Vårfiske i Mälaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske i Mälaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mälarsnubbe hela livet igenom och på hösten vintern är i mitt tycke det enda rätta att nöta över områdena där de gamla näckrosorna sjunkit till botten, där i det ojämna rotsystemet står det fisk. (syns så väl på ekolodet). Taggig botten på lodet lika med bra, plan botten på lodet lika med kasst.
    Nateområden som blir helt platta på botte när de vissnat ner är bara å lämna där hän (så tycker jag många grynnor är, de dör när naten dött).

Hittar man de platserna med gamla näckrosor och råkar finna gammal nate oxå på samma plats, då hugger det.
    Annars är detta fiske ganska mycket söka efter fisken, den rör på sig mycket efter vindförhållandena och betestillgången.
    Ett annat bra men jobbigt fiske är de spikraka vassarna med direkt 2 meters djup utanför vasskanten, där står det fisk med huvet utåt. Ankra i vasskanten och fiska av de tvära kanterna. Finns massor med sådana ställen som dessutom har gamla näckrosor i anslutning.... hett!

Gäddan är ju en bakhållsfisk och kräver bakhåll för att jaga, dem platserna är olika sommar höst och sen höst till vår.
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
      Mälarsnubbe hela livet igenom och på hösten vintern är i mitt tycke det enda rätta att nöta över områdena där de gamla näckrosorna sjunkit till botten, där i det ojämna rotsystemet står det fisk. (syns så väl på ekolodet). Taggig botten på lodet lika med bra, plan botten på lodet lika med kasst.
      Nateområden som blir helt platta på botte när de vissnat ner är bara å lämna där hän (så tycker jag många grynnor är, de dör när naten dött).

Hittar man de platserna med gamla näckrosor och råkar finna gammal nate oxå på samma plats, då hugger det.
      Annars är detta fiske ganska mycket söka efter fisken, den rör på sig mycket efter vindförhållandena och betestillgången.
      Ett annat bra men jobbigt fiske är de spikraka vassarna med direkt 2 meters djup utanför vasskanten, där står det fisk med huvet utåt. Ankra i vasskanten och fiska av de tvära kanterna. Finns massor med sådana ställen som dessutom har gamla näckrosor i anslutning.... hett!

Gäddan är ju en bakhållsfisk och kräver bakhåll för att jaga, dem platserna är olika sommar höst och sen höst till vår.
      Visst hittar man fisk på senhösten/vintern men det är ju inte alls i samma mängd som maj-okt. Visst går metabolismen ner i hastighet i takt med att vattnet kallnar men att det skulle vara så markant tror jag inte. Många djupvassar har man nött..Känns som man testat allt, näckrosorna var nått nytt!
      Tror mer på att gäddorna söker sig djupare, följer stim, blir mindre stationära på senhösten på så sätt svårare att lokalisera...Så äter väl dom mer sällan, kanske väljer sitt byte mer noggrant?
      pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Pripps Blå, jag skrev detta i endast egen erfarenhet och efter flera andra framgångsrika mälarfiskares erfarenhet.
        Sarvar till exempel, de går inte ner djupare, inte sutare heller och små gäddor. De försöker in i det sista vara kvar bland sina kära näckrosor. När de sjunker och dör finns spillror kvar, de samlar mer å mer i stim och grupper ofta styrda av vindriktningens påverkan.
        En stor gädda har ingen anledning att simma kilometrar för att lämna dess matplats på dessa platser, den väntar och sakta följer. Sarvar, snipor och små sutare räcker gott.
        Däremot är det "aldrig" samma mängdfiske, däremot är det högre medelvikt. Nu snackar jag resultatet av kanske 100 hundraklubbare de snaste 5 åren anfört av en handfull fiskare.

PS. gäddan skiter i metabolismen, den är styrd av nyckelreflexer och äter när tillfälle ges oavsett årstid!
        Senast ändrad av Push-Up; 2008-04-20, 06:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
          Pripps Blå, jag skrev detta i endast egen erfarenhet och efter flera andra framgångsrika mälarfiskares erfarenhet.
          Sarvar till exempel, de går inte ner djupare, inte sutare heller och små gäddor. De försöker in i det sista vara kvar bland sina kära näckrosor. När de sjunker och dör finns spillror kvar, de samlar mer å mer i stim och grupper ofta styrda av vindriktningens påverkan.
          En stor gädda har ingen anledning att simma kilometrar för att lämna dess matplats på dessa platser, den väntar och sakta följer. Sarvar, snipor och små sutare räcker gott.
          Däremot är det "aldrig" samma mängdfiske, däremot är det högre medelvikt. Nu snackar jag resultatet av kanske 100 hundraklubbare de snaste 5 åren anfört av en handfull fiskare.

PS. gäddan skiter i metabolismen, den är styrd av nyckelreflexer och äter när tillfälle ges oavsett årstid!
          Det verkar ju som det finns ett mönster i mälarfisket, det avtar markant i nov för att sedan återuppstå före leken, då vi (ca 10st aktiva s-näs bor) kommer i kontakt med de större exemplaren. Efterleksfisket är det klart bästa fisket (mängdmässigt) då även många stora kommer upp (+100). Ute på fjärdarna brukar grynnfisket vara mycket bra även på högsommaren tom okt-nov.
          Fiskar över 8kg är sällsynt i mälaren, men det finns väldigt fin tillgång på gäddor mellan 4-7kg.
          Det är många som fiskar i mälaren men det är inte mycket rapporter om gäddor över 10kg, inte vad jag har sett i allafall. Har inte lyckats kliva över 10strecket än i mälaren( utlekt 9.85a för 2 veckor sen, nära). Ändå har vi fiskat i 10-15 år aktivt med endast ett fåtal straxt över 10kg.
          Kan jämföras när jag bodde i dalarna ett år och fiskade i en stor sjö, där jag tog gädda på 9.6 9.8 10,5 + några kontakter med mycket stor fisk, utan att veta ett smack om sjön tidigare.
          pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ja men glöminte bort att fiska där näckrosorna regerar halva året och glöm inte att all gädda är en bakhållsfisk, där den kan jaga i bakhåll där är den.
            Senast idag fiskade vi över gamla näckrosområden, var grymt bra storleksmässigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            14 997 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art