halv tafs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

halv tafs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• halv tafs!

va ute i dag och fiskade i ett nytt gyl
    gick väldigt bra inget krångel med vart man skulle stå eller överdriven vegitation
    vi va 3 pers dagen slutade med 2 gäddor var(bild kommer) och ett par borrar.

MEN när vi skulle sticka tänkte jag
    -äh jag tar ett kast till.
    DET skulle jag inte gjort.
    kastade i min nyinköpta reflex-spinnare grön/silver/orange
    och började veva in helt plöttsligt såj jag bara hur näckroserna delade på sig
    och vattnet blev aldeles vågit.
    2 sekunder senare stack mitt drag iväg ca 20 meter och ingen mer action fortsatte veva in men inget motstånd och när jag lyfter upp spötoppen får jag syn på HALVA tafsen!
    tafsen va alldeles ny hade bytt den dirrekt efter andra gäddan så jag hade bara hunnit ta 3 kast med den.

vad hände?
    har aldrig vatt med om detta förr!
    bet gäddan av den eller va det för mycket spänst på den så den gick av?
    någon som vatt med om liknande?

men det va ändå en lyckad fiskedag
    man är ingen fiskare om man inte tar hand om sina fiskevatten

tag med en sopsäck när ni fiskar och plocka lite skräp det tar ju bara 5 minuter

Kanske dåligt och för tunnt tafsmaterial så gäddan bet kanske helt enkelt av den. Eller så var tafsen kanske skadad och när gäddan ruskade på huvudet så snärtades tafsen av..

Får man fråga vilket tafsmaterial du hade ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
      Kanske dåligt och för tunnt tafsmaterial så gäddan bet kanske helt enkelt av den. Eller så var tafsen kanske skadad och när gäddan ruskade på huvudet så snärtades tafsen av..

Får man fråga vilket tafsmaterial du hade ?

jah hade en aldeles ny tafs. ståltafs från ABU.

tag med en sopsäck när ni fiskar och plocka lite skräp det tar ju bara 5 minuter

Kommentera

Du är inte ensam

Ursprungligen postat av jiarax Visa inlägg
        Har råkat ut för samma sak med ABU tafsar.

Tappade ett troligt PB , hade jag haft ABU-chefen
        i båten just då hade han fått ett 6,6 fots stolpiller.

Gör numera tafsar själv och hittills (peppar peppar )
        har ingen gått av.
        Spiggpimplare

Kommentera

va ute i dag och fiskade i ett nytt gyl
          gick väldigt bra inget krångel med vart man skulle stå eller överdriven vegitation
          vi va 3 pers dagen slutade med 2 gäddor var(bild kommer) och ett par borrar.

MEN när vi skulle sticka tänkte jag
          -äh jag tar ett kast till.
          DET skulle jag inte gjort.
          kastade i min nyinköpta reflex-spinnare grön/silver/orange
          och började veva in helt plöttsligt såj jag bara hur näckroserna delade på sig
          och vattnet blev aldeles vågit.
          2 sekunder senare stack mitt drag iväg ca 20 meter och ingen mer action fortsatte veva in men inget motstånd och när jag lyfter upp spötoppen får jag syn på HALVA tafsen!
          tafsen va alldeles ny hade bytt den dirrekt efter andra gäddan så jag hade bara hunnit ta 3 kast med den.

vad hände?
          har aldrig vatt med om detta förr!
          bet gäddan av den eller va det för mycket spänst på den så den gick av?
          någon som vatt med om liknande?

men det va ändå en lyckad fiskedag
          Hej Jiarax; Jag stod längst ut på badbryggan vid campingen i sjön Halen utanför Olofström och kastade med ett gammalt nött ABU mörtblänk och fick plötsligt tvärstopp. Vattenytan liksom klöv sig och något stort slog av en av bropelarna innan den försvann ut mot risvasen till. Kvällen efter fick jag upp en 9-kilos gädda på en ABU-spinnare. Gäddan var ganska ordinär för att vara en Halen-gädda, men den hade en tänd lykta i magen...och det har jag inte råkat ut för tidigare. Har samma sak hänt dig någon gång Jiarax? Följ den spännande fortsättningen i nästa nummer...
          Old Firehand (upa)

Kommentera

Det förklarar allt, har råkat ut för det X antal gånger under åren med just ABU tafsar, fick med ett gäng tafsar när jag köpte andra saker frånABU så jag testade om dem blivit bättre sedan förra testet som skedde på slutet av 90 talet.

Klämde på en ny tafs och en av dem nyköpta ABU wobblerna och kastade på, efter ca 30 kast så betedde sig wobblern så konstigt i utkastet då den stack iväg ca 45 gr snett höger mot dit jag siktade, vevade in linan som var helt utan motsånd och upptäckte att rörlåset i ytterändan av tafsen hade öppnat sig och då lossade såklart beteshaken och wobblern var borta.

Så jag fortsätter att knyta mina egna tafsar som jag gjort sedan länge och dem håller väldans bra, peppar peppar ta i trä

Så köp tafsmaterial och lekanden samt beteshakar av fabrikat och storlekar Du vill haa och knyt själv, spar både pengar och frustration!!

Kommentera

Shakespeare Patroit 45cm är så mycket bättre än något ABU producerar.
              Se här, http://www.onefishingstore.com/produkter/tt002.jpg
              Senast ändrad av Alessandro; 2008-06-24, 22:51.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Shakespeare Patroit 45cm är så mycket bättre än något ABU producerar.
                okej bra att veta tackart

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Det förklarar allt, har råkat ut för det X antal gånger under åren med just ABU tafsar, fick med ett gäng tafsar när jag köpte andra saker frånABU så jag testade om dem blivit bättre sedan förra testet som skedde på slutet av 90 talet.

Klämde på en ny tafs och en av dem nyköpta ABU wobblerna och kastade på, efter ca 30 kast så betedde sig wobblern så konstigt i utkastet då den stack iväg ca 45 gr snett höger mot dit jag siktade, vevade in linan som var helt utan motsånd och upptäckte att rörlåset i ytterändan av tafsen hade öppnat sig och då lossade såklart beteshaken och wobblern var borta.

Så jag fortsätter att knyta mina egna tafsar som jag gjort sedan länge och dem håller väldans bra, peppar peppar ta i trä

Så köp tafsmaterial och lekanden samt beteshakar av fabrikat och storlekar Du vill haa och knyt själv, spar både pengar och frustration!!

ja jo tacka jag har ju fått en grundlig förklarning på vad jag ska använda och vart jag ska köpa dt med av dig sedan tidigare. PS är i stockholm nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Jiarax; Jag stod längst ut på badbryggan vid campingen i sjön Halen utanför Olofström och kastade med ett gammalt nött ABU mörtblänk och fick plötsligt tvärstopp. Vattenytan liksom klöv sig och något stort slog av en av bropelarna innan den försvann ut mot risvasen till. Kvällen efter fick jag upp en 9-kilos gädda på en ABU-spinnare. Gäddan var ganska ordinär för att vara en Halen-gädda, men den hade en tänd lykta i magen...och det har jag inte råkat ut för tidigare. Har samma sak hänt dig någon gång Jiarax? Följ den spännande fortsättningen i nästa nummer...
                    Old Firehand (upa)

har vatt med om att en gädda har haft en lampa til en pannlampa i magen en gång. det fick mig att tänka tilkl lite.. vid halenbadet där bor ju jag typ. komer du från ofm eller? i så fall vem är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 092 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art