Vad är trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är trolling?

Vart idag stoppad av en sk. fiskepolis när jag utövade vertical jigging. Enligt fiskekortet är det förbjudet trolla i sjön och fiskepolisen ansåg att jag tollade då jag använde mig av en elmotor i mitt fiskeutövande. Anser själv att vertical jigging inte är likvärdigt med trolling. Visserligen kan jag lika gärna använda mig av drivankare och vinden i mitt utövande men tycker att det är så mycket smidigare med elmotorn. Vad anser Ni? Var det rätt bedömning av fiskepolisen?

Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inlägg
    Vart idag stoppad av en sk. fiskepolis när jag utövade vertical jigging. Enligt fiskekortet är det förbjudet trolla i sjön och fiskepolisen ansåg att jag tollade då jag använde mig av en elmotor i mitt fiskeutövande. Anser själv att vertical jigging inte är likvärdigt med trolling. Visserligen kan jag lika gärna använda mig av drivankare och vinden i mitt utövande men tycker att det är så mycket smidigare med elmotorn. Vad anser Ni? Var det rätt bedömning av fiskepolisen?
    Varit massa snack om det innan i milkweds trådar. Vore kul att höra vad fiskepolisen gjorde åt din "trolling" och vart händelsen utspelade sig.

Tkr själv det är riktigt löjligt, fiskare som jävlas med andra fiskare, för att?
    sigpic

Kommentera

Fick en varning samt en tillrättavisning vem det var som bestämde på sjön. Framförde min åsikt men fick mest hånleenden tillbaka. Anser själv att det är atalet fisk man tar upp som är det viktiga.

Kommentera

Fick en varning samt en tillrättavisning vem det var som bestämde på sjön. Framförde min åsikt men fick mest hånleenden tillbaka. Anser själv att det är atalet fisk man tar upp som är det viktiga.
        Misstänker vart du varit, skickar ett PM till dig.

Kommentera

Dessa put&take josh är så roliga !

Kommentera

Fiska på du bara, metoden som sådan "kräver" inte åror eller motor.

Pasi, mejla mig på info@aktiviteterstockholm.se, jag drar snart till Piteå och är sugen på gäddfiske
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Hej ZanderKing; Om du förflyttade betet horisontellt eller vertikalt i vattnet med hjälp av en elektrisk utombordsmotor kallas detta trolling. Vertikal jigging är att jämföra med vanligt pimpelfiske eller jigfiske. Har du ditt bete i vattnet och samtidigt förflyttar båten med en elmotor för att söka fisken över större områden kallas detta trolling.

Själv skulle jag nog se genom fingrarna som fiskepolis i många liknande sammanhang .....

Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                Fiska på du bara, metoden som sådan "kräver" inte åror eller motor.
                Även jag har uppfattat lagtexten på liknande sätt. Men står det inte t.om. något i stil med att det fria handredskapsfisket gäller fiske som inte kräver båt?

Då åker man väl dit på Vertikal Jigging oavsett då det är svårt att köra utan båt. Eller i och för sig kan man ju köra det från brygga oxå (även om man kanske inte får så fin fisk, men det går).

I vanlig ordning är reglerna/lagarna och dess straffbörda totalt oklara och öppna för tolkning.

Webb - www.teamtrogdor.se
                Blogg - blog.teamtrogdor.se
                Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Vill bara börja med och säga att jag inte har några som helst problem med att betrakta användandet av elmotor som trolling, rent tekniskt.

Dock så blir ju förbjudandet av elmotorn negativt även för sjöstystemet då man istället kommer att använda sig av sin utombordare för att ta sig till en startpunkt om och om igen för att drifta över det tilltänkta området. Dessutom tror jag att det mest handlar om att man vill försvåra/få bort en effektiv fiskemetod från sjöarna och då är det enkelt att säga att vertical jigging är att betrakta som trolling.

Det stora problemet ligger ju egentligen inte i vilken metod man använder sig av för att få upp fisken utan i att begränsa upptagandet av fisk till ett visst antal.

En liten undran: Hur skulle det betraktas om man lyckades få någon att ro båten istället för att använda elmotorn? Är även detta trolling?

Kommentera

En liten undran: Hur skulle det betraktas om man lyckades få någon att ro båten istället för att använda elmotorn? Är även detta trolling?
                    Har som sagt inte full koll då det är mycket utrymme för tolkning. Men av vad jag har utläst av lagen och diskussioner kring denna är att fiske som kräver användande av båt för att kunna bedrivas inte klassas som handredskapsfiske.

Därav likställt med om du skulle använda motor, el eller annan.

Men sedan beror det ju på de lokala reglerna. I vissa vatten är det ok att köra dragrodd med max X antal spön, medans trolling med motor (el eller annan) inte är tillåtet. Då kanske man skulle komma undan med att någon ror.

Webb - www.teamtrogdor.se
                    Blogg - blog.teamtrogdor.se
                    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar