Horngädda (ÖRESUND) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Horngädda (ÖRESUND)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Horngädda (ÖRESUND)

Nu när temperaturen börjar stig så ska väl snart dom första horngäddorna dycka upp i sundet. Vem vet, kanske redan i helgen? Rapportera gärna........// Anders

När rapsen börjar blomma är det dags

Jag hade tänkt fiska honrgädda med popper, någon som har bra förslag på vilka poppers som kan funka? Gärna lättkastade.
    http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av andershbg Visa inlägg
      Nu när temperaturen börjar stig så ska väl snart dom första horngäddorna dycka upp i sundet. Vem vet, kanske redan i helgen? Rapportera gärna........// Anders
      Ni får ju inte sitta och hoppas och vänta på dessa öringsfiskesabotörer Det enda positiva enl mig med dessa fiskar är att det verkligen är vår när de dyker upp. Dock får ni ha ett gött fiske efter dem sen när de väl är här, själv flyr jag fältet
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Näbbgäddorfiske.

Måste ifrågasätta om det är etiskt försvarbart att fiska på näbbgäddorna. De är ju på lekvandring och man fiska på lekplatserna. Sedan hur ofta är de rättkrokade?

Känns bekant på något sätt!

Har det inte varit något liknande diskussion här nyligen?

Kommentera

Kan säga så att horngäddorna är här:d Har en praktikant här på jobbet från bjärred! han hade fått 5 st i helgen!!
          You do fucking like that!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Måste ifrågasätta om det är etiskt försvarbart att fiska på näbbgäddorna. De är ju på lekvandring och man fiska på lekplatserna. Sedan hur ofta är de rättkrokade?
            Det beror ju iofs på hur man fiskar dem. Personligen så brukar jag meta dem med glidande bombarda och enkelkrok. Inga felkrokningar därinte. C&R är visserligen oftast omöjligt eftersom näbbisarna är ganska glupska och hinner svälja kroken innan man hinner göra mothugget.

Kommentera

Som bekant finns det sportfiskare och ryckfiskare, och som jag förstått det så är detta ett forum för sportfiskare. På Team Lilla Mys hemsida kan man läsa hur det går till: http://www.teamlillamy.se/content_fi...s_hornfisk.php
              Det finns de som fiskar med minst sagt tveksam teknik och plockar hem ica-kassar med fisk, men det är nog inga som finns på detta forum. Att ifrågasätta hur folk på detta forum fiskar, är att skälla upp för fel träd.
              De horngäddor jag fiskar efter brukar till 95% vara krokade i munnen och resterande 5 i stjärten (som de använder för att dänga till betesfisk med). Många av dem har dessutom småsill i käften, så att de jagar undertiden de är här nere råder det ingen tvekan om. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag vet iofs inte hur beståndet av horngädda är i världen. någon som kan upplysa mig?
              http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Horngäddan äter lätt hela vägen fram till leken!! Och globalt så finns den väll överallt!
                You do fucking like that!

Kommentera

Ursprungligen postat av Låftamannen Visa inlägg
                  Jag vet iofs inte hur beståndet av horngädda är i världen. någon som kan upplysa mig?
                  Har inga siffror men det verkar finnas miljontals med tanke på hur det brukar se ut vid kusten och det är inte bara runt sveriges kust som de leker. Så det borde finnas rejält med dem. Sen har en av deras huvudfiender gått tillbaka extremt mycket i antal, den atlantiska tonfisken (vet ej exakt namn på den men det är tonfiskar, vissa hajar (mako) och marlins och liknande som är snabba nog att ta makrill och näbbisar), vilket borde göra att de har det ännu bättre.
                  KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av nash_tackle Visa inlägg
                    Kan säga så att horngäddorna är här:d Har en praktikant här på jobbet från bjärred! han hade fått 5 st i helgen!!
                    Tack för upplysningen. Var där någon storlek på dom?
                    Blir nog Västhamnen (hbg) på fredag.
                    Senast ändrad av andershbg; 2008-04-16, 18:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen