makrillfiske och plattfiskmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

makrillfiske och plattfiskmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• makrillfiske och plattfiskmete

Hej allihopa!
    Jag befinner mig just nu på orust under min semester (Malö). Hade tänkt försöka komma ut och fiska lite makrill och plattfisk men jag är helt novis på området så jag behöver massor av tips.
    När det gäller makrill, vilka beten ska man använda vilka djup ska man fiska osv. Jag har tillgång till båt och ekolod. Jag har hört att vissa använder häcklor och fiskar makrillen ungefär som man fiskar efter strömming. Har även läst att man kan flötmeta efter makrill, vilket agn är isofall bäst att använda.
    När det gäller plattfisken vart och på vilket djup ska man leta den jag antar att det är bottenmete som är den vanligaste metoden, men vilka agn använder ni. Är det bättre att fiska på morgonen eller kvällen?

PS. Är det någon som vet om en fiskeaffär i närheten av Orust (Malö) där man kan köpa agn och fiskegrejor.
    Tipsa på

MVH
    Magnus

Makril: Själv fiskar jag makrillen på semestern som du men trolling med små skreddrag i ytan är skojj eller stå från klippa o kasta med småskeddrag är grymt skojj ;D
    ska du meta gäller sk staggsill alltså små sill som finns att köpa i nästan varje affär längs kusten.

Plattfisk: Jag fick mina på Leopardbotten alltså botten med både sand och tång, bottenmete med kokt räka eller snigel funkar fin fint

Kommentera

det här va min tråd!
      makrill: Går att fiska på många olika sätt. Kasta från land med små blanka skeddrag, flötmeta från land, trolla, eller meta från båt. Det sistnämda är nog det som troligen ger den bästa fångsten. ta 2 lagom mjuka haspelspön på ca 8 fot, varaken längd eller kastvikt är avgörande, takla upp dem med glidande flötmete. andvänd en lätt och stark karpkrok, som bete funkar den småsill som säljs på tex ica bra. sätt kroken genom sillens huvud så sitter den bättre på kroken . djupet får du prova dig fram till, men 5-15 meter är nog en bra gissning. lokaliseringen är det svåraste då makrillen kan dyka upp överallt, men om du ser andra båtar ligga och meta i en klunga ute på havet, är det ingen dum ide att ansluta sig. Då detta förmodligen är en av det platser där makrillen passerar.

plattfisken:Leta efter sandbotten, gärna med inslag av tång och sten. prova på mellan 2 och 8 meter. Som du själv sa fångas plattfisken lättast på bottenmete. Ta ett 50 grams blysänke och knyt fast längst ned på tacklet, knyt sedan dit 1-3 kroktafsar ca halvmetern till metern ovanför. bäst fångar dettta tackel när det släpas långsammt över botten. Använd kokt räka,strömmingsfile, eller nånon annan fisk till bete.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 088 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art