Jobba som sportfiskeguide? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jobba som sportfiskeguide?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jobba som sportfiskeguide?

Hej. Jag har några frågor till alla er som jobbar / har jobbat som fiskeguide .
    Har nån av er gått på någon sportfiskeutbildning?
    Vad tror ni behövs för att bli sportfiskeguide?
    Kan man jobba med det året om i Sverige?
    Finns det mycket jobb enligt er?
    Behöver man gå en sportfiskeutbildning för att bli guide eller räker det att ha "kontakter" som många säger?
    Hurdan är Kyutbildningen i forshaga jämfört med gymnasieutbildningen?

Är det myck jobb inom vattenvård och är detta nåt året runt jobb?

Detta är några av dem frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på inför gymnasiet

jag känner ett gäng guider... ingen har någon typ av gymnasie eller ky utbildning.

jag guidar lite själv

anser att man behöver mycket kontakter istället för gymnasieutbildningen, även om du kan få bra med kontakter just, genom gymnasieutbildningen forshaga etc.
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Är det vattenvård du vill dona med så är nog adekvat högskoleutbildning bättre. Men mycket jobb är nog att ta i, mycket ideelt jobb kan du nog få, men att få betalt för det är besvärligare.

Kommentera

Beror var du skall guida, skepparexamen är nog det enda formella du behöver om du skall guida på stora vatten samt F-skattsedel.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Beror var du skall guida, skepparexamen är nog det enda formella du behöver om du skall guida på stora vatten samt F-skattsedel.
          Behövs mer än skepparexamen för att köra yrkesmässigt. Fartygsbefälsexamen klass 8 och troligen Maskinbefälsexamen kl 8 är lägsta behörigheten. Godkänt läkarintyg för sjöfolk också. Kommer inte ihåg på rak arm, ev behövs något mer.
          Det som behövs är dock inte svårt att ta och dessutom kul om man är lite båtintresserad.

Kommentera

Kænner flera som guidar på heltid. Verkar gå bra før dom som satsar helhjærtat.

Som redan næmnts så krævs några små kurser, som inte ær særskillt avacerade. Før att ha sysselsættning året runt gæller det att vara duktig på fisken som går att bedriva året runt. Att kunna olika fisken så bra att man alltid kan leverera.
            Sen ær det nog ett av dom slitigaste yrken jag kan tænkla mig. Ofta tidig morgon med førberedelser infør fisket. Sen en heldag ute på sjøn, nær allt skall flyta med folk som ofta inte har någon erfarenhet alls. Sena kvællar med småfix efter turerna, sena kvællar. Och det ær lite fiske før en sjælv.. Men mkt tid på vattnet, och varje dag blir ett nytt æventyr om man gør det på rætt sætt.

Hør dig før med någon etablerad guide om du kan få åka med som "deckhand", se hur det funkar? Ser du snart om det ær något du gillar.
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Black Bee Visa inlägg
              Behöver man gå en sportfiskeutbildning för att bli guide eller räker det att ha "kontakter" som många säger?

Detta är några av dem frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på inför gymnasiet

Hej! Lite svar på dessa frågor! Har gått KY-utbildningen och jobbat som guide. Den stora skillnaden mellna gymnasieutbildningen och KY är att KY-utbildningen mer direkt branschinriktad till skillnad från gymnasieutbildningen där man får en mer "allmän" utbildning som är riktad mot sportfiskebranschen. På KY läser du mer ämnen som mer direkt anpassade för de krav som företagen i branschen eftersträvar och utbildningen är utformad i samråd med sportfiskebranschen! Vattenvårdsdelen ges till stor del av SLU i Umeå vilket ger universitetspoäng. Se denna länk!

Som skrivits innan så bygger möjligheten till jobb mycket på de kontakter man skapar och dessa skapar man inom utbildningen främst under de långa praktikperioder som KY-utbildningen har där man själv kan anpassa var man vill vara och vilken typ av fiske som är intressant för just dig. Ett bra jobb på praktikplatsen är ofta lika med jobb! Självklart är det lättare att få jobb som guide när man är utbildad inom än när man inte är det. Kraven på olika guider har ökat mer de sista åren och inte bara inom "båtguidning" som nämnts ovan. Arbetas på många håll för att få fram ett slags guidecertifiering för att öka guideyrkets status och detta kommer antagligen att ske inom några år vilket ytterligare ökar betydelsen av en vettig utbildning!

Möjligheten till helårsjobb som guide inom enbart sportfiske är idag lite begränsade då vårt klimat inte erbjuder en full säsong men med bra kontakter så kan man jobba Sverige under vår varma årstid och utomlands under vintern. Den andra möjligheten är att kombinera jobbet som guide inom sportfiske med någon mer vinteranpassad aktivitet för att fylla säsongen med jobb. Givetvis är detta beroende på vilket fiske man inriktat sig på, t.ex stor skillnad att jobba som flugfiskeguide eller som trollingguide. Hoppas detta var några svar på dina frågor!

Kommentera

Ursprungligen postat av Black Bee Visa inlägg

Du har ju redan sökt Sportfiskegymnasiet.

En aktiv guide i din hemtrakt är Tommy Nerstrand, Dalslandsfishing.
                Vad jag vet så har han ej gått utbildning på fiskegymnasium eller liknande.
                En intervju med honom ger dig sannolikt en del information.

Vattenvård eller fiskevårdsjobb kräver högre utbildningar typ Chalmers.

MVH Scanner

Kommentera

Jag har gått både GYmn. och Ky i forshaga och tycker KY är mest värdefull som utbildning, om man vill ha jobb inom branchen efteråt.

På KY utbildningen (2 år) lär du dig mer än på gymn. 3 år. Dessutom känns det som att MÅNGA fler som går ky, får jobb, än hos gymnasiestudenter.

Välj praktikplats väl. Dvs på ett ställe där du vill jobba efteråt, eller har likvärdig inriktning mot vad du sen vill jobba med.

Vill du ha en bredare utbildning tycker jag du ska läsa gymnasium på nått annat ställe, vill du sen utbilda dig till fiskeguide läser du KY på akademin. Det är mina cents

Kommentera

PFH, det beror vad man fiskar för något och var man bor i landet.
                    Ismete finns ju som ett högeffektivt fiskesätt på vintern som inte har samma krav på investeringar som båtfiske.
                    Sen har du havsöring längst kusten t.ex där jag bor eller lax längst Vättern´s
                    klippor.
                    Problemet är väl att hitta kunder som klarar av vädret under vinterhalvåret, fiskemöjligheter finns det.
                    Tycker det nog är värre under högsommaren, men massor med båtar i Sthlms skärgård och andra ställen, algblomning och syrebrist.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art