Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dömd till dagsböter för flerspömete
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Kraft Visa inläggDet känns som tråden tappat ämnet och allt handlar om att ha rätt. Lagen är ju riktigt knepig och för mig så fastställer den inte hur många spön man får använda vid fisket för att förlita sig på vilken gramatisk form som används i lagtexten är för mig alldeles för tunt och i rubriken används flerspömete som talar om att det inte alltid är ett spö det handlar om. Att alla gör en egen tolkning flaggar lite om det.
Det jag tycker vi borde diskutera är hur lagen bör se ut.
Jag vill ha ett så fritt fiske som möjligt som gör att så många sportfiskare som möjligt kan nyttja sin metod. Anledningen att ha en spö begränsing på antal spön är ju till för att skydda mot rovfiske. Är det då inte bättre att ha en begränsning på hur många fiskar som man får ta upp? Allt fiske påverkar fisken och målsättningen med sportfisket är att göra det så lite som möjligt.
Hur borde lagen se ut om vi sportfiskare ska bli nöjda samtidigt som fiskbetsåndet inte påverkas för mycket?
Och vad är enkelt att efterfölja och kontrollera för tillsynsmän?
Domen som gällde flerspömete förkunnades i attunda och hade målnr 1192-08
Hoppas jag hjälpt till att sprida kunskap om regler och att ni själva får glädje av kunskapen. Till dom som är så negativa , ni får väl acceptera att det finns regler och om man inte följer dom så får det efterföljder även om ni tycker att det inte stämmer överens med era tolkningar. Fish on , om ni kan slita er från tangentborden.
Kommentera
-
Kollat lite..enligt rättsbanken på nätet, allmän men ändå inte iom prenumationskostnad på typ femtusen spänn i månaden. I stort sett alla högsta domstolens mål och de flesta av hovrätten finns utlagda. Sammanlagt i fiskefrågor runt 360. Mycket få om ens någon vad det gäller flerspöfiske. En vad det gäller trolling. Allmänt gäller, domar i tingsrätt har lågt värde..pga att det i tingsrätt bara är en juridisk utbildat person + en eller flera politiskt sammansatta nämndemän utan juridisk utbildning. Tycker rent allmänt att principen inte är fel.Lagen ska återspegla folks rättsmedvetande. Demokrati. I hovrätt är juristerna i majoritet...typ 3-2...
En dom i hovrätten anses mycket tyngre än en i tingsrätt. Skulle vilja se mål i flerspömete relaterat till det fria handredskapsfisket.För att klargöra vad som gäller...Rent juridiskt. Förstår synpunkterna (Minst sagt! att vi sportfiskare inte ska inskränka fiskerätten för oss själv. Givetvis, det visar fakta är det de storskaliga yrkesfisket de, för att utrycka det milt, är de stora bovarna.
Men vi sportfiskare måste visa oss bättre än dem, mer trovärdiga..på sikt talar allt för oss.
Lätt att hacka på folk som är engagerade, bara försöker göra sitt jobb.....Inte bara snacka...
Kommentera
-
Fast... Mikwed det är fel att kategoriskt fastslå att en eller flera domar i tingsrätt är det som gäller. En av anledningarna att domarna kan bli så olika i olika rätter är sammansättningen mellan jurister och icke jurister.
Men iofs du har rätt i att om flera domar i tingsrätt pekar på att flerspöfiske inte innefattas i det fria handredskapsfisket pekar mycket på att det är så. Tror själv att det är en juridisk riktig bedömning. TROR alltså att hovrätt skulle komma till samma bedömning. TROR...
Själv menar jag att lagen måste skrivas noggrannare, mer detaljerad.. Lagens syfte måste rimligtvis vara att bereda majoriteten av ansvarsfulla spöfiskare möjligheter till att bedriva sin hobby..Helt rätt.Demokrati.
MEN som några är inne på det kan inte inkludera att mindre nogräknat folk kan köttfiska och alltså missköta bestånden likt yrkesfiskare..
Kommentera
-
Tycker att lagen om det fria handredskapsfisket skulle tilläggas göra en fångsbegränsning..ett maxantal vad det gäller fångsten, där allt annat än vad som är rimligt att själv äta skulle vara rättesnöret + OCH vad som är rimligt med hänsyn till bestånden..
Kommentera
-
Hoppas det framgick att tingsrättsdomar inte läggs ut på rättsbanken, enbart högsta domstolens och hovrättens. Betydligt svårare att luska efter domar i tingsrätt, du måste om jag fattat det rätt, ta kontakt med rätt tingsrätt och veta detaljer vad målet handlar om..
Kommentera
-
Få ut en dom
...är inte så svårt, ring Attunda TR (08-561 663 00) och begär ut domen: 1192-08
Den är allmän handling och registratorn skall/får inte fråga vad du skall ha domen till.
Lycka till!
//Fredrik (på semester och kan tyvärr inte lägga ut den själv...)
Kommentera
-
Jag har läst domen nu och anledningen att han vart dömd var ju att han fiskade med 8 st spön, hade han haft 3-4 spön så tror jag inte att han hade blivit dömd.
Jag vet inte om man får lägga ut domen här pga att det finns namn och personnummer, men det är bara att ringa 08-561 663 00 och begära dom 1192-08 och be dem maila den.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|