Hur meta gädda med levande bete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur meta gädda med levande bete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur meta gädda med levande bete

Om jag fångar en mört eller abborre på flötmete kan jag då bara slänga ut flötet igen mot vassen och vänta på gäddan?
    Eller ska man bonka betesfisken först ?

Vore nog smart att sätta på en tafs, annars är det ganska kört om en gädda dyker upp. Sen är ett större flöte att föredra, eftersom det flöte du använt till att meta upp mörten storleksmässigt är anpassat till den typen av fisk. Det ska vara tillräckligt stort för att flyta fast mörten drar i det, men sedan dyka när gäddan hugger. Och om du bonkar betesfisken är det ju inte längre fiske med levande bete. Död betesfisk funkar vissreligen också, men det kan ju inte mäta sig med levande.

Så använd ett lätt metspö med liten krok, litet flöte etc, till att fånga betesfisken och sen ett gäddspö med stort flöte, stor krok och framförallt en riktig tafs till att fånga gäddan. Och ge fan i att bonka agnet.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

När man metar gädda ska man ha en LITEN trekrok då? Var och köpte precis ett par stycken små trekorkar för 79 kr, dom var till att meta gädda med. Men känner mig lite smått lurad. Tacksam för svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av numlock Visa inlägg
        När man metar gädda ska man ha en LITEN trekrok då? Var och köpte precis ett par stycken små trekorkar för 79 kr, dom var till att meta gädda med. Men känner mig lite smått lurad. Tacksam för svar.
        Själv använder jag oftast storlek 6. Dessa är såklart små jämfört med hur stort gäddans gap kan vara. Viktigast är att krokarna är av god kvalitet, dvs vassa och hållbara.

Har du testat dina nya krokar, vad är det du inte är nöjd med?

EDIT: Använder man stor betesfisk är det bättre att göra ett tvåkrokstackel än att gå upp i krokstorlek, det är min erfarenhet.
        Senast ändrad av Herr_Daniel; 2008-07-19, 14:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Herr_Daniel Visa inlägg
          Själv använder jag oftast storlek 6. Dessa är såklart små jämfört med hur stort gäddans gap kan vara. Viktigast är att krokarna är av god kvalitet, dvs vassa och hållbara.

Har du testat dina nya krokar, vad är det du inte är nöjd med?

EDIT: Använder man stor betesfisk är det bättre att göra ett tvåkrokstackel än att gå upp i krokstorlek, det är min erfarenhet.

Har ej testat dom, ska göra imorrn. Men jag hade för mig att man skulle ha stora krokar när man metargädda.

Men hade tänkt att meta med mört men vet inte vilket som är bäst, levande eller dött agn?

Kommentera

Ursprungligen postat av numlock Visa inlägg
            Har ej testat dom, ska göra imorrn. Men jag hade för mig att man skulle ha stora krokar när man metargädda.

Men hade tänkt att meta med mört men vet inte vilket som är bäst, levande eller dött agn?
            Vilken storlek är det du har? Jag brukar använda strl 6 vid tvåkrokstackel och strl 4 till enkrok. Dock händer det väl att man kör strl 6 på enkel och det funkar kanon.

Men mellan strl 4-6 är bra storlekar tycker jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 038 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art