Vårfiske i Mälaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske i Mälaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårfiske i Mälaren?

Skulle vara intressant om folk ville via den här tråden dela med sig om sina erfarenheter kring vårfisket (april-maj) i Mälaren?
    Fiskar själv en hel del i området kring Strängnäs med omnejd och delvis i Mälarvatten kring Uppsala.
    Har förstått att många på FS har Mälaren som sitt hemmavatten och varför inte skapa ett "Mälarforum" där man kan diskutera erfarenheter och resultat?

Det är mälarträff på söndag 20/4 samling i upplands väsby kl 9.00.Att åka dit kan ju vara ett bra sätt att få lite information.
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Nu handlade inte min tråd om att jag skulle ha information. Det jag eftersökte var en tråd där olika användare kunde delge för alla intresserade sina erfarenheter under diverse olika förutsättningar.
      Skulle vara intressant att veta hur folk fiskar i och kring Mälaren då den skiljer sig ganska mycket berodende på vart man fiskar.
      Min uppfattning är att den är något underskattad både som "gäddvatten" men även som "storgäddvatten" och syftet är inte att användare skall till mig rapportera var fisket under våren är som hetast.
      Till exempel har jag under sommarmånaderna haft ett mycket tacksamt klassiskt "grynnfiske" som jag samma perioder inte kommer i närheten av i skärgården (trots att jag på 90-talet upplevde samma sak där som i Mälaren).
      Följdfrågan utifrån ovan är; någon som gjort samma iaktagelse?
      Eller det mycket spännande gäddfisket tidigt på våren som bedrivs på 4+ m djupt vatten. Lerbottnarna (i mitt område) håller mycket gädda och då kanske det skulle vara roligt att veta om någon annan också fiskar på det sättet?
      Någon som provat att fiska i Jan-Feb (nuförtiden är vattnet i princip öppet året om ) och har erfarenheter från det?
      Varför inte diskutera Mälarfisket med "högt i tak" då jag tror sjön engagerar många?

Kommentera

Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
        Nu handlade inte min tråd om att jag skulle ha information. Det jag eftersökte var en tråd där olika användare kunde delge för alla intresserade sina erfarenheter under diverse olika förutsättningar.
        Skulle vara intressant att veta hur folk fiskar i och kring Mälaren då den skiljer sig ganska mycket berodende på vart man fiskar.
        Min uppfattning är att den är något underskattad både som "gäddvatten" men även som "storgäddvatten" och syftet är inte att användare skall till mig rapportera var fisket under våren är som hetast.
        Till exempel har jag under sommarmånaderna haft ett mycket tacksamt klassiskt "grynnfiske" som jag samma perioder inte kommer i närheten av i skärgården (trots att jag på 90-talet upplevde samma sak där som i Mälaren).
        Följdfrågan utifrån ovan är; någon som gjort samma iaktagelse?
        Eller det mycket spännande gäddfisket tidigt på våren som bedrivs på 4+ m djupt vatten. Lerbottnarna (i mitt område) håller mycket gädda och då kanske det skulle vara roligt att veta om någon annan också fiskar på det sättet?
        Någon som provat att fiska i Jan-Feb (nuförtiden är vattnet i princip öppet året om ) och har erfarenheter från det?
        Varför inte diskutera Mälarfisket med "högt i tak" då jag tror sjön engagerar många?

Tjena conny, har fiskat runt selaön i dryga 10 år så vi har väl samma vatten. jag upplever mälaren så här:
        tidigt vårfiske: Fiskar mest direkt närhet till strängnäs, det har gett bäst utdelning, då väldigt grunt 0,5-2 m. har fiskat djupare men med dåligt resultat. Efter lek så är ju grynnorna helt sagolikt bra fram till okt-nov då det sker en märkbar förändring och fisket blir mycket segt, kan nog räkna på fingrarna de ggr i nov-dec(nuförtiden nov-feb) som jag har haft bra fiske. har gjort tappra försök med lokalisera stim, flötestrolla, djuphålor, djupkanter, extremtgrunt, vassar, pålandsvind, läsida men hittar inte nyckeln...Behöver ett tungt tips!!
        Har varit en bra vår, inte mängdmässigt men storleken har varit bra.Topp på 9.85 utlekt(såklart) för 10 dar sen(nymåne såklart).
        pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Vad roligt med någon som fiskar i det området!
          Vi har nog många gemensamma platser (trots att man tror man är helt ensam på dom "hemliga grynnorna").
          Håller med om att senhöst/vintern är grynhård. Jag har gjort mina vinterförsök med mycket klent resultat. Jag har en "växtlighetsteori" som hittills har fungerat (nåja..) vår/sommar/höst. Finns det bankar med växtlighet på grynnorna/grundflaken så hittar man i regel även fisken.
          Tillsammans med en fiskekollega fiskade vi med beten som gick precis under ytan strax ovanför växtligheten (hockeyklubbor som råämne, innan man kunde köpa grundgående jerkbaits osv) och hade ibland riktiga pangfisken, även tidig vår! Jag har gjort försök att fiska på vintern i områden som fortfarande håller en del icke nedvissnad växtlighet men trots detta inget. Har även provat att fiska djupt (6+) i anslutning till dessa så produktiva områden vår/sommar/höst men även där gått i princip bet. Vad skall vi göra? Gäddan borde finnas någonstans?

