Fisket i Motalaström? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Motalaström?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisket i Motalaström?

Är sedan några år bosatt i Norrköping men har alldrig brytt mig om vattnen här omkring utan har mest fiskat i de vattnen jag växt upp med hemma hos mor.

Eftersom jag igentligen får abstinens redan på hemvägen är det riktigt puckat att jag inte börjat se mig omkring efter mer lättillgängliga vatten så nu är dags.

Jag har tidigare mest fiskat gädda och abborre, främst spinnfiske men jag börjar uppskatta mete mer och mer som metod. Är lite sugen på att börja meta sutare, braxen och annat. När man tänker strömmen tänker de flesta havsöring men det har inte lockat mig nämnvärt då det framförallt inte ser ut att ge så mycket fisk.

Så vad kan jag förvänta mig av fisket i Strömmen lite längre upp alltså den sträcka som ligger mellan himmelstalund och centrum. Vilka arter kan vara värda att fiska på och vilken storlek kan man förvänta sig?

Är det dags att skaffa sig årskort och tackla upp ett flötmete och ett bottenmete och hoppas på det bästa eller vad rekomenderas?

Vore djupt tacksam om man kunde få en liten fingervisning eller tips på andra vatten i närheten. Saknar dock bil men tillhör de som inte tycker det är jobbigt att lägga några mil bakom sig på cykeln helst mindre än 4 enkel resa om man ska hinna med att fiska lite (bor mitt i stan).

//Gustav
    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Får man inget svar här kanske det är lika bra att bilda sig en egen uppfattning. Ska ta med fiskegrejorna från mor nästa gång jag är där.

Ser att det rapporterats in en hel del gös, synd att man inte kan se vart den plockats upp men min förhoppning är att de är på sträcka A där vattnet är lite lugnare och att även gäddan håller till där.

Karta
    Fångstrapport i år, tror dock att folk slarvar en del med inrapporteringen från sträcka A som inte kräver detta.

Tacklar nog upp ett botten mete med lite powerbait för att dra upp lite betesfisk och för att se vad vattnet har att erbjuda. Det andra spöt tacklar jag med betsfisk men jag är osäker på om flötet ska på eller inte, kommer ju att driva en hel del i så fall vilket gör att jag kan täcka av området bättre men min stackars betesfisk bör nog i sånna fall vara död då den ska kasstas ut flitigt.

Nån som har andra synpunkter? Exempelvis bete på bottenmete eller om jag ska flötmeta eller bottenmeta efter rovfisken. Bottenmetet får gärna attrahera så många arter som möjligt, ska det på två krokar med olika beten av den anledningen? Tänkte på powerbait eftersom det poppar upp det lite från botten.

Eftersom jag ska "test" fiska vill jag ha chans på så mycket som möjligt för att se vad som kan vara värt att inrikta sig på.

Har ingen större erfarenhet av fiske i strömmande vatten så alla tips är bra även om det inte gäller just detta vatten.

//Gustav
    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

gös fiskar du på sträcka a, där du som du själv säger har gädda. havsöringen är tidigare på året men stiger nu också, eller ja, börjar det regna så det blir mera flöde på vattnet än va det är idag så stiger den ganska snabbt, även laxen så att säga. sträckan mellan himmelstalund o centrum kan du få regnbåge, gädda, abbore, mört o brax. dom släpper i fångst färdig regnbåge på den sträckan, även smolt har dom satt i där. testa säger jag, bästa är att fatta egna uppfattningar om fiskevattnena. du har även goda fångst möjligheter nere vid händelö bron, där e det dom vanliga arterna gädda, aborre mört osv. men det är också enda vägen upp i strömmen för laxen o havsöringen, så testa med räka, eller bläckfisk om du e sugen på att fiska efter lax o halvsöring.

hoppas du fick något svar i alla fall.. =)

Mvh: bratne
      Ja Varför Inte Sticka Ut o Dra Ett Par Bamsingar

Kommentera

Tack, Bratne

Nu är fiskegrejorna hemplockade till tjejens stora lycka. Har haft riktgt dåligt fiske i helgen i Järnlunden så det är nog inte bara jag som lider av värmen. Nån gädda besökte båten och några braxar runt kilot men annars var en mört på ca 4hg den främsta fångsten så det var inte så mycket att hänga i granen. Fick dock prova min nyinköpta jerkutrustning och lura en gädda på den så nåt har man i alla fall uträttat.

Nu är jag sugen på fisk av lite finare kaliber så jag inväntar mulet väder för en tur ner mot strömmen.

Vart tror ni jag hittar fisken och vid vilken tidpunkt, på de djupare partierna eller i de små lugna vikarna, där det är smalt och strömt eller brett och lungt?

Min erfarenhet av fiske i strömmande vatten är väldigt liten. Så hjälp på traven är riktigt uppskattat.

//Gustav

Kommentera

hej igen.
          ja du jag väntar på regn o de sägs att det ska renga torsdag och fredag.
          hm, om du e ute efter havsöring o lax så ska du upp till dom mer strömmande partierna uppe vid palace o runt där. själv så kommer jag efter regnet att stå som guten i baken uppe vid flugfiske sträckan o dänga.

du har chans till väldigt stor aborre nedanför spårvagns bron där vid gamla postkontoret. även stor lax o havsöring så att säga. hehe...

Hoppas detta hjälpte dig lite mera på traven till ett lyckat fiske i strömmen.

Mvh: bratne

Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
          Tack, Bratne

Nu är fiskegrejorna hemplockade till tjejens stora lycka. Har haft riktgt dåligt fiske i helgen i Järnlunden så det är nog inte bara jag som lider av värmen. Nån gädda besökte båten och några braxar runt kilot men annars var en mört på ca 4hg den främsta fångsten så det var inte så mycket att hänga i granen. Fick dock prova min nyinköpta jerkutrustning och lura en gädda på den så nåt har man i alla fall uträttat.

Nu är jag sugen på fisk av lite finare kaliber så jag inväntar mulet väder för en tur ner mot strömmen.

Vart tror ni jag hittar fisken och vid vilken tidpunkt, på de djupare partierna eller i de små lugna vikarna, där det är smalt och strömt eller brett och lungt?

Min erfarenhet av fiske i strömmande vatten är väldigt liten. Så hjälp på traven är riktigt uppskattat.

//Gustav
          Ja Varför Inte Sticka Ut o Dra Ett Par Bamsingar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 024 visningar
          1 gilla