Dömd till dagsböter för flerspömete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dömd till dagsböter för flerspömete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
    Fel fel fel av dig, nu är det så att i samarbete med kbv och fiskeriverket så har jag lärt mig att nät som ligger längre än 48 timmar räknas som fast redskap och alltså kräver tillstånd.
    Dagsböterna är väl ett relativt tufft straff om manjämför med andra brott men det är konstigt att spöna återlämnades, olika från fall till fall.
    Som vanligt vore det intressant att kunna läsa domen. Är inte det möjligt via nätet?
    Lite tröttsamt med dina små utdrag ur domen. Nu har tydligen inte redskapen förverkats? Hur kommer det sig, och vad är själva brottet som det dömts dagsböter för?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
      Självklart bara bra att det klargörs vad som gäller. Generellt har folk taskig koll på juridik...Intressant, det är ofta inte som man tror.Många missuppfattningar. Min son går juristlinjen på Sthlms universitet, kul att diskutera lagar, regler och förordningar..
      Ja, det märks ju inte minst på trådskaparen....kan han ens stava till juridik?

Kommentera

Jag tycker det är bizzart att inte samma lagar gäller hela riket. Varför ska undantagslagar gälla Stockholmsjävlarna? Saltvatten = gratis
        Fyra Gulp och en Rom & Cola
        Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
          Fel fel fel av dig, nu är det så att i samarbete med kbv och fiskeriverket så har jag lärt mig att nät som ligger längre än 48 timmar räknas som fast redskap och alltså kräver tillstånd.....

Du får nog kolla upp ditt samarbete lite grann.

Jag har uppgifter från både fiskeriverket och Kustbevakningen att nät är rörligt redskap.
          (Enda undantaget jag kan tänka mig är ifall nätet på enskilt vatten skulle vara fäst i land någonstans)

Citat från ansvarig på FiV:

"Alla nät är att betrakta som rörliga redskap även om de ligger långa tider på samma plats."
          Senast ändrad av Scaner; 2008-06-05, 21:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Skön avatar du har KG

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Vi får väl se, tydligen delar kbv och lägre rättsinstans Mikwed tolkning att flerspöfiske inte innefattas i den fria handredskapslagen. Tror tolkningen är rätt att döma av texten....dessutom lagens mening kan inte vara att köttfiske efter gös med 8 spön är tillåtet inom det fria handredskapsfisket..men det skulle vara mycket intressant att läsa domen. Självklart förstår vi fiskare skillnaden mellan kött-flerspöfiske och sportfiske.

Kommentera

När det ändå diskuteras fiskeregler hur är det med vertikalfisket då man använder elmotor, tex i en sjö det det för övrigt är trollingförbud.

Kommentera

Jag knackade en massa gös när jag var ung och ännu dummare (ja, det är möjligt att vara ännu dummare). Ibland gav jag ett knippe till flerspömetarna (de använde alla spön de ägde) som fiskade i Ulvsundet. De fick en gös ibland själva också - men inte varje natt... Från båt med ett spö - jigg eller flötmete med strömming - fick vi 50-60 kg per person och natt. Tog nästan hela dagen att rensa. Tillslut insåg jag det bisarra i hela verksamheten och nu dödar jag kanske 1 gös per år. Det finns inte köttfiskemetoder, det finns köttfiskare.

För övrigt skulle det vara intressant om Herr Mikwed kunde producera något konkret någon gång. Eller iaf förklara varför han skriver egna lagar - om nu de riktiga är så extremt lätta att tolka.

Dessutom kan det vara en stor skillnad mellan 2-3 spön och 8. De jag frågat (3*fiskerikonsulenter) har varit rörande överrens om att man måste ha prylarna under uppsikt - och det är nog svårt med 8 spön. Sedan har de varit oense om antalet spön som kan vara en rimlig tolkning. 2 var det minsta någon av dem trodde (H. C. Andersson). Konsulenten med ansvar för Vättern gjorde ett jättejobb och ringde bland annat fiskeriverkets chefsjurist som gjorde tolkningen att fler spön måste vara tillåtet enligt lagen. Exakta svar och sådant finns i den gamla ismetetråden som brukar dyka upp som en julklapp årligen.
                  Senast ändrad av limnos; 2008-06-05, 22:16.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Hur många spön är etiskt riktigt? 1, 4, 8 eller 42? Jag ser inte varför 8 spön skulle vara oetiskt. Min fiskevårdsförening har satt just det antalet som maxgräns vid trolling, men själv tycker jag att max antal spön bestäms av vad man klarar av att hantera på en gång. I min egen båt använder jag högst 3 eller 4, av praktiska skäl, men jag känner folk som utan problem kan hantera 12 spön pga skicklighet och omfattande investeringar i elektriska djuplod.
                    Fyra Gulp och en Rom & Cola
                    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                      Det finns inte köttfiskemetoder, det finns köttfiskare.

För övrigt skulle det vara intressant om Herr Mikwed kunde producera något konkret någon gång. Eller iaf förklara varför han skriver egna lagar - om nu de riktiga är så extremt lätta att tolka.
                      Håller med fullständigt och citerar mig själv från en insändare jag skrev till lokaltidningen 1987 när det föreslogs spöbegränsning för att skydda den mycket viktiga regnbågen som planterades in i ån.
                      "Det som kännetecknar en sportfiskare är inte antalet spön utan förmågan att sluta fiska när man fått tillräckligt med fisk"
                      Det gäller naturligtvis fortfarande och jag förstår inte varför det inte kan införas en fångstbegränsning istället för den något korkade fokuseringen på olika fiskemetoder eller spöantal som förekommer.
                      Lägg även märke till att jag på nåt vis fick ordet "spö" att bli flertal...krystat kanske men inte märkbart mer än mikweeds trams.

Knota; Finns minst en tråd om det också. Som jag ser det så är vertikaljigg likställt med pimpelfiske och är isåfall givetvis tillåtet inom det fria fisket. Finns väl inga sportfiskare som har andra åsikter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art