Kommentera

Rolig tråd! Jag fiskar mycket i järfällas mälarvatten. En hel del har varit runt öarna utanför görväln och vid vattenverket. En hel del gädda har tagits men bara en av lite storlek, har för mig den vägde 7,2. Den tog jag på en snabbt hemvevad westins jätte under trolling. Ni som använder den vobblern vet att den går på okring 7 meter. Ekolodet började traska sig upp mot 7 meter och jag vevade in, varpå ett tvärstopp. Kommentarerna flödade: inte igen sopa! Men efter några tunggung så vart det annan stämning i båten.

Från land brukar jag ställa mig vid vattenutsläppet efter strandprommenaden på vägen från kallhällsbadet mot görväln slott. Har tagit en hel del gädda där omkring och ganska mycket fin abborre. Det konstigaste var den gången jag fick en havsöring där på våren för 7-8 år sedan.

För sådär 10 år sedan var stäketsbron en riktigt hit att åka till om man ville få grov abborre. Mitt rekord står sig där fortfarande. Den värsta historien vid stäketsbron kom dock från en kompis pappa vars 2:a son hade varit ute och gäddfiskat. Han hade fått en gädda som dom nogrant vägt till 22 kg. Jag lät mig inte övertygas så lätt om ni fattar men han stod på sig och visade vågen dom vägde den med. Så vem vet, stor var den säkert alla gånger. Men en mälargädda på 22.... njae.....
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
              Vad roligt med någon som fiskar i det området!
              Vi har nog många gemensamma platser (trots att man tror man är helt ensam på dom "hemliga grynnorna").
              Håller med om att senhöst/vintern är grynhård. Jag har gjort mina vinterförsök med mycket klent resultat. Jag har en "växtlighetsteori" som hittills har fungerat (nåja..) vår/sommar/höst. Finns det bankar med växtlighet på grynnorna/grundflaken så hittar man i regel även fisken.
              Tillsammans med en fiskekollega fiskade vi med beten som gick precis under ytan strax ovanför växtligheten (hockeyklubbor som råämne, innan man kunde köpa grundgående jerkbaits osv) och hade ibland riktiga pangfisken, även tidig vår! Jag har gjort försök att fiska på vintern i områden som fortfarande håller en del icke nedvissnad växtlighet men trots detta inget. Har även provat att fiska djupt (6+) i anslutning till dessa så produktiva områden vår/sommar/höst men även där gått i princip bet. Vad skall vi göra? Gäddan borde finnas någonstans?
              Har provat växtlighetszonen också men... Kan tillägga att jag spinnfiskar till 90% på våren,då med mellanzalten i färgerna 12, 33, 38, 42,75, 77. ger överlägset bäst..... tills för ett par år sedan då tailbetena kom, började m BD shallow som krossade allt(nästan) men har slutat med den nu pga nya gummit inte håller.
              Köpte en Zam z tail(medium) i vintras nr 75, den är helt DJÄVLA underbar, har inte svikit en gång. Det blir fler av den sorten kan jag säga, gillade inte svansgummit i början men nu är det ju så att man är inte sämre än att man kan ändra sig. Kan fiskas hur sakta som helst m låååååååååååånga vevstopp, smackibonk!!
              Efter lek till okt är det mer jerk som gäller ialla fall på grynnorna, kör me pig,cobb`s, hellhound,Buster speciellt c133(levererar mest stort), c39, c65,nemo, papegoj.(personliga favvovs) helltail(övergår till zam z snarast). Stora zalt, helst min egna makrillfärgade.
              Resten av året är ren tragegi med undantag för ismetet som brukar kunna ge lite fin fisk i anslutning till grynnorna, men inga mängder dock. Vad gör vi för fel NÅN MÅSTE JU VETA.

Kommentera

Härligt att man kan ta gäddfiske på allvar; Ren tragedi är ett underskattat uttryck!!!

Kommentera

Med vad och hur fiskar ni i mälaren?

Årstid, typ av drag (som man bara måste ha i mälaren) vad som funkar vad som inte funkar osv.
                  Kul och höra hur andra fiskar i våra hemmavatten
                  Själv huserar jag runt selaön ned till mariefred och runt strängnäs Hur jag fiskar? se ovan inlägg.
                  Dela med er av erfarenheter så ses vi därute.
                  Bra tråd conny, lite dålig uppslutning från övriga mälarpirater
                  Senast ändrad av pripps blå; 2008-04-19, 12:06. Anledning: malaria

Kommentera

jag fiskar mestadels runt upplands-väsby där fiskar jag mest med jerkbaits
                    helst då norpan jerk
                    färger jag kör med är roach samt skitmört fungerar bra för mig

nu kanske någon kan dela med sig av sinna erfarenheter runt sigtuna
                    vore trevligt
                    Titta gärna in på min fiskeblogg
                    www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar