Tvåhandad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvåhandad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvåhandad?

När jag fiskar använder jag normalt sett min högra hand och håller spöt i, eftersom jag är högerhänt. Men på senare dagar har jag märkt vid provfiske med kompisars fiskespö att vänster hand går precis lika bra. Då slog det mig att jag borde skaffa två uppsättningar med jerkspön, ett för höger och ett för vänster. Långa dagar sliter ju på handleden.

Någon som är likasinad? hehe
    sigpic

Eller två rullar, ingen dum idé kanske. Jag hade känt det som konstigt att byta och byter alltid sida på mina kompisars hasplars vevar om jag måste låna.

Men det där med vänster och högeranvändande är knappast nån naturlag. Jag är vänsterhänt och jerkar med ***0-rullar men skulle aldrig få för mig att byta vid havsfiske där jag normalt i så fall skulle köra ***1, det där är ju bara ett skapat behov egentligen.

Samma sak med gitarrspelandet, när jag var liten fick jag höra att man kunde stränga om och vända på gitarren men när min musiklärare inte orkade det satte han en vanlig i händerna på mig och jag har aldrig tittat tillbaka sen dess.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Har samma symptom... Vevar med höger men funderar på att byta vev hand för att få bättre mothugg!

Kommentera

Har båda sorter och skiftar utan problem mellan dem, men jag är också till 98% Ambidexter (dubbelhänt) så jag gör lika på alla områden och använder den hand som passar bäst för situationen vilket är mycket praktiskt

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Har båda sorter och skiftar utan problem mellan dem, men jag är också till 98% Ambidexter (dubbelhänt) så jag gör lika på alla områden och använder den hand som passar bäst för situationen vilket är mycket praktiskt
          Det lät ju inte helt fel! Jag tror mitt huvud bara har utvecklat "fiskeambidexter" för att jag fiskar så mycket. I övrigt skulle jag lika gärna kunna hugga av vänstern, så dålig motorik har jag i den!
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
            Det lät ju inte helt fel! Jag tror mitt huvud bara har utvecklat "fiskeambidexter" för att jag fiskar så mycket. I övrigt skulle jag lika gärna kunna hugga av vänstern, så dålig motorik har jag i den!
            HeHe.. Jo det är väldigt praktiskt och det enda jag inte fixar med högern fullt ut är finlir med kniv som snida små saker då blir det ofta blodflöde, annars så funkar det lika bra.

En helt perfekt egenskap när man står trångt till och bara kommer åt på ett sätt med verktyg och man kan hantera dem lika bra oavsett hand

En egenskap som jag dock tappat (tack för det skolan) var att jag från början skrev/ritade med båda händerna samtidigt och kopierade med en hand det jag skrev/ritade med den andra samtidigt, men min lärare ansåg inte att det var ett normalt eller önskvärt beteende så jag straffades hårt tills jag slutade med det och idag kan jag inte alls göra det

Pga det kan jag idag inte skriva med vänstern alls, bara för att en lärare ansåg att vänsterhänta personer var mindre värda och per automatik efterblivna och hon ville inte ha såna i sin klass :-(

Nej jag gick inte i skolan på 1800 talet utan i 1970 talets flumskola!
            Senast ändrad av Rospigg; 2008-04-10, 09:10. Anledning: Förtydligande

Kommentera

Många flugfiskare önskar väl sig vara ambidextrous, speciellt om det är knöligt i bakkastet eller vinden blåser hårt ifrån ett håll.
              Flugat något Rospigg?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Många flugfiskare önskar väl sig vara ambidextrous, speciellt om det är knöligt i bakkastet eller vinden blåser hårt ifrån ett håll.
                Flugat något Rospigg?
                Jodå och visst är det praktiskt vid flugandet att alltid kunna kasta med "downwind" handen, mest blir det efter gädda i kusten men har provat lite strömvatten norröver med och det var praktiskt då med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 121 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen
                av uditsen