Hur lång var skallen på 19 kilosen från vättern ifjol ? Det var iaf en "monsterskalle" :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rolig info om gammal monstergädda
Collapse
X
-
[QUOTE=HasseZilla;360228]Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggJag tror att den tyska gæddans kæke ær længre. Min tumme ær 6,5cm. Det går ledigt tre tummar på tyska gæddans underkæke./QUOTE]
Pillade lite på tyska bilden i paint. Jag vet inte hur du mäter, men min tumme är max 5 cm från toppen in till dit den möter pekfingret, du kan se på bilden hur jag mätade.
Det går max 2,5 tumlängder på tyskans käftlängd dvs 2,5 x 5 = 12,5 cm.
Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
[QUOTE=Sg;360230]Ursprungligen postat av HasseZilla Visa inlägg
Ledsen, men du kan inte mäta så. Bilden är ju tagen snett framifrån, därmed är längden på gäddans käft i ett perspektiv. Det går inte att mäta bildens käft. För den överensstämmer inte med verkliga längden.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg...om käken är 15cm så borde skallen ligga runt 30 (till gäl-lockets kant)
Absolut ingen "monsterskalle" ?
Det är alltid lika farsinerande att höra om sådana här monstergäddor, att folk inte skulle fatta att man fått en hysteriskt stor gädda när det knappt går att bära/lyfta den ?
Redan en gädda på 10-12kg är ett monster för dom flesta och redan då är den ju otymplig och tung att bära till köttkvarnen eller komposten eller vart det nu blir ?
Jag hör varje år om gäddor på 17-20kg här uppifrån, men aldrig någonsin får man se en vättig bild.... ?
Oavsiktligt eller inte, vad vet jag...How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg..
Jag hör varje år om gäddor på 17-20kg här uppifrån, men aldrig någonsin får man se en vättig bild.... ?
Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggOm du inte sett den gamla klassikern "Gædda" tycker jag du skall førsøka gøra det! Dom lyckas inte få någon gædda større æn något kilo och sitter på var sin stubbe vid ett vattenmagasin.. Slår mygg, och berættar historier om gigantiska gæddor, bla den från Kakel med fileer som vægde 12kg stycket.. Den ær seværd på ett annat sætt nu, æn nær jag såg den førsta gången..
Tror jag gick i 5:an när jag såg den första gången - blev svårt skadad
Har den numer i orginal VHS
Och visst är slutscenen från norrland som ett slag i ansiktet på Stenbeg - mytomaner !!
...håll med om att Skölds elvakilos ser ruskigt stor ut !Senast ändrad av LarsÖ; 2008-04-29, 17:04.
Kommentera
-
Har forskat lite mera i denna fråga. Pratade med mannen som tagit kortet på käken, detta är inte mannen som fick fisken. En i mina ögon väldigt trovärdig person. jag citerar "Det hade gått ett par veckor sedan han slaktade gäddan när jag fick tag i huvudet. Fångstmannen hade lagt det under en gammeldags jordspade en bit därifrån. Vid det laget hade ju nedbrytningen gått ganska långt, så huvudet hade plattats ut, och i det skicket så var det lika stort som spaden. Så där har du de yttre måtten på ett ungefär. Jag tog det och kokade allt ihop och tog rätt på käkbenen/tänderna. För skojs skull så kokade jag huvudet på en trekilos gädda som jämförelse.Gäddan var definitivt så stor som det sägs. Över trettio kilo säkert, men hur mycket?"
Efter fångsten så hade en man från fiskeriverket kommit och velat ta hand om käken för att försöka fastställa den ungefärliga vikten på fisken. Han hade senare kontaktat mannen som jag citerat här ovanför med beskedet att fisken hade vägt minst 30 kilo.
Fick tag på en tydligare bild av käken och där syns det att den är sjukt stor.
Nästa vecka ska jag ta kontakt med fiskeriverket och försöka få tag på mannen som undersökte käken. Jag har gett mig fan på att få fram all information som existerar om denna fisk!Senast ändrad av HasseZilla; 2008-05-01, 13:44.
Kommentera
-
Det har fångats gæddor på 135cm som har vægt allt mellan 12-13kg och uppåt. Omøjligt att faststælla en vikt enbart med måtten på en skalle! Finns gæddor med jætteskallar som inte væger mer æn 13-15kg, så finns det gæddor som ær extremt grova, væer mkt æven om skallen ær liten. Søk på "19kg" "Lelång" fångades før en del ær sedan.. 19kg i en 10kgs kropp..
En "jordspade"? Finns sådana man rensar rabatter med, och sådana man græver diken med? Før diffust och oexakt?..Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggDet har fångats gæddor på 135cm som har vægt allt mellan 12-13kg och uppåt. Omøjligt att faststælla en vikt enbart med måtten på en skalle! Finns gæddor med jætteskallar som inte væger mer æn 13-15kg, så finns det gæddor som ær extremt grova, væer mkt æven om skallen ær liten. Søk på "19kg" "Lelång" fångades før en del ær sedan.. 19kg i en 10kgs kropp..
En "jordspade"? Finns sådana man rensar rabatter med, och sådana man græver diken med? Før diffust och oexakt?..
Egentligen så ska man ju inte rekommendera fildelning, men du borde ladda ner ett avsnitt av serien "monsterquest" som heter "gigantic killer fish". Där skapar de via en fiskkonservator, en modell utifrån en upphittad muskykäke och fastställer längen till 6 fot och en ungefärlig vikt på massiva 70 pund.
I norrland så är en jordspade inte något man gräver rabatter med, utan istället en manlig sak som används till avancerad dikes- och gropgrävning.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 383 visningar
1 gilla