Ursprungligen postat av mikwed
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nätbeslag väddö kanal
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggNej det får Du INTE göra det klassas som egenmäktigt förfarande och är strafbart med böter eller tom fängelse ev villkorligt, de enda rätta är att ringa KBV eller fisketillsynen och anmäla nätet och ange position samt gärna dokumentera det med några bilder, många har ju mobiler med kamera som tar hyfsade bilder eller en riktig kamera men bildbevis är uppskattat.
Leta reda på tel numret till KBV och fisketillsynen i det område Ni fiskar och lägg in i kontaktlistan i mobilen, när Ni ser något ring och anmäl alla omärkta nät och även nät som ligger i tex fredade områden, då kan dem som har laglig befogenhet att ta bort dem göra det effektivare och hopperligen ledsnar nätfiskarna på att få köpa nya nät jämt och slutar med sitt otyg.
Som vanlig okunnig svensk så tycker jag att om man hittar ett omärkt nät så bör man ta upp det och lämna till polisens hittegods. Nån kan ju faktiskt ha slarvat bort det.
Har väldigt svårt att tro att ett sånt förfarande skulle ge mig ett straff, men det är ju sverige och då är ju vad som helst möjligt. Finns det några prejudikat? när någon tagit upp ett omärkt nät?Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggSom vanlig okunnig svensk så tycker jag att om man hittar ett omärkt nät så bör man ta upp det och lämna till polisens hittegods. Nån kan ju faktiskt ha slarvat bort det.
Har väldigt svårt att tro att ett sånt förfarande skulle ge mig ett straff, men det är ju sverige och då är ju vad som helst möjligt. Finns det några prejudikat? när någon tagit upp ett omärkt nät?
Vad Du/Ni kan göra när det gäller olagliga nät så är det att när Ni har KBV eller fisketillsynen på tråden så fråga dem om Dem vill att ni ska vidta åtgärder som att ta upp nätet och lämna det på angiven plats, det brukar uppskattas och då agerar Ni på deras order och handlingen är därmed laglig!!
Har gjort så vid 2 tillfällen med nät på order av KBV och vid minst 2 tillfällen med upphittade båtar på order av Polisen, båda myndiheterna uppskattade hjälpen då dem har väldigt dåligt med personal i mina hemtrakter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggVilken tur at Du numera inte tillhör de okunnigas skara efter att Du fått veta vad som gäller
Vad Du/Ni kan göra när det gäller olagliga nät så är det att när Ni har KBV eller fisketillsynen på tråden så fråga dem om Dem vill att ni ska vidta åtgärder som att ta upp nätet och lämna det på angiven plats, det brukar uppskattas och då agerar Ni på deras order och handlingen är därmed laglig!!
Har gjort så vid 2 tillfällen med nät på order av KBV och vid minst 2 tillfällen med upphittade båtar på order av Polisen, båda myndiheterna uppskattade hjälpen då dem har väldigt dåligt med personal i mina hemtrakter.
Och framförallt så kanske man känner sig tryggare när nån kommer och gapar på en att man stulit deras nät.
Tack & lov finns det ju ingen fisk i mina hemvatten och därmed inga nät.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDet är sant, ringer man polisens växel och frågar om de vill att man ska ta upp det omärkta nätet som nån tappat eller lagt olagligt? så bör man väl få ett JA till svar.
Och framförallt så kanske man känner sig tryggare när nån kommer och gapar på en att man stulit deras nät.
Tack & lov finns det ju ingen fisk i mina hemvatten och därmed inga nät.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kjell Bohlin Visa inläggNågon som vet?
Finns det någonstans man kan kolla var man får/inte få lägga nät.
Man ser många lägga nät nära land runt långsand (Gävle). Många drar bara en lina från land så det inte ska synas.
// Kjell
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 383 visningar
1 gilla