problem med ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• problem med ekolod

jag har köpt ekolod nu, lowrance x-125. Sitter och läser manualen där det står att man ska koppla in det till ett 12volts batteri i båten.
    Vi har en utter 495 typ 30 år gammal med en yamaha 20hk. Har inte lagt märke till nått batteri i båten.. var ska det sitta?
    hur kopplas ekolodet in annars??

Batteri

Du behöver batteri- typ bly accumalator. Kolla på Kjell.com eller liknande. Tänk på att fler ampere betyder längre mellan laddningar. Just det! Du behöver en laddare också

Kommentera

Om det är så att motorn har ryckstart dvs snöre att dra i har du troligen inget annat än evt. belysningsspole under kåpan, ingen generator vilket betyder ingen laddning av batteri vilket betyder inget batteri heller.
      Du får köpa ett 9-12 amp motorcykel batteri för drivning av lodet samt hålla det laddat med landström dvs batteriladdare, du kan även använda ett bilbatteri men samma sak gäller för laddning lycka till
      PS söt bild till nicket!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

åh tack=)
        nu ska det inhandlas ett batteri med laddare å sen ska jag ut å försöka lära mig hur ett ekolod fungerar=) tack för svaret!

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Om det är så att motorn har ryckstart dvs snöre att dra i har du troligen inget annat än evt. belysningsspole under kåpan, ingen generator vilket betyder ingen laddning av batteri vilket betyder inget batteri heller.
        Du får köpa ett 9-12 amp motorcykel batteri för drivning av lodet samt hålla det laddat med landström dvs batteriladdare, du kan även använda ett bilbatteri men samma sak gäller för laddning lycka till
        PS söt bild till nicket!

Kommentera

Har Du inte läst den redan så gå in på www.lowrance.com och vidare till turtorial/sonar turtorial det är en mycket bra "kurs" i att tyda det Du ser på skärmen som nybliven ekolodsanvändare!!

Sen säger jag som jag brukar, stäng av alla automatfunktioner utom djupskala och lär Dig ställa in manuellt framförallt Gain/sensetivity och filterna så får du ut mycket mera av Ditt lod!!

Kommentera

tack för dom bra tipsen=) det ba en bra guide på deras hemsida. fisk symbolerna har jag förstått at man ska ta bort. och även att man ställer in känsligheten själv. nu ska jag plugga ekolod=)

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Har Du inte läst den redan så gå in på www.lowrance.com och vidare till turtorial/sonar turtorial det är en mycket bra "kurs" i att tyda det Du ser på skärmen som nybliven ekolodsanvändare!!

Sen säger jag som jag brukar, stäng av alla automatfunktioner utom djupskala och lär Dig ställa in manuellt framförallt Gain/sensetivity och filterna så får du ut mycket mera av Ditt lod!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rymdsmula Visa inlägg
              tack för dom bra tipsen=) det ba en bra guide på deras hemsida. fisk symbolerna har jag förstått at man ska ta bort. och även att man ställer in känsligheten själv. nu ska jag plugga ekolod=)
              Varsågod.

Ytterligare ett litet tips som snabbar på förståelsen:
              Kör i ett område som Du redan har bra koll på hur det ser ut på botten i, var stenarna och djupbranterna finns, och studera hur "kända" föremål visas då blir det lättare att tyda det nästa gång då likartade bottenförhålanden vissas på nya ställen.

Sen är det bara övning som gäller och tro inte att allt som Du ser mellan botten och ytan är fisk, det finns mycket annat som visas på skärmen om Du ställt in allt rätt, tex språngskitet som är viktigt att hitta/se men även skräp som flytande klumpar av sjögräs kan se ut som "fisk" på skärmen tills Du lärt Dig tyda det.

Lycka till med ekolodandet och fråga på om det är något!

Kommentera

Grattis till et bra LOD. Jag kör själv med dessa batterier (7.2ah) till mitt x-125 så slipper man vätskor mm som kan läka och de tål en massa stryk.

Men rymmer du större batteri så skulle jag välja det, då dessa räcker enbart ca 15-20 timmar. Men jag har alltid ett i reserv.

Det är inte alltid jag fått fram språngskiktet (blir ett streck) , men man ser ju ändå var fisken står Men jag fiskar enbart gädda och har haft mer lyckat med betena betydligt högre upp än språngskiktet.
                Senast ändrad av pasi75; 2008-06-11, 22:25.

Kommentera

svårt och krongligt med ekolod

nu har jag köpt en batterilåda och laddare. sen kom nästa problem. båten måste dras upp på land för att man måste ju sätta den där sändaren under båten. då måste jag laga trailern som gick sönder..sen dra upp den och försöka sätta på den där grejen.

om jag lyckas få på den så är problemen inte över för det. jag måste dessutom bygga en panel! hur byggar man en sån..?=/ batteriet och skärmen måste sitta där. jag börjar ångra att jag köpte ett ekolod.

finns det ingen annat slags ekolod som man inte måste bygga panel å ha batterier till? det här verkade ju skit krongligt.

Kommentera

Hej, jag har fäst givaren på en trästolpe som jag fäster i aktern med en tving, funkar bra tycker jag.

Mvh / Paulo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 526 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot