klintbergsskronor.php
                  Ungefär halvvägs ner finns skrönan om den jordiga kaninen..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 015 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art