Ekolod - Hur gör jag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod - Hur gör jag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod - Hur gör jag?

Är ny på hela båt- och ekolodsområdet, nyss införskaffat bådadera och tänkte ge mig ut på lite fiske till helgen. Att använda båt klarar jag naturligtvis men har aldrig tidigare använt mig av ekolod. Målsättningen är torsk och fisket kommer troligtvis på ske på mellan 7 - 15 meters djup i Öresund runt brofästet och söderut.

Det jag framförallt undrar, är hur man "stannar båten" när fisk dyker upp på lodet. Något speciellt att tänka på, eller helt enkelt bara att slå av motorn, släppa ner och njuta?

/perchman
    Skitfiske på er/ Perchman

HMM, Torskfiske e riktigt på tapeten nu...........
    http://team-akuten.blogspot.com/

http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

Kommentera

Ursprungligen postat av poyboy Visa inlägg
      HMM, Torskfiske e riktigt på tapeten nu...........
      uttömande svar, nej men om du frågar mig så slå av farten, lägg i backen och kör några drifter över området. Aldrig fiskat torsk men väl strömming/gös och det har levererat.

Kommentera

Svårt att "stanna båten" men om du även skaffar en Lowrance GPS maskin trycker du på "event" knappen varje gång stimmen syns under dej efter ett tag får du en god bild av området och kan lägga dej att drifta visst fisken rör på sej hela tiden men det är ett bra sätt att börja sånt fiske kräver gps lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Svårt att "stanna båten" men om du även skaffar en Lowrance GPS maskin trycker du på "event" knappen varje gång stimmen syns under dej efter ett tag får du en god bild av området och kan lägga dej att drifta visst fisken rör på sej hela tiden men det är ett bra sätt att börja sånt fiske kräver gps lycka till
          Jag ska göra samma sak som frågeställaren och är i samma läge, jag har Lowrence, enligt manualen skall man gå efter fiskbågar i ekolodet och ha fisksymboler avstängd i saltvatten.

Jag har kört en del och ser mycket sällan fiskbågar, det sägs ju att det är ont om fisk, men jag körde runt i en 5 knop i runt 45 minuter (detta strax utanför Ljungskile) och såg kanske 2-3 bågar, om det nu var bågar. Har jag någon felsinställning? Ska man göra inställngar för att man ska få fiskbågar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurraj71 Visa inlägg
            Jag ska göra samma sak som frågeställaren och är i samma läge, jag har Lowrence, enligt manualen skall man gå efter fiskbågar i ekolodet och ha fisksymboler avstängd i saltvatten.

Jag har kört en del och ser mycket sällan fiskbågar, det sägs ju att det är ont om fisk, men jag körde runt i en 5 knop i runt 45 minuter (detta strax utanför Ljungskile) och såg kanske 2-3 bågar, om det nu var bågar. Har jag någon felsinställning? Ska man göra inställngar för att man ska få fiskbågar?
            Störst chans att se fiskbågar har Du om Du kör alla inställningar manuellt utom djupområde, sen justerar Du upp gain (sensitivity) tills lodet viar dubbelbotten då sänker Du den tills dubbletten försvinner då har Du max effekt för det djupet och bottenförhållandet och har lättast att se bågar, men det är inte så vanligt att man ser såna då signalen från givaren måste träffa fisken på rätt sätt för att den fina bågen ska uppstå.

Tänk på att justera om som ovan när förhållandena ändras, vilket blir många gånger på en dag!!

Vanligare är att man ser en klump mitt i vattnet som pga att den är skarp tyder på en lite hårdare massa som en fisk, friflytande sjögräs blir en oskarp klump, och språngskiktet syns ofta som en tunn linje på ett visst djup och ligger kvar över bilden vartefter lodet uppdaterar vilket det gör från höger till vänster så senasdte ekona syns till höger på skärmen.

Vill Du vveta mera om lod och vad dem visar så läs Lowrance Sonar Turtorial på www.lowrance.com visserligen på engeglska men bra, finns en svensk översättning på Lilla Mys hemsida sök här på FS efter nicket.

Kommentera

Finns en mycket bra ekolodsförklaring på http://teamlillamy.se under tekniska tips.

Bra förklaring och bilder hur det ser ut.
              Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Tror det finns ekolod skola på www.eaglegps.com också. det var länge sedan jag kollade men det borda finnas kvar.

Kommentera

tack för hjälpen, lilla mys hemsida var riktigt informativ! lite bra fisketips också för mig som är ny vid havet.
                  jag behöver alla fisketips som man kan få.

mvh gustav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 271 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art