Beten för mete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för mete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten för mete?

Undrar vad man kan använda för bete till mete för att få upp abborrar/gäddor (förutom levande bete), funkar kräftstjärtar bra? är nybörjare så alla tips uppskattas!

Du kan ju använda exempelvis sill till gädda!

Abborre går ju meta med mask!

Tror inte på räka riktigt!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Räka funkar utmärkt till abborre, får ofta fina abborrar från 5 hg och uppåt som bifångst vid idmete. Prova bottenmete där du sakta vevar in räkan varje 30-60 sekunder. Händer även att gäddorna fattar tycke för räkan, men det är inte lika vanligt.

Kräftstjärt kanske funkar, men pröva gärna kokt oskalad räka.
      www.hellfish.se

Kommentera

vill pröva något annat än mask, har hört att anledningen till att fiskarna ofta sväljer hela kroken är pga just masken.. vill ju inte behöva döda en fisk jag inte ska ta hem och äta :P. min utrustning är väldigt simpel, har ett kastspö med ett vanligt metflöte, tyngder och krok.. vad är det för skillnad på bottenmete och vanligt mete förutom den självklara skillnaden med att den antagligen är vid botten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jooonathan Visa inlägg
          vill pröva något annat än mask, har hört att anledningen till att fiskarna ofta sväljer hela kroken är pga just masken.. vill ju inte behöva döda en fisk jag inte ska ta hem och äta :P. min utrustning är väldigt simpel, har ett kastspö med ett vanligt metflöte, tyngder och krok.. vad är det för skillnad på bottenmete och vanligt mete förutom den självklara skillnaden med att den antagligen är vid botten?
          Kolla in min artikel, där finns tackeltips som gäller generellt, inte bara för id.
          www.hellfish.se

Kommentera

För abborre kan du fylla kroken med massvis med maggots.

Kommentera

visst, mask som bete ökar risken för halskrokning. Men det finns vägar att minska detta. Abborre sväljer nästan alla beten helt känns det som.

Du kan gå upp i krokstorlek. Stl 4 till mask tex. Om du bottenmetar kan du korta av kroktafsen så att du ser hugget tidigt och kan kroka snabbt.

Kommentera

prövade för första gången att fiska med något annat än mask idag (räka), var först hur dött som helst, men när jag vevade in så fastnade helt plötsligt kroken i något.. bottennapp trodde jag,men sen började det röra på sig.. visade sig att det var en gädda.. men den drog av kroken precis när vi skulle lyfta upp den.. första gäddan jag nånsin fått på kroken oxå.. sjukt trist :P

Kommentera

tänkte köpa en 0,40mm lina, behöver inget dyrt, vill bara inte att linan ska gå av varje gång jag får en lite större fisk ; )..

Och, när man fiskar med räka efter gädda, ska man ha trekrok då eller funkar det med en vanlig simpel krok?

tjaaa

Kommentera

o.40 kommer inte hjälpa mot gäddtänder bara så du vet. Viktigast att du fixar ståltafs isåfall.

Fiske efter gädda med räka är knappast direkt utvecklat men kolla du efter :P

Gäddan högg på räkan för att den rörde sig. De hugger mer eller mindre på allt som rör sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art