Rolig info om gammal monstergädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rolig info om gammal monstergädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Vet man ens att det är gäddfilleer?
    Definitivt, det finns många vittnen till det. Ryktet gick ju som en löpeld när det där hände och halva byn bevittnade filéerna. Man ser ju på formen att det är fiskfiléer. Fast det är klart, de kanske tog en spädgris och skar välformade bitar.

Kommentera

Det ser ju ut att stämma rätt bra!
      Bilden från usa och hornavan-monstret.

Kommentera

Ursprungligen postat av HasseZilla Visa inlägg
        Håller med, bilden på kakelgäddan visar ju med tumstocken som referens att käken är 13-14 cm lång. Den tyska gäddans käke är inte längre.
        Jag tror att den tyska gæddans kæke ær længre. Min tumme ær 6,5cm. Det går ledigt tre tummar på tyska gæddans underkæke. Æven om det inte skilljer jættemånga cm tror jag tyskan har større kæke. Vikten kommer till stor del av att den ær riktigt grov. Så stora gæddor ær extremt ovanliga, så ovanliga att det bara finns en "sækert" dokomenterad (vet inte hur vægningen gick till på den hær?)

Det ær snudd på att 20kilos gæddor inte existerar, inte många sækert dokumenterade.. 30kg! + 50% på en næra nog omøjlig vikt? Det kan hænda, men om det inte presenteras med bættre bevis kan man utgå ifrån att det inte stæmmer..
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Här är den tyska på 30,47. Jag tycker faktiskt inte att käften på den heller ser speciellt stor ut, den rymmer en hand, that's it!
          En gædda ser stor ut nær den uppfattas som lång. Tyska gæddan ær riktigt grov! Och uppfattas dærfør inte som så grov. I førhållande till gæddans øvriga proportioner ser inte kæken stor ut. Tænk bort kroppen på gæddan och titta bara på huvudet, och hænderna som håller i det.. Då uppfattar man det på ett annat sætt.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Definitivt, det finns många vittnen till det. Ryktet gick ju som en löpeld när det där hände och halva byn bevittnade filéerna. Man ser ju på formen att det är fiskfiléer. Fast det är klart, de kanske tog en spädgris och skar välformade bitar.

Fast kan inte vittnena se skildnad på gris o gädda är det ju mer troligt att de inte kunde se att det var tex långa eller vafan som helst :P ?

Kommentera

Det kan ju även vara flera fiskars filleer, de är ju styckade.

Kommentera

[QUOTE=DavidL;360222]Jag tror att den tyska gæddans kæke ær længre. Min tumme ær 6,5cm. Det går ledigt tre tummar på tyska gæddans underkæke./QUOTE]

Pillade lite på tyska bilden i paint. Jag vet inte hur du mäter, men min tumme är max 5 cm från toppen in till dit den möter pekfingret, du kan se på bilden hur jag mätade.
                Det går max 2,5 tumlängder på tyskans käftlängd dvs 2,5 x 5 = 12,5 cm.
                Bifogade filer

Kommentera

[QUOTE=HasseZilla;360228]
                  Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                  Jag tror att den tyska gæddans kæke ær længre. Min tumme ær 6,5cm. Det går ledigt tre tummar på tyska gæddans underkæke./QUOTE]

Pillade lite på tyska bilden i paint. Jag vet inte hur du mäter, men min tumme är max 5 cm från toppen in till dit den möter pekfingret, du kan se på bilden hur jag mätade.
                  Det går max 2,5 tumlängder på tyskans käftlängd dvs 2,5 x 5 = 12,5 cm.

Ledsen, men du kan inte mäta så. Bilden är ju tagen snett framifrån, därmed är längden på gäddans käft i ett perspektiv. Det går inte att mäta bildens käft. För den överensstämmer inte med verkliga längden.

Kommentera

Finns ett par trådar där det snackats om riktigt stora gäddor, däribland omnämns en nätad best från Hornavan på 70-talet som ska ha vägt runt 30 kilo. Lyckades till min stora glädje hitta ett par gamla bilder på Silvermuseet i Arjeplog som visar kvarlevorna av fisken. Tyvärr hann gäddan filéas upp då fångstmannen inte riktigt förstod att detta var en superfisk.
                    Den ena bilden visar en kvinna som har den (OBS!) ena filén på en våg som visar 12 kilo, alltså väger enbart filéerna galna 24 kilo tillsammans!
                    Den andra bilden visar den sanslösa underkäken där den jämförs med "en treårig gädda". Håll till godo!
                    ...om käken är 15cm så borde skallen ligga runt 30 (till gäl-lockets kant)
                    Absolut ingen "monsterskalle" ?

Det är alltid lika farsinerande att höra om sådana här monstergäddor, att folk inte skulle fatta att man fått en hysteriskt stor gädda när det knappt går att bära/lyfta den ?
                    Redan en gädda på 10-12kg är ett monster för dom flesta och redan då är den ju otymplig och tung att bära till köttkvarnen eller komposten eller vart det nu blir ?

Jag hör varje år om gäddor på 17-20kg här uppifrån, men aldrig någonsin får man se en vättig bild.... ?

Senast ändrad av LarsÖ; 2008-04-29, 14:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
                      ...om käken är 15cm så borde skallen ligga runt 30 (till gäl-lockets kant)
                      Absolut ingen "monsterskalle" ?

Det är alltid lika farsinerande att höra om sådana här monstergäddor, att folk inte skulle fatta att man fått en hysteriskt stor gädda när det knappt går att bära/lyfta den ?
                      Redan en gädda på 10-12kg är ett monster för dom flesta och redan då är den ju otymplig och tung att bära till köttkvarnen eller komposten eller vart det nu blir ?

Jag hör varje år om gäddor på 17-20kg här uppifrån, men har aldrig någonsin får man se en vättig bild.... ?

För att väldigt ofta när folk "får såna gäddor" har de antingen uppskattat vikten (vilket för en "svensson" är mkt missvisande, eller vägt den på en typ biltema nyckelringsvåg :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 013 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art