Vart idag stoppad av en sk. fiskepolis när jag utövade vertical jigging. Enligt fiskekortet är det förbjudet trolla i sjön och fiskepolisen ansåg att jag tollade då jag använde mig av en elmotor i mitt fiskeutövande. Anser själv att vertical jigging inte är likvärdigt med trolling. Visserligen kan jag lika gärna använda mig av drivankare och vinden i mitt utövande men tycker att det är så mycket smidigare med elmotorn. Vad anser Ni? Var det rätt bedömning av fiskepolisen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är trolling?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inläggVart idag stoppad av en sk. fiskepolis när jag utövade vertical jigging. Enligt fiskekortet är det förbjudet trolla i sjön och fiskepolisen ansåg att jag tollade då jag använde mig av en elmotor i mitt fiskeutövande. Anser själv att vertical jigging inte är likvärdigt med trolling. Visserligen kan jag lika gärna använda mig av drivankare och vinden i mitt utövande men tycker att det är så mycket smidigare med elmotorn. Vad anser Ni? Var det rätt bedömning av fiskepolisen?
Tkr själv det är riktigt löjligt, fiskare som jävlas med andra fiskare, för att?sigpic
-
knota
Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inläggFick en varning samt en tillrättavisning vem det var som bestämde på sjön. Framförde min åsikt men fick mest hånleenden tillbaka. Anser själv att det är atalet fisk man tar upp som är det viktiga.
Kommentera
-
Fiska på du bara, metoden som sådan "kräver" inte åror eller motor.
Pasi, mejla mig på info@aktiviteterstockholm.se, jag drar snart till Piteå och är sugen på gäddfiskeEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inläggVart idag stoppad av en sk. fiskepolis när jag utövade vertical jigging. Enligt fiskekortet är det förbjudet trolla i sjön och fiskepolisen ansåg att jag tollade då jag använde mig av en elmotor i mitt fiskeutövande. Anser själv att vertical jigging inte är likvärdigt med trolling. Visserligen kan jag lika gärna använda mig av drivankare och vinden i mitt utövande men tycker att det är så mycket smidigare med elmotorn. Vad anser Ni? Var det rätt bedömning av fiskepolisen?
Själv skulle jag nog se genom fingrarna som fiskepolis i många liknande sammanhang .....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggFiska på du bara, metoden som sådan "kräver" inte åror eller motor.
Då åker man väl dit på Vertikal Jigging oavsett då det är svårt att köra utan båt. Eller i och för sig kan man ju köra det från brygga oxå (även om man kanske inte får så fin fisk, men det går).
I vanlig ordning är reglerna/lagarna och dess straffbörda totalt oklara och öppna för tolkning.
Webb - www.teamtrogdor.se
Blogg - blog.teamtrogdor.se
Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor
Kommentera
-
Vill bara börja med och säga att jag inte har några som helst problem med att betrakta användandet av elmotor som trolling, rent tekniskt.
Dock så blir ju förbjudandet av elmotorn negativt även för sjöstystemet då man istället kommer att använda sig av sin utombordare för att ta sig till en startpunkt om och om igen för att drifta över det tilltänkta området. Dessutom tror jag att det mest handlar om att man vill försvåra/få bort en effektiv fiskemetod från sjöarna och då är det enkelt att säga att vertical jigging är att betrakta som trolling.
Det stora problemet ligger ju egentligen inte i vilken metod man använder sig av för att få upp fisken utan i att begränsa upptagandet av fisk till ett visst antal.
En liten undran: Hur skulle det betraktas om man lyckades få någon att ro båten istället för att använda elmotorn? Är även detta trolling?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inläggEn liten undran: Hur skulle det betraktas om man lyckades få någon att ro båten istället för att använda elmotorn? Är även detta trolling?
Därav likställt med om du skulle använda motor, el eller annan.
Men sedan beror det ju på de lokala reglerna. I vissa vatten är det ok att köra dragrodd med max X antal spön, medans trolling med motor (el eller annan) inte är tillåtet. Då kanske man skulle komma undan med att någon ror.
Webb - www.teamtrogdor.se
Blogg - blog.teamtrogdor.se
Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 073 visningar
1 gilla
|