Provfiske i nytt karpvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Provfiske i nytt karpvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad är egentligen själva frågeställningen till projektarbetet?

Om karpen överlevt och hur tillväxt ser ut eller vadå?

Kommentera

Finns karpen kvar eller har de blivit gäddmat... och OM de nu är kvar, hur stora har de blivit?.

Men min frågeställning är: Hur stor ansträngning krävs det att fiska på dem?
      Senast ändrad av GäddJävel; 2008-05-22, 14:18.

Kommentera

Varför inte ordna en tävling mellan Sävenfors och Akademien?

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
          Finns karpen kvar eller har de blivit gäddmat... och OM de nu är kvar, hur stora har de blivit?.

Vart finns dammen? Jag skulle tycka det vore skitkul att få fiska i ett ofiskat vatten! 2500kr, tja, dom vill väl också tjäna lite pengar verkar det som ? Det skulle jag aldrig köpa! Jag är helt övertygad om att du kan hitta ngn som gör det med nöje och gratis. Som läget är häromkring skulle jag utan tvekan kunna bet. kortavgift för att fiska på sådan fiskar. Ett matchspö och flötemete passar nog perfekt.

Men viss är det så att desto mer du mäskar, desto mera fisk kommer du säkert få? Att provfiska med spö är ju ett väldigt "osäkert" sätt för att få något konkret att gå på, beror ju extremt mkt på fiskare och andra förhållanden.

Hur många som överlevt? Omöjligt att säga om man inte använder nät.
          Senast ändrad av Flodebanan; 2008-05-22, 15:12.
          sigpic

Kommentera

Din frågeställning är ju helt omöjlig att svara på. Eftersom du inte har svaret på elevernas fråga. :P

Vet du inte hur mkt karp du har i sjön är det ju rätt svårt att veta hur stor ansträngning som krävs för att ha rimliga chanser att få fisk.

Dessutom är det ju rimligt att göra ALLT för att ge sig själv så bra odds som möjligt om man ska göra någon form av statistisk undersökning av det sen.

Personligen har jag aldrig riktigt förstått den typen av "projektarbeten" dock

Kommentera

Skippa boilies helt om det inte behövs pga småfisk och kräftor osv. Kör majs och hönsfoder som mäsk och fiska med majs eller räka.
              Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Tack igen för alla svar. Majs verkar vara ett bra ledmotiv och visst kan hjälp med mäskning ordnas då avståndet dels är "långt" och den berörda parten inte har bil.
                Pratade nyss med en av de som "planerat" detta tillsammans med den elev som komma och fiska. DERAS plan var: Boilies (15 - 20 kg), majs (ingen viktangivelse...), hundfoder (omkring 12 kg) och barkis...+ någon eventuell smak. Beräknat pris 2 - 2500:- Personligen anser jag det lite overkill men jag är ju bara en "vanlig" fiskare...

Hur svårt är det att fiska vanligt(?), en spontan fråga som kommer till mig ibland.
                Är vattnet inte alltför stort och ofiskat är karpfiske väldigt lätt. Naiva fiskar som nappar på allt och är lätta att upptäcka. Krävs inte mer än ett flötmete med majs för att få fisk. Inget speciellt.

Är sjön svårare kan det krävas mer förberedelser. Men så mycket mer än lite förmäskning med fodermajs, hönsfoder och hampa känns väldigt overkill på små, lättfångade individer.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Är vattnet inte alltför stort och ofiskat är karpfiske väldigt lätt. Naiva fiskar som nappar på allt och är lätta att upptäcka. Krävs inte mer än ett flötmete med majs för att få fisk. Inget speciellt.

Är sjön svårare kan det krävas mer förberedelser. Men så mycket mer än lite förmäskning med fodermajs, hönsfoder och hampa känns väldigt overkill på små, lättfångade individer.
                  Ja precis... är sjön på endast 4hektar så kan det nästan skada mer än det lönar sig med en monstermäskning, men att förmäska är alltid bra!
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Tack igen för alla svar. Majs verkar vara ett bra ledmotiv och visst kan hjälp med mäskning ordnas då avståndet dels är "långt" och den berörda parten inte har bil.
                    Pratade nyss med en av de som "planerat" detta tillsammans med den elev som komma och fiska. DERAS plan var: Boilies (15 - 20 kg), majs (ingen viktangivelse...), hundfoder (omkring 12 kg) och barkis...+ någon eventuell smak. Beräknat pris 2 - 2500:- Personligen anser jag det lite overkill men jag är ju bara en "vanlig" fiskare...

Hur svårt är det att fiska vanligt(?), en spontan fråga som kommer till mig ibland.
                    20kg bullar, diverse kg majs, 12 kg hundfoder o ett gäng brödlimpor

Va de inte så att karparna bara varit där i två år? o va inte ens gäddsäkra när dom gick ut? Kan väl knappast va spec stora, o då låter de ju ganska overkill. nått kg majs varannan dag i en vecka eller två sen bör de ju inte va så svårt att flötmeta upp dem. Kostnad: typ 200 spänn.

Hur många släppte ni ut o vad var det för kvalisort på dom?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34