Kräftfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftfiske

I Vår fiskeförening är det bestämt att kräftor man fiskar upp under minimimåttet skall tas med i land och släppa i strandkanten så de får gå tillbaka själva. Det påstås att kräftor drunknar om man släpper dem över relingen.
    Jag har för mig att jag läst att det är en myt. Är det nån här som har koll på det?

Har letat överallt men inte hittat svar.

sök på drunkna! Träff Nr:2 är intressant!

Hon nämner ett par källor du kan ju kolla upp dem! Jag fick dock uppfattningen att det var en myt som många ansåg vara sanning.

Lycka till!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-04-06, 18:08.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tack för den!

Vad jag kunde läsa mig till finns det en del som påstår att de drunknar eller kvävs, på gammal hävd, medan andra har slängt kräftor i sumpar och lyft upp dem flera gånger, och de har överlevt. Plus att nån brukade fiska upp och slänga till baka samma gammelkräfta varje år typ.

Och sen har man sett på Hummerfiske- programmen på Discovery. Där slänger de ju tillbaka dem på en gång. Det kan ju inte vara så stor skillnad på en hummer och en kräfta anatomiskt eller? (De ser ju lika ut allafall).

Så det är svårt att hitta ett direkt svar cerkar det som. Kanske inte många som har funderat på det, bara gjort som gammelgubbarna säger...

Kommentera

Jag tycker det låter väldigt märkligt att kräftor skulle kunna drunkna på det sättet. Däremot blir dom nog ett väldigt lätt byte medan dom singlar ner till botten igen.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Har hört att dom kan få en luftbubbla under ryggskölden.Detta skall tydligen kunna påverka deras hälsa på något sätt. Men det är bara vad jag har hört...så igentligen har jag inte en jävla aning! Är det föresten någon som vet om när man kan börja att fiska kräftor?Jag börjar bli lite småsugen på dom däringa småkrypen! (slut i frysen)Schitfiske på ER!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
            Jag tycker det låter väldigt märkligt att kräftor skulle kunna drunkna på det sättet. Däremot blir dom nog ett väldigt lätt byte medan dom singlar ner till botten igen.
            Du borde veta, hade inte du kräftor i akvariet, och dom drunknade väll inte.
            Eller var det några problem med att sätta in dom i akvariet?

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

De klarar att vara ovan vattenytan minst en timme och sedan sumpas utan något jollrande och gullande så det där med att de skulle drukna är bara nys! Fan så många kräftor jag skulle dränkt om det låg någon sanning i påstående att de måste få knalla ut i vattnet som om de vore badkrukor!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stålhuvet Visa inlägg
                Har hört att dom kan få en luftbubbla under ryggskölden.Detta skall tydligen kunna påverka deras hälsa på något sätt. Men det är bara vad jag har hört...så igentligen har jag inte en jävla aning! Är det föresten någon som vet om när man kan börja att fiska kräftor?Jag börjar bli lite småsugen på dom däringa småkrypen! (slut i frysen)Schitfiske på ER!!
                Man får fiska året om!

OBS! det finns bestämmelser i de flesta vatten, om när man fär börja! Dock ej där jag fiskar!

Jag föredrar att börja fiska dem i Juli, men enligt sed så är det den andra måndagen i augusti, har jag för mig! Det är ingen ide att fiska nu, tror det bli tomt i burarna då! Sen kan de ev. smaka skit, har dock inte testat själv!

Tror inte heller på det där med luftbubblorna, jag sitter och mäter tusentals kräftor varje säsong och när jag kastar i dem från bryggan verkar de må prima.. De som jag lägger i sumpen klarar sig också, förutsatt att de inte få går för tätt och utan mat... Men det är ju bara sunt förnuft!!

MATA DEM MED GRÖT, om ni får för er att sumpa dem, de blir riktigt fina i köttet då!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

O.K reglerna känner jag oxå till....och dom följer man ju ALLTID. Men det knepiga är att dom små liven brukar knalla in i min kompis mörtstuga.....mitt i vintern!! Men han brukar hitta fler i Juli och Augusti. I den sjön finns signalkräfta(tyvär). Men jag undrar om signalkräftorna är "piggare" på vintern än vad flodkräftan är? Havregrynsgröt uppblandat med fiskmat/kattmat är ett riktigt "killerbete"....i vissa vatten.

Kommentera

Vad jag har hört genom de åren som jag har fiskat kräftor så ÄR det faktiskt så att det kan bildas en luftbubbla i ryggskölden som kan få kräftan att drunkna , men det är bara efter det att kräftorna varit ur vattnet ett längre tag , jag har själv fiskat kräftor i nästan 20 år o har inte sett en enda kräfta som drunknat ännu och tar upp linorna först och sorterar efter en stund .
                    Fear no fish

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